Irak'ta bankacılık projelerinin performansını işletme karnesi desteği ile iyileştirmek için strateji haritaları tasarlamak
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
1990'ların ilk yıllarından itibaren, Robert Kaplan ve David Norton, dünya çapındaki çoğu işletmeyi geleneksel finansal ölçüm göstergelerine bağlı kalmak yerine diğer değerli perspektifleri keşfetmeye ve araştırmaya daha fazla özlem duymaya iten özellikle küreselleşme, müşterilerin bilgi birikiminin artması ve finansal olmayan varlıkların artması vb. sonrasında dünyadaki çoğu işletmenin dinamik değişimleri nedeniyle performansı ölçme ikilemini pek çözmeye çalıştı. Sonunda 1992 yılında, Balanced Scorecard BSC, finans, müşteri, işletmeler arası süreç ve öğrenme ve büyüme altında performansı dört bakış açısıyla ölçmek için bir araç olarak tanıtıldı, ardından Kaplan ve Norton'un birçok çalışması ve araştırmasının ardından, bu bakış açılarının işin doğasına göre artırılabileceğine ve/veya azaltılabileceğine işaret ettiler; bu süre içinde BSC, yüksek düzeyde performans elde etmeye yönelik stratejik bir şekilde planlanırsa bir yönetim aracı haline gelebilir. Bu çalışma, Irak Merkez Bankası'nın (CBI) doğasını ve BSC kullanarak bankacılık proje performansını iyileştirme yeteneğini analiz etmeyi amaçlamıştır; diğer yandan, çalışma, CBI'ın bankacılık proje performansını iyileştirmeye yönelik strateji haritasını tasarlayıp tasarlayamayacağını araştırmaya çalışmıştır. Bunun yanı sıra, bu araca başka bir bakış açısı eklemenin özellikle Irak toplumu için zengin olup olmadığı test edilmiştir; BSC'ye çevresel sosyal sorumluluk perspektifi eklemek, proje performansını hem CBI hem de Irak toplumu için olumlu sonuçlara dönüştürebilir. Son olarak, mevcut çalışma, önerilen birçok hipotezi test ederek CBI çalışanları arasındaki farklılıkları analiz etti ve cinsiyet, yaş ortalaması, medeni durum, eğitim düzeyi, CBI'daki deneyim süreleri ve çalışan düzeyine göre demografik özellikleri test etti, veriler rastgele toplandı ve (249) yanıt verenler de analiz edildi. Burada birçok istatistiksel yöntem benimsendi ve SPSS sürüm 28 kullanılarak analiz edildi. Çalışma, BSC kullanmanın çok yararlı olduğunu ve yanıt verenlerin çoğunun BSC'yi ele almak için yeterince bilgi sahibi olduğunu, ancak aynı zamanda çalışanların, bankacılık proje performansını iyileştirmek için vizyon, misyon ve stratejiye göre harita tasarlama becerileri konusunda eğitilmesi ve geliştirilmesi gerektiğini gösterdi. Anahtar Kelimeler: Balanced Scorecard, Strateji haritaları, finansal perspektif, müşteri perspektifi, işletme içi süreç perspektifi, öğrenme ve büyüme perspektifi, çevresel sosyal sorumluluk perspektifi, bankacılık proje performansı.
From early decade of 1990s, Robert Kaplan & David Norton tried hardly to solve the dilemma of measuring performance and due to the dynamic changes of most businesses around the world especially after the globalization, knowledge growth of customers, and increasing the non- financial assets…etc, that pushed them to be more yearning to explore and investigate other valuable perspectives rather than depending on traditional financial measuring indicators. Finally in 1992, Balanced Scorecard BSC introduced as a tool of measuring performance through four perspectives; financial, customer, inter-business process, and learning & growth, then after many studies and researches of both Kaplan & Norton, they pointed that those perspectives could be increased and/ or decreased according to the nature of business; meanwhile, BSC could become a tool of management if it mapped in a strategic way towards achieving high level of performance. This study aimed to analyze the nature of Central Bank of Iraq CBI and its ability to improve the banking project performance by using BSC; on the other hand, the study tried to investigate if CBI is able to design their strategy map towards improving banking project performance. Besides, the study tested if adding another perspective to this tool is wealthy or not especially for Iraqi society; adding environmental social responsibility perspective to BSC could switch the project performance into positive results for both CBI and Iraqi society as well. Lastly, the current study analyzed the differences among CBI's employees through testing many proposed hypotheses, and tested the demographic characteristics according to gender, age average, marital status, educational level, years of experiences in CBI, and level of employee, data were randomly collected, and (249) responders were analyzed as well. Many statistical methods were adopted here and analyzed by using SPSS version 28. The study found that using BSC is very useful, and most of responders are aware enough to deal with BSC, but at the same time employees have to train and develop their skills toward designing map with respect to vision, mission and strategy to improve the banking project performance. Keywords: Balanced Scorecard, Strategy maps, financial perspective, customer perspective, inter-business process perspective, learning & growth perspective, environmental social responsibility perspective, banking project performance.
From early decade of 1990s, Robert Kaplan & David Norton tried hardly to solve the dilemma of measuring performance and due to the dynamic changes of most businesses around the world especially after the globalization, knowledge growth of customers, and increasing the non- financial assets…etc, that pushed them to be more yearning to explore and investigate other valuable perspectives rather than depending on traditional financial measuring indicators. Finally in 1992, Balanced Scorecard BSC introduced as a tool of measuring performance through four perspectives; financial, customer, inter-business process, and learning & growth, then after many studies and researches of both Kaplan & Norton, they pointed that those perspectives could be increased and/ or decreased according to the nature of business; meanwhile, BSC could become a tool of management if it mapped in a strategic way towards achieving high level of performance. This study aimed to analyze the nature of Central Bank of Iraq CBI and its ability to improve the banking project performance by using BSC; on the other hand, the study tried to investigate if CBI is able to design their strategy map towards improving banking project performance. Besides, the study tested if adding another perspective to this tool is wealthy or not especially for Iraqi society; adding environmental social responsibility perspective to BSC could switch the project performance into positive results for both CBI and Iraqi society as well. Lastly, the current study analyzed the differences among CBI's employees through testing many proposed hypotheses, and tested the demographic characteristics according to gender, age average, marital status, educational level, years of experiences in CBI, and level of employee, data were randomly collected, and (249) responders were analyzed as well. Many statistical methods were adopted here and analyzed by using SPSS version 28. The study found that using BSC is very useful, and most of responders are aware enough to deal with BSC, but at the same time employees have to train and develop their skills toward designing map with respect to vision, mission and strategy to improve the banking project performance. Keywords: Balanced Scorecard, Strategy maps, financial perspective, customer perspective, inter-business process perspective, learning & growth perspective, environmental social responsibility perspective, banking project performance.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
240