Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin iş doyumlarının incelenmesi (Tekirdağ örneği)
No Thumbnail Available
Date
2015
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmanın amacı Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin içsel, dışsal ve genel iş doyum düzeylerini belirlemek ve bunların demografik özelliklere (cinsiyet, medeni durum, çocuk sayısı, yaş, meslekteki deneyim, çalışılan kurumdaki görev süresi, mezun olunan fakülte, görev yapılan kurum türü, girilen haftalık ders saati, görev yapılan okul sayısı ve çalışılan kurumda yürütülen görev) göre farklılık gösterip göstermediklerini araştırmaktır. Bu araştırma, ilişkisel tarama yaklaşımı modellerinden, karşılaştırma türünde bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ilindeki 79 devlet okulunda görev yapan 138 Bilişim Teknolojileri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 58 farklı okulda çalışan 99 Bilişim Teknolojileri öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu ve Minnesota İş Doyum Ölçeği (MSQ)'nin kısa sürümü kullanılmıştır. Analizler için SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde dağılımları, aritmetik ortalama, standart sapma, Tek Örneklem Kolmogorov-Smirnov Testi, Levene Testi, Bağımsız Örneklem t Testi ve non-parametrik testlerden Mann-Whitney U Testi ile Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır. Analizlerde elde edilen sonuçlar Bonferroni düzeltmesi yapılanlar dışında 0.05 anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin çoğunluğunun Minnesota İş Doyum Ölçeği (MSQ)'ndeki içsel ve dışsal iş doyumu ile ilgili olan maddelerden memnun oldukları görülmektedir. Fakat öğretmenlerin dışsal iş doyumu ile ilgili olan maddelerden biri olan fiziki şartlar (çalışma şartları) maddesinden memnun olmadıkları görülmüştür. Ayrıca Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin içsel, dışsal ve genel iş doyum puanlarının tümü ortalama iş doyum düzeyini göstermektedir. Araştırmaya göre, meslekteki deneyim ve görev yapılan okul sayısı demografik değişkenleriyle içsel, dışsal ve genel iş doyum puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Meslekteki deneyimleri 0-5 yıl olan öğretmenlerin içsel, dışsal ve genel iş doyum puanlarının, meslekteki deneyimleri 6-10 yıl olan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca meslekteki deneyimleri 0-5 yıl olan öğretmenlerin dışsal ve genel iş doyum puanlarının, meslekteki deneyimleri 11 ve üzeri yıl olan öğretmenlere göre de daha yüksek olduğu görülmüştür. Diğer taraftan görev yapılan okul sayısı değişkenine göreyse sadece 1 okulda görev yapan öğretmenlerin içsel, dışsal ve genel iş doyum puanlarının, 3 ve üzeri okulda görev yapan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca medeni durum değişkeni ile dışsal ve genel iş doyum puanları arasında da anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Bekâr öğretmenlerin dışsal ve genel iş doyum puanlarının evli öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışılan kurumdaki görev süreleriyle ilgiliyse sadece dışsal iş doyum puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Görev süreleri 0-5 yıl olan öğretmenlerin dışsal iş doyum puanlarının, görev süreleri 6 ve üzeri yıl olan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Buna karşılık, cinsiyet, çocuk sayısı, yaş, mezun olunan fakülte, görev yapılan kurum türü, girilen haftalık ders saati ve çalışılan kurumda yürütülen görev değişkenleriyle içsel, dışsal ve genel iş doyum puanları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri, İş Doyumu, İçsel İş Doyum, Dışsal İş Doyum, Genel İş Doyum
The purpose of this research is to determine instinctive, external and general job satisfaction levels of Information Technologies teachers' and to investigate whether or not of these show variety of demographic characteristics (gender, marital status, number of children, age, profession experience, tenure at current institution, graduated faculty, type of worked institution, course hours entered per week, number of worked schools, executed task in current institution). This research is a work sort of comparison model of the related scanning models. 138 Information Technologies teachers from 79 different public schools working in Tekirdağ in 2013-2014 academic year is constituted the universe of this study. Sample of the research is consists of 99 Information Technologies teachers working in 58 different schools. Form of the Personal Properties and Minnesota Satisafacion Questionnaire (MSQ) short form are used as the data collection tool in research. SPSS 22.0 software package was used for analysis. The data frequency, percentage, mean, standard deviation, One Sample Kolmogorov Smirnov Test, Levene's Test, Independent Samples t Test, Mann-Whitney U Test and Kruskal-Wallis H Test were used for analysis of the data. The research results of the analysis were remarked as 0,05 level of significance out of the Bonferroni correction made. According to result of the research, it is observed that the majority of Information Technologies teachers are satisfied with the instinctive and external job satisfaction items of Minnesota Job Satisfaction Questionare (MSQ). But it is observed that teachers are not satisfied with only physical conditions (working conditions) is one of external items of job satisfaction. Also all scores of instinctive, external and general job satisfaction of Information Technologies teachers' show average job satisfaction level. According to the research, there is a significant difference in scores of instinctive, external and general job satisfaction for the demographic characteristics profession experience and number of worked schools. It was observed that teachers with profession experience of 0-5 years have higher scores of instinctive, external and general job satisfaction than teachers with profession experience of 6-10 years. Additionally, it was observed that teachers with profession experience of 0-5 years have higher scores of external and general job satisfaction than teachers with profession experience of 11 or more years. On the other hand, it was observed that teachers working only in one school have higher scores of instinctive, external and general job satisfaction than teachers working in three or more schools. Also there is a significant difference in scores of external and general job satisfaction for the variable marital status. It was observed that single teachers have higher scores of external and general job satisfaction than married ones. There is a significant difference only in scores of external job satisfaction for the variable tenure at current institution. It was observed that teachers with tenure of 0-5 years have higher scores of external satisfaction than teachers with tenure of 6 years or more. On the contrary, there is no significant difference in scores of instinctive, external and general job satisfaction for the variables gender, number of children, age, graduated faculty, type of worked institution, course hours entered per week and executed task in current institution. Key Words: Information Technologies Teachers, Job Satisfaction, Instinctive Job Satisfaction, External Job Satisfaction, General Job Satisfaction
The purpose of this research is to determine instinctive, external and general job satisfaction levels of Information Technologies teachers' and to investigate whether or not of these show variety of demographic characteristics (gender, marital status, number of children, age, profession experience, tenure at current institution, graduated faculty, type of worked institution, course hours entered per week, number of worked schools, executed task in current institution). This research is a work sort of comparison model of the related scanning models. 138 Information Technologies teachers from 79 different public schools working in Tekirdağ in 2013-2014 academic year is constituted the universe of this study. Sample of the research is consists of 99 Information Technologies teachers working in 58 different schools. Form of the Personal Properties and Minnesota Satisafacion Questionnaire (MSQ) short form are used as the data collection tool in research. SPSS 22.0 software package was used for analysis. The data frequency, percentage, mean, standard deviation, One Sample Kolmogorov Smirnov Test, Levene's Test, Independent Samples t Test, Mann-Whitney U Test and Kruskal-Wallis H Test were used for analysis of the data. The research results of the analysis were remarked as 0,05 level of significance out of the Bonferroni correction made. According to result of the research, it is observed that the majority of Information Technologies teachers are satisfied with the instinctive and external job satisfaction items of Minnesota Job Satisfaction Questionare (MSQ). But it is observed that teachers are not satisfied with only physical conditions (working conditions) is one of external items of job satisfaction. Also all scores of instinctive, external and general job satisfaction of Information Technologies teachers' show average job satisfaction level. According to the research, there is a significant difference in scores of instinctive, external and general job satisfaction for the demographic characteristics profession experience and number of worked schools. It was observed that teachers with profession experience of 0-5 years have higher scores of instinctive, external and general job satisfaction than teachers with profession experience of 6-10 years. Additionally, it was observed that teachers with profession experience of 0-5 years have higher scores of external and general job satisfaction than teachers with profession experience of 11 or more years. On the other hand, it was observed that teachers working only in one school have higher scores of instinctive, external and general job satisfaction than teachers working in three or more schools. Also there is a significant difference in scores of external and general job satisfaction for the variable marital status. It was observed that single teachers have higher scores of external and general job satisfaction than married ones. There is a significant difference only in scores of external job satisfaction for the variable tenure at current institution. It was observed that teachers with tenure of 0-5 years have higher scores of external satisfaction than teachers with tenure of 6 years or more. On the contrary, there is no significant difference in scores of instinctive, external and general job satisfaction for the variables gender, number of children, age, graduated faculty, type of worked institution, course hours entered per week and executed task in current institution. Key Words: Information Technologies Teachers, Job Satisfaction, Instinctive Job Satisfaction, External Job Satisfaction, General Job Satisfaction
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Bilgi teknolojisi, Bilişim teknolojileri dersi, Demografik özellikler, Education and Training, Tekirdağ, Information technology, Teknoloji, Information technology course, Demographic characteristics, Ölçekler, Tekirdağ, Technology, Ölçme-değerlendirme, Scales, Öğretmenler, Measurement and evaluation, Teachers, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
160