Üniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ile empatik eğilim ve akılcı olmayan inançlar arasındaki ilişki

dc.contributor.advisorYaşar, Alişan Burak
dc.contributor.authorOkudum, Merve
dc.date.accessioned2024-08-07T20:17:45Z
dc.date.available2024-08-07T20:17:45Z
dc.date.issued2021
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırma çocukluk çağı travmalarının empatik eğilim ve akılcı olmayan inançları ne derece yordadığını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bağımlı değişkenleri empatik eğilim ve akılcı olmayan inançlar, bağımsız değişkeni çocukluk çağı travmalarıdır. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerinin çocukluk çağı travmaları, empatik eğilim ve akılcı olmayan inançlarının, cinsiyet, sınıf düzeyi, ekonomik durum ve kardeş sayısı değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırmanın katılımcı grubu üniversiteye devam eden öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmaya, 499'u (%79,5) kadın ve 129'u (%20,5) erkek olmak üzere toplam 628 üniversite öğrencisi katılmıştır. Araştırma genel tarama modellerinden, ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında üniversite öğrencilerinin demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ayrıca çocukluk çağı travmalarını ölçmek için 'Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği', empatik eğilim düzeylerini ölçmek için 'Empatik Eğilim Ölçeği', akılcı olmayan inançlarını belirlemek için ise 'Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği' kullanılmıştır. Çocukluk çağı travmalarının empatik eğilim ve akılcı olmayan inançları ne derece yordadığını belirlemek amacıyla regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda çocukluk çağı travmalarının empatik eğilim ve onay ihtiyacı, aşırı kaygı, çaresizlik ve mükemmeliyetçiliği anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür. Öğrencilerin çocukluk çağı travmaları, empatik eğilim ve akılcı olmayan inançlarının, cinsiyet, sınıf düzeyi, ekonomik durum ve kardeş sayısı değişkenleri açısından anlamlı derecede farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda empatik eğilimin demografik değişkenlere göre farklılaşmadığı, çocukluk çağı travmaları ve akılcı olmayan inançların ise farklı demografik değişkenlere göre farklılaştıkları görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Çocukluk Çağı Travmaları, Empatik Eğilim, Akılcı Olmayan İnançlar
dc.description.abstractThis study was carried out to determine to what extent childhood traumas predicted empathic tendencies and irrational beliefs. The dependent variables of the study are empathic tendency and irrational beliefs, and the independent variable is childhood trauma. Within the scope of the study, it was also examined whether the childhood traumas, empathic tendencies and irrational beliefs of university students differ significantly in terms of gender, class level, economic status and number of siblings. The participant group of the research consists of students attending university. A total of 628 university students, 499 (79.5%) female and 129 (20.5%) male, participated in the study. The research was carried out with relational scanning model, one of the general scanning models. Within the scope of the research, the personal information form created by the researcher was used in order to reach the demographic information of the university students. In addition, the 'Childhood Trauma Scale' was used to measure childhood traumas, the 'Empathic Tendency Scale' to measure empathic tendency levels, and the 'Irrational Beliefs Scale' to determine irrational beliefs. Regression analysis was conducted to determine to what extent childhood traumas predicted empathic tendencies and irrational beliefs. As a result of the analysis, it was seen that childhood traumas significantly predicted empathic tendency and need for approval, excessive anxiety, helplessness and perfectionism. Independent groups t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used to determine whether students' childhood traumas, empathic tendencies and irrational beliefs differ significantly in terms of gender, class level, economic status and number of siblings. As a result of the study, it was seen that empathic tendency did not differ according to demographic variables, childhood traumas and irrational beliefs differ according to different demographic variables. Keywords: Childhood Traumas, Empathic Tendency, Irrational Beliefs Date:en
dc.identifier.endpage98en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5377
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg6BhIXqosUj2Of-3ZCGOWRciJIlV9l3q-3mwTmVihWl1
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectAkılcı olmayan inançlar
dc.subjectEmpati
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectEmpatik eğilim
dc.subjectIrrational beliefsen_US
dc.subjectEmpathyen_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmaları
dc.subjectEmpathic inclinationen_US
dc.subjectÖlçekler
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectScalesen_US
dc.subjectÜniversite öğrencileri
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde çocukluk çağı travmaları ile empatik eğilim ve akılcı olmayan inançlar arasındaki ilişki
dc.titleThe relationship between childhood trauma and empatic tendency and unrational belief in university studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files