Dört-Zamanlı Wankel Motorunun Performansı ile İki- Zamanlı Çalışma Prensibinin Kuramsal ve Deneysel Olarak Araştırılması

dc.contributor.authorKıvanç, Ömer Cihan
dc.contributor.authorArslan, Hikmet
dc.contributor.authorTaşkıran, Özgür Oğuz
dc.contributor.authorKutlar, Osman Akın
dc.contributor.authorÇalık, Alper Tolga
dc.contributor.authorBaykara, Cemal
dc.date.accessioned2024-11-15T19:42:38Z
dc.date.available2024-11-15T19:42:38Z
dc.date.issued2019
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempİSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ,Diğer,İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractBu arastırma projesi kapsamında döner pistonlu Wankel motorunun performansı, güç yogunlugunu artırma ve yakıt tüketimini azaltma yöntemleri, kuramsal ve deneysel olarak incelenmistir. Deneysel çalısmalar için bir adet tek rotorlu deney motoru hazırlanarak bir deney düzenegi kurulmustur. Deneylerde motorun gücü, yakıt tüketimi, egzoz emisyonu ve yanma odası basıncı ölçülmüstür. Motorun farklı yük ve hız kosullarında atesleme avansı ve püskürtme zamanlaması optimize edilerek, hava fazlalık katsayısı, tek veya çift buji ile atesleme, tek veya çoklu emme penceresi gibi parametrelerin motor performansına etkileri incelenmistir. Bu temel çalısmalardan sonra direkt püskürtme, iki zamanlı çevrim ve çevrim atlatma olmak üzere üç farklı özgün uygulama konusunda arastırma yapılmıstır. Direkt enjeksiyon için püskürtme karakteristikleri incelenmis ve motor uygulaması ile ölçümler gerçeklestirilmistir. Güç yogunlugunu artırmak için özgün bir çalısma olan Wankel motoruna iki zamanlı çevrim uygulaması konusunda deney tasarımı çalısmaları yapılmıstır. Kısmi yükte yakıt tüketimini azaltmak için çevrim atlatma yöntemi Wankel deney motoruna uyarlanarak deney verileri toplanmıstır. Yukarıda sözü edilen deney ve tasarım faaliyetleri ile birlikte modelleme çalısmaları da yürütülmüstür. Bu kapsamda Wankel motorunun dört zamanlı, iki zamanlı ve çevrim atlatma ile çalısmasını incelemek için özgün bir termodinamik model yapılmıstır. Termodinamik modelin yanı sıra hesaplamalı akıskanlar dinamigi (HAD) çalısmaları da yürütülmüstür. Burada sözü edilen HAD modeli yine özgün nitelikte olup, dört zamanlı ve iki zamanlı çevrimlerde dolgu degisimi, karısım olusumu ve yanma süreçleri incelenmistir. Proje kapsamında elde edilen sonuçlar Wankel motorunun güç yogunlugunu artırma ve yakıt tüketimini azaltma potansiyelinin mevcut oldugunu göstermis olup, motorun yapısı ve performansı konusunda bilgi deneyimimizin önemli ölçüde artmasını saglamıstır. Elde edilen deneyim, ileride Wankel motoru ile ilgili kullanılabilecek milli teknolojileri üretebilmek için de önemli bir kazanım olmustur.en_US
dc.identifier.citation0
dc.identifier.doi[TRDIZIN-DOI-BELIRLENECEK-111]
dc.identifier.endpage136en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.trdizinid618787
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/618787/dort-zamanli-wankel-motorunun-performansi-ile-iki-zamanli-calisma-prensibinin-kuramsal-ve-deneysel-olarak-arastirilmasi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7330
dc.language.isotr
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFiziken_US
dc.subjectUygulamalıen_US
dc.subjectMühendisliken_US
dc.subjectMakineen_US
dc.subjectEnerji ve Yakıtlaren_US
dc.titleDört-Zamanlı Wankel Motorunun Performansı ile İki- Zamanlı Çalışma Prensibinin Kuramsal ve Deneysel Olarak Araştırılmasıen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationa8a28b97-f9e7-4486-8767-ddba23bc6fee
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverya8a28b97-f9e7-4486-8767-ddba23bc6fee

Files