Üniversite öğrencilerinin algılanan ebeveyn tutumları ile sosyal kaygı düzeyleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Gökmoğol, Ayşe Özlem Mestçioğlu | |
dc.contributor.author | Muti, Kübra Yıldırım | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T20:18:37Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T20:18:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin ebeveyn tutumları ile sosyal kaygı düzeyleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde yaşayan 18-27 yaş arası 386 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcıların sosyal kaygı, benlik saygısı ve algılanan ebeveyn tutumları; Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği ve Anne-Baba Tutum Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, sosyal kaygı ile benlik saygısı arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal kaygı ile ebeveyn tutumları alt boyutlarından açıklayıcı otoriter tutum, koruyucu-istekçi tutum ve otoriter tutum arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Benlik saygısı ile ebeveyn tutumları alt boyutlarından açıklayıcı otoriter tutum, koruyucu-istekçi tutum ve otoriter tutum arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca demografik değişkenlerin sosyal kaygıyı, benlik saygısını ve algılanan ebeveyn tutum davranışlarını kısmen yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkeninin sosyal kaygı, benlik saygısı ve algılanan ebeveyn tutum davranışlarını, yaş değişkenin benlik saygısını, eğitim durumu değişkeninin ise benlik saygısı ve algılanan ebeveyn tutum davranışlarını yordadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyal Kaygı, Benlik Saygısı, Algılanan Ebeveyn Tutumları | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to examine the relationship between the social anxiety levels of university students, their self-esteem and parental attitudes. The sample of the study consists of 386 university students between the ages of 18-27 living in the province of Istanbul. In the research, participants' social anxiety, self-esteem and perceived parental attitudes; It was assessed using the Rosenberg Self-Esteem Scale, the Liebowitz Social Anxiety Scale, and the Parental Attitude Scale. According to the research findings, a negative significant relationship was found between social anxiety and self-esteem. A negative correlation was found between social anxiety and parental attitudes sub-dimensions, democratic attitude, protective-demanding attitude and authoritarian attitude. A positive relationship was found between self-esteem and parental attitudes sub-dimensions, democratic attitude, protective-demanding attitude and authoritarian attitude. In addition, it was concluded that demographic variables partially predicted social anxiety, self-esteem and perceived parental attitudes. Keywords: Social Anxiety, Self-Esteem, Parental Attitudes | en |
dc.identifier.endpage | 117 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14517/5513 | |
dc.identifier.yoktez | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCD3JFfY9TGZnqOJ3JeTfvfHjsDtzZ5WoXtABSvyJ9Vcu | |
dc.language.iso | tr | |
dc.subject | Psikoloji | |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinin algılanan ebeveyn tutumları ile sosyal kaygı düzeyleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title | Investigation of the relationship between the social anxiety levels of university students and their self-respect and parent attitudes perceived parental | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dspace.entity.type | Publication |