Resmi liselerde dağıtımcı liderlik ile iş doyumu arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesi (Çorum ili örneği)
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışmanın amacı, resmi liselerde dağıtımcı liderlik ile iş doyumu arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak incelenmesidir. Araştırmada, Çorum ili merkez ilçesinde bünyesinde müdür başyardımcısı bulunan 16 resmi ortaöğretim kurumunda görev yapan 336 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada öğretmenlerin iş doyum düzeylerini belirlemek amacıyla Taşdan (2008) tarafından okul örgütleri ve öğretmenler üzerinde uygulanmak üzere geliştirilen İş Doyum Ölçeği, Dağıtımcı liderlik davranışlarını ölçmek için ise Özdemir (2012) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Dağıtımcı Liderlik Envanteri kullanılmıştır. İş doyumu ölçeğinin Cronbach alfa katsayı değeri .91 olarak hesaplanmış, iş doyumu ölçeğinin bu çalışmada kullanılabilecek güvenilir bir ölçek olduğuna karar verilmiştir. Yine Dağıtımcı Liderlik Envanterinin (DLE) 'müdür' alt ölçeğinin Cronbach alfa değeri .97, 'müdür başyardımcısı' alt ölçeğinin Cronbach alfa değeri ise .95, 'müdür yardımcısı' alt ölçeğinin alfa katsayısının ise .97, 'liderlik ekibi arasındaki uyum' alt ölçeğinin ise Cronbach alfa katsayısı değeri .97 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen güvenirlik katsayıları bir bütün olarak değerlendirildiğinde Dağıtılmış Liderlik Envanterinin yüksek düzeyde güvenilir bir veri toplama aracı olduğuna karar verilmiştir. Verilerin bilgisayar ortamında SPSS'e aktarılarak ortalama ve standart sapma betimsel istatistikleri yapılmıştır. Verilerin aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi yöntemleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; katılımcıların iş doyum düzeyleri ile dağıtımcı liderlik envanterinin müdür, müdür başyardımcısı, müdür yardımcısı alt ölçekleri arasında yüksek, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yine katılımcıların iş doyum düzeyleri ile müdür, müdür başyardımcısı ve müdür yardımcılarından oluşan 'liderlik ekibi' arasında yüksek, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of the present study is to examine the relationship between distributed leadership and job satisfaction based on the views of the teachers. 336 teachers who works in 16 public high schools located in the central districts of the province of Çorum were participated in the study. In the study, two data collection tools were used. One of which is the 'Scale for Job Satisfaction-SJS' which was developed by Taştan (2008) to determine the job satisfaction level of teachers. Moreover, in order to be able to reveal the distributed leadership levels at school, 'Distributed Leadership Inventory-DLI' which was previously adapted Turkish by Özdemir (2012) was used. The reliability coefficients of both scales were re-calculated in the present study. And, it was seen that Cronbach alpha coefficient is .91 for the 'Scale for Job Satisfaction'. It was also determined that Cronbach alpha coefficient is .91 for the 'Principal sub-dimension of DLI'; .95 for the 'head-assistant of principal sub-dimension'; .97 for the 'assistant principals sub-dimension of DLI'; and, .97 for 'leadership coherence sub-dimension of DLI'. All those reliability results were evaluated as whole and decided that all of them are realizable to collect and analyze the data. The data were analyzed with Statistical Packages for Social Science (SPSS). Several statistical techniques including arithmetical mean, standard deviation, percentage, t-test, one way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data. Significance level was decided to be .05 in comparative analyses. The findings of the study have shown that there is a significant, high and positive relationship between job satisfaction level of teachers and the leadership functions of school leaders. Moreover, it was also determined that there is a high, significant and positive relationship between job satisfaction level of teachers and the leadership coherence among school leaders including principal, head-assistant of principal and, assistant principals.
The purpose of the present study is to examine the relationship between distributed leadership and job satisfaction based on the views of the teachers. 336 teachers who works in 16 public high schools located in the central districts of the province of Çorum were participated in the study. In the study, two data collection tools were used. One of which is the 'Scale for Job Satisfaction-SJS' which was developed by Taştan (2008) to determine the job satisfaction level of teachers. Moreover, in order to be able to reveal the distributed leadership levels at school, 'Distributed Leadership Inventory-DLI' which was previously adapted Turkish by Özdemir (2012) was used. The reliability coefficients of both scales were re-calculated in the present study. And, it was seen that Cronbach alpha coefficient is .91 for the 'Scale for Job Satisfaction'. It was also determined that Cronbach alpha coefficient is .91 for the 'Principal sub-dimension of DLI'; .95 for the 'head-assistant of principal sub-dimension'; .97 for the 'assistant principals sub-dimension of DLI'; and, .97 for 'leadership coherence sub-dimension of DLI'. All those reliability results were evaluated as whole and decided that all of them are realizable to collect and analyze the data. The data were analyzed with Statistical Packages for Social Science (SPSS). Several statistical techniques including arithmetical mean, standard deviation, percentage, t-test, one way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data. Significance level was decided to be .05 in comparative analyses. The findings of the study have shown that there is a significant, high and positive relationship between job satisfaction level of teachers and the leadership functions of school leaders. Moreover, it was also determined that there is a high, significant and positive relationship between job satisfaction level of teachers and the leadership coherence among school leaders including principal, head-assistant of principal and, assistant principals.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, İşletme, Devlet okulları, Liderlik, Liseler, Education and Training, Müdür yardımcısı, Business Administration, State schools, Müdürler, Leadership, Okul yöneticileri, High schools, Vice principal, Okul yönetimi, Directors, School administrators, Ortaöğretim okulları, School administration, Öğretmenler, Secondary education schools, Teachers, İş doyumu, Job satisfaction