İlköğretim özel okul İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik görüşleri
No Thumbnail Available
Date
2018
Authors
Tonyalı, Özer
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmanın amacı, özel okul İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimine yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni İstanbul ilinde bulunan özel okullardır. Örneklem ise İstanbul ili Bahçelievler, Bakırköy ve Başakşehir ilçelerinde bulunan özel ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan 130 İngilizce öğretmenidir. İlköğretim özel okul İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışlarını ne düzeyde sergilediklerini belirlemek amacıyla gerekli olan verileri toplamak için Terzi (2001) tarafından geliştirilen 'Sınıf Yönetimi Ölçeği' kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS programından yararlanılmış; bu kapsamda İngilizce öğretmenlerinin otokratik, demokratik ve ilgisiz sınıf yönetimlerine ilişkin puanların aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları verilmiştir. Öğretmenlerin kişisel özelliklerine göre sınıf yönetimlerine ilişkin görüşlerini belirlemek için Mann Whitney U Testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, İngilizce öğretmenlerinin otokratik, demokratik ve ilgisiz sınıf yönetimi düzeylerinin orta düzey olduğu bulunmuştur. İngilizce öğretmenlerinin yaş, cinsiyet, mesleki deneyim ve mezun olunan okula göre otokratik, demokratik ve ilgisiz sınıf yönetimleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır (p>0.05). İngilizce öğretmenlerinin görev yaptıkları okulun sınıf mevcuduna göre demokratik sınıf yönetimleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05).
The purpose of this research is to determine the opinions of English teachers toward class management. Survey model was used in the study. Universe of the study is private schools in Istanbul. Sampling of the study is English teachers who work at private primary and secondary schools in Bahcelievler, Bakırkoy, and Basaksehir which are districts of Istanbul. 'Class Management Scale' developed by Terzi (2001) was used to determine understanding of class management to gather data. In the analysis of data, SPSS program was used and in this scope scores of arithmetical averages and standard deviations were given about autocratical, democratical, and irrelevant class management of English teachers. Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis Test were used to identify opinions of class management according to their personal characteristics. As a result of the research, autocratical, democratical, and irrelevant class management of the teachers are at middle level. It is found that there is not significant relationship among autocratical, democratical, and irrelevant class management according to their age, gender, professional experience and graduated school (p>0.05). It is determined that there is significant relationship between class population and democratical class management of the teachers (p<0.05).
The purpose of this research is to determine the opinions of English teachers toward class management. Survey model was used in the study. Universe of the study is private schools in Istanbul. Sampling of the study is English teachers who work at private primary and secondary schools in Bahcelievler, Bakırkoy, and Basaksehir which are districts of Istanbul. 'Class Management Scale' developed by Terzi (2001) was used to determine understanding of class management to gather data. In the analysis of data, SPSS program was used and in this scope scores of arithmetical averages and standard deviations were given about autocratical, democratical, and irrelevant class management of English teachers. Mann Whitney U Test and Kruskal Wallis Test were used to identify opinions of class management according to their personal characteristics. As a result of the research, autocratical, democratical, and irrelevant class management of the teachers are at middle level. It is found that there is not significant relationship among autocratical, democratical, and irrelevant class management according to their age, gender, professional experience and graduated school (p>0.05). It is determined that there is significant relationship between class population and democratical class management of the teachers (p<0.05).
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Branş öğretmenleri, Sınıf yönetimi, Education and Training, Özel okullar, Branch teachers, Classroom management, Öğretmen görüşleri, Special schools, İlköğretim okulları, Teacher opinions, Primary education schools, İngilizce dersi, English lessons
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
87