Sosyal medya kullanan kadınlarda sosyal görünüş kaygısı ile psikolojik iyi oluş ilişkisinin incelenmesi

dc.contributor.advisor Beydağ, Kerime Derya
dc.contributor.author Değirmenci, Gamze
dc.date.accessioned 2024-08-07T19:59:54Z
dc.date.available 2024-08-07T19:59:54Z
dc.date.issued 2020
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Hemşirelik Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırma, sosyal medya kullanan kadınlarda sosyal görünüş kaygısı ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki araştırmanın örneklemini, Nisan-Temmuz 2019 tarihleri arasında, bir sosyal paylaşım sitesine üye olan 18 yaş ve üzeri 351 kadın oluşturmuştur. Veriler, tanıtıcı anket formu, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği (SGKÖ) ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİO) ile elde edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde, sayı ve yüzde hesaplamaları, Mann Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi ve Dunn's testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişki pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamındaki kadınların yaş ortalaması 29,50±7,21 yaş, %89,7'si üniversite ve üzeri mezunu ve %71,5'i çalışmaktadır. Katılımcıların %63,5'i 7 yıl ve üzeri süredir sosyal medyayı kullandığını ve %53,8'i sosyal medyada günde 1-3 saat vakit geçirdiğini ifade etmiştir. Katılımcıların %90,3'ü sosyal medyanın günlük yaşamı nadiren etkilediğini ve %72,9'u paylaşımlara gelen beğenileri takip ettiğini belirtmiştir. Kadınların PİOÖ puan ortalaması 37,96±13,41 ve SGKÖ puan ortalaması 31,94±10,32 olarak belirlenmiştir. Katılımcıların sosyal medyada geçirdikleri süre ve genel ruh hali ile PİO ve SGKÖ toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Kadınların sosyal medyayı kullanırken ruh hali, görünüş olarak kendini nasıl bulduğu, sosyal medyanın günlük yaşamı etkileme durumu ve paylaşımları az beğeni aldığında nasıl hissettiği ile SGKÖ puan ortalaması arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Çalışmaya katılan kadınların Psikolojik İyi Oluş düzeyleri ile Sosyal Görünüş Kaygısı puanları arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Sonuçlar doğrultusunda farklı demografik özelliklere sahip örneklem grupları ile benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir.
dc.description.abstract This research was conducted to determine the relationship between social appearance anxiety and psychological well-being in women using social media. The sample of the descriptive and relationship-seeking research was 351 women aged 18 and over who were members of a social networking site between April and July 2019. The data were obtained by introductory questionnaire form, Social Appearance Anxiety Scale (SAAS) and Psychological Well-Being Scale (PWBS). In the evaluation of the data, number and percentage calculations were made by using Mann Whitney U test, Kruskal-Wallis H test and Dunn's test. The relationship between variables was evaluated by pearson correlation analysis. The average age of women in the study is 29.50 ± 7.21 years old, 89.7% are university graduates and above, and 71.5% are working. 63.5% of the participants stated that they have been using social media for 7 years or more and 53.8% of them have spent 1-3 hours a day on social media. 90.3% of the participants stated that social media rarely affects daily life and 72.9% of them stated that they liked the shares. It were determined that the PWBS mean score of the women is 37.96 ± 13.41and the average score of SAAS is 31.94 ± 10.32. A statistically significant difference was found between the time spent on the social media and the general mood of the participants and the total scores of PWBS and SAAS (p <0.05). There was a significant difference between the mood of the women while using social media, how they found themselves in appearance, the state of social media affecting daily life, and how they felt when they received less appreciation, and the mean score of SAAS (p <0.05). No significant correlation was found between the Psychological Well-Being levels of the women participating in the study and their Social Appearance Anxiety scores (p> 0.05). In line with the results, similar studies are recommended with sample groups with different demographic characteristics. en
dc.identifier.endpage 100 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/4545
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=wf-FPgY-5qjHEzEoOgvMs2cLA2fhBUf825BZ5SjdT9-mdSfeXIKkGhfz7ZTfK3oj
dc.language.iso tr
dc.subject Hemşirelik
dc.subject Psikiyatri
dc.subject Psikoloji
dc.subject Nursing en_US
dc.subject Kadınlar
dc.subject Psychiatry en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Psikolojik iyi oluş
dc.subject Women en_US
dc.subject Sosyal görünüş kaygısı
dc.subject Psychological well being en_US
dc.subject Social appearance anxiety en_US
dc.subject Sosyal medya
dc.subject Social media en_US
dc.title Sosyal medya kullanan kadınlarda sosyal görünüş kaygısı ile psikolojik iyi oluş ilişkisinin incelenmesi
dc.title Women using social media with good society anxiety and psychological good investigation of the relationship en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files