Lojistik sektöründe yalın 6 sigma uygulaması : Ekol Lojistik örneği
Abstract
Küreselleşmenin sonucu olarak işletmeler arasında rekabetin her geçen gün daha da arttığı şartlarda şirketlerin verimlilik, sıfır israf, kalite, müşteri memmuniyeti gibi kavramlara ilgisi daha da artmaktadır. Yalın Altı Sigma, Yalın yaklaşım ve Altı Sigmanın birbirlerinin eksikliklerini tamamlayarak, birbirlerine entegre olduğu halidir. Şirketler sürekli kendilerini iyileştirebilecekleri, israfı azaltıp, kaliteyi artırarak, maliyetleri azaltıp, müşteri memmuniyetini sağlayabilecekleri Yalın Altı Sigma kavramını uygulamaktadırlar. Bu tez çalışması, Yalın Altı Sigma'nın ne olduğunu açıklamak, uygulanan metodolojinin ve kullanılan araçların neler olduğunun tanımlamak, geçmiş uygulama örnekleri inceleyip, yalın altı sigma yaklaşımı ile bir lojistik firmasında sürecin nasıl iyileştirildiğini ortaya koymak için hazırlanmıştır. Uygulama çalışmasında tanımlama, ölçme , analiz, iyileştirme, kontrol adımları izlenmiştir. Çalışma boyunca proje bildirisi, TGSÇM diyagramı, süreç haritası, sebep - sonuç matrisi, paydaşların bağlılık analizi, pareto analizi, veri toplama planı, histogram gösterimi, beyin fırtınası, kök neden analizi, korelasyon analizi, regresyon analizi, serpilme diyagramı, kontrol grafikleri gibi teknikler kullanılmıştır.
As a result of globalization, companies' interest in concepts such as productivity, zero waste, quality, and customer satisfaction increases even more under conditions where competition among enterprises increases day by day. Lean Six Sigma is a state where Lean approach and Six Sigma are integrated by completing each other's deficiencies. Companies implement the Lean Six Sigma concept, in which they can constantly improve themselves, reduce waste, increase quality, reduce costs and ensure customer satisfaction. This thesis study has been prepared to explain what Lean Six Sigma is, define the methodology and tools used, examine past application examples, and reveal how the process has been improved in a logistics company with the lean six sigma approach. In the application work identification, measurement, analysis, improvement and control steps were followed. Throughout the study, techniques such as project statement, TGSÇM diagram, process map, cause - effect matrix, stakeholder commitment analysis, pareto analysis, data collection plan, histogram display, brainstorming, root cause analysis, correlation analysis, regression analysis, scatter diagram, control charts have been used.
As a result of globalization, companies' interest in concepts such as productivity, zero waste, quality, and customer satisfaction increases even more under conditions where competition among enterprises increases day by day. Lean Six Sigma is a state where Lean approach and Six Sigma are integrated by completing each other's deficiencies. Companies implement the Lean Six Sigma concept, in which they can constantly improve themselves, reduce waste, increase quality, reduce costs and ensure customer satisfaction. This thesis study has been prepared to explain what Lean Six Sigma is, define the methodology and tools used, examine past application examples, and reveal how the process has been improved in a logistics company with the lean six sigma approach. In the application work identification, measurement, analysis, improvement and control steps were followed. Throughout the study, techniques such as project statement, TGSÇM diagram, process map, cause - effect matrix, stakeholder commitment analysis, pareto analysis, data collection plan, histogram display, brainstorming, root cause analysis, correlation analysis, regression analysis, scatter diagram, control charts have been used.
Description
Keywords
İşletme, Altı sigma yöntemi, Business Administration, Lojistik, Six sigma method, Lojistik sektörü, Logistics, Logistic sector, Yalın üretim, Lean production