Hizmet içi eğitimin çalışan motivasyonu ile ilişkisi: Özel hastane personeli üzerine etkisi
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma kapsamında 'Hizmet İçi Eğitimin Çalışan Motivasyonu ile İlişkisi' incelenmiş olup yüksek lisans tezi halinde sunulmuştur. Çağımızda hızla globalleşen ve büyüyen işletmeler dünya ekonomisine yön vermeye başlamıştır. İşletmelerin varlıklarını devam ettirebilmeleri için çalışanların motivasyonuna önem vermesi ve onlara yatırım yapmaları gerekmektedir. Motive olmuş bir çalışan işletmenin büyümesine, kar elde etmesine katkı sağlamaktadır. Çalışan işletmeyi ne kadar benimserse o kadar motive bir şekilde çalışacaktır. Çalışanı bir makine gibi gören eski sistem çoktan geride kalmıştır. Günümüzde çalışan odaklı bir işleyiş söz konusudur. Eğitim, hayat boyu devam eden bir süreçtir. Çağdaş dönemde işletmelerin sahip olduğu insan kaynağını en iyi şekilde kullanması gerekir ve bunun için de eğitimin önemli bir yeri vardır. Eğitim ve motivasyon, çalışanlardan yüksek verim alınması için gerekenler arasında ön plana çıkmaktadır. İşletmelerin iç ve dış çevresinde yaşanan değişimler nedeniyle çalışanlara eğitim verilmesi çalışma hayatının bir parçası halini almıştır. Hizmet içi eğitimler, dünya genelinde giderek daha yaygın olarak kullanılmaktadır. Çalışmada özel hastanelerde çalışanların hizmet içi eğitim ve motivasyon algılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Okan Üniversitesi Hastanesi'nde gerçekleşen araştırmaya 248 çalışan katılmıştır. Ulaşılan sonuçlar hizmet içi eğitim ve çalışan motivasyonu arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğunu göstermektedir. Motivasyonu yüksek olan bir çalışanın iş verimliliği de yüksek olacaktır.Kendisine değer verildiğini, gelişimine önem verildiğini bilen bir çalışan işine daha motive bir şekilde odaklanır. Daha isteklidir ve performansı da doğru orantılı bir şekilde artacaktır. Hizmet içi eğitimlere katılan çalışanın öz güveni artacak, daha donanımlı hale gelecektir. Dolayısıyla kuruma daha yararlı bir çalışan olacaktır. İşletmelerde motive edici araçların varlığı, örneğin hizmet içi eğitimler gibi, önemli ölçüde verimliliği ve karı artıracaktır. Hizmet içi eğitimin verimlilik ve motivasyon boyutları ile motivasyonun içsel motivasyon, çalışma ortamı, ödüllendirme ve takdir görme boyutlarında, yani tüm boyutlarda bu ilişki geçerlidir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar, hizmet içi eğitimin artmasıyla çalışan motivasyonunun da artacağını göstermektedir. Çalışmanın sonuçları 248 çalışanın verdiği yanıtlarla sınırlıdır.
Within the scope of this study, 'The Relevance of In-Service Training with Employee Motivation' was examined and presented as a master's thesis. In our age, rapidly globalizing and growing businesses have begun to direct the world economy. In order for businesses to continue their existence, they need to give importance to the motivation of their employees and invest in them. A motivated employee contributes to the growth and profit of the business. The more the employee adopts the business, the more motivated he will work. The old system that sees the employee as a machine is long gone. Today, there is an employee-oriented operation. Training is a lifelong process. In the modern era, businesses need to use their human resources in the best way, and education has an important place for this. Training and motivation come to the forefront among the requirements for obtaining high efficiency from employees. Due to the changes in the internal and external environment of the enterprises, training the employees has become a part of working life. In-service training is being used more and more widely around the world. In the study, it is aimed to examine the in-service training and motivation perceptions of the employees in private hospitals. 248 employees participated in the research carried out at Okan University Hospital. The results show that there is a positive relationship between in-service training and employee motivation. An employee with high motivation will have high work efficiency. An employee who knows that he is valued and that his development is important focuses on his work in a more motivated way. It is more willing and its performance will increase in direct proportion. The self-confidence of the employee who participates in in-service training will increase and he will become more equipped. Therefore, the organization will have a more useful employee. The presence of motivating tools in businesses, such as in-service training, will significantly increase productivity and profit. This relationship is valid in the productivity and motivation dimensions of in-service training and in the intrinsic motivation, working environment, rewarding and appreciation dimensions of motivation, that is, in all dimensions. The results obtained in the study show that employee motivation will increase with the increase in in-service training. The results of the study are limited to the responses of 248 employees.
Within the scope of this study, 'The Relevance of In-Service Training with Employee Motivation' was examined and presented as a master's thesis. In our age, rapidly globalizing and growing businesses have begun to direct the world economy. In order for businesses to continue their existence, they need to give importance to the motivation of their employees and invest in them. A motivated employee contributes to the growth and profit of the business. The more the employee adopts the business, the more motivated he will work. The old system that sees the employee as a machine is long gone. Today, there is an employee-oriented operation. Training is a lifelong process. In the modern era, businesses need to use their human resources in the best way, and education has an important place for this. Training and motivation come to the forefront among the requirements for obtaining high efficiency from employees. Due to the changes in the internal and external environment of the enterprises, training the employees has become a part of working life. In-service training is being used more and more widely around the world. In the study, it is aimed to examine the in-service training and motivation perceptions of the employees in private hospitals. 248 employees participated in the research carried out at Okan University Hospital. The results show that there is a positive relationship between in-service training and employee motivation. An employee with high motivation will have high work efficiency. An employee who knows that he is valued and that his development is important focuses on his work in a more motivated way. It is more willing and its performance will increase in direct proportion. The self-confidence of the employee who participates in in-service training will increase and he will become more equipped. Therefore, the organization will have a more useful employee. The presence of motivating tools in businesses, such as in-service training, will significantly increase productivity and profit. This relationship is valid in the productivity and motivation dimensions of in-service training and in the intrinsic motivation, working environment, rewarding and appreciation dimensions of motivation, that is, in all dimensions. The results obtained in the study show that employee motivation will increase with the increase in in-service training. The results of the study are limited to the responses of 248 employees.
Description
Keywords
Hastaneler, Hospitals