Perakende mağazacılığında p-cmm seviyesinin çalışanların iş tatminleri ile örgütsel bağlılıkları üzerine etkisi ve bir uygulama

No Thumbnail Available

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu araştırmanın ana konusu perakende şirketlerinde P-CMM modelinin iş tatmini ile örgütsel bağlılık üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bununla beraber bu çalışmada P-CMM modeli ile iş tatmini ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında P-CMM olgunluk seviyeleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide iş tatmininin aracı rolünün bulunup bulunmadığı test edilmiştir. Bu amaçla araştırma nedensel karşılaştırma ve korelasyonel araştırma desenleriyle yürütülmüştür. Korelasyonel araştırma deseni kullanılarak; iş tatmini, örgütsel bağlılık ve P-CMM olgunluk seviyeleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Aynı zamanda korelasyonel araştırma deseni temel alınarak, P-CMM olgunluk seviyeleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide iş tatmininin aracı rolünün bulunup bulunmadığı test edilmiştir. Araştırmada anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler üç farklı ölçek ve demografik soruların yer aldığı bölümden oluşmaktadır. P-CMM Modelini ölçmeye ilişkin soru formu araştırmada dizayn edilmiştir. İş tatmini düzeyini ölçmeye ilişkin olarak Minnesota İş Tatmin Ölçeği, örgütsel bağlılık düzeyini ölçmeye ilişkin olarak Allen-Meyer Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Çıkan sonuçlara göre P-CMM olgunluk seviyeleri, iş tatminini ve örgütsel bağlılığı pozitif ve güçlü yönde anlamlı şekilde etkilemektedir. Bu bulgulara göre işletmelerin P-CMM modelini kullanma konusunda teşvik edilmesi faydalı olacaktır. Artan rekabet koşulları altında işletmeler insan kaynağına daha fazla önem vermektedir. Bu nedenle işletmeler, çalışanlarının işlerine karşı olumlu tutum geliştirmesini ve daha fazla sadakat beslemesini hedeflemektedirler. Diğer bir ifadeyle çalışanlarının iş tatminini ve örgütsel bağlılık seviyelerini yüksek tutmayı amaçlamaktadırlar. İşletmeler için de çalışan, işletmenin varlığını, başarısını ve geleceğini etkileyen en önemli öğe olması açısından büyük değere sahiptir. Bir başka deyişle, 'İnsan' başarılı şirketlerdeki en değerli değişkendir.
The primary subject of this research is to analyze the impact of P-CMM model on the work satisfaction and organizational commitment in retail companies. In addition to that, the relationship between the P-CMM Model, work satisfaction and the organizational commitment has also been studied. In this study, it was tested whether there was an intermediary role of job satisfaction in relation to P-CMM maturity levels and organizational commitment. For this purpose, research has been conducted with causal comparison and correlational research designs. Using the correlation research design; the relationship between job satisfaction, organizational commitment, and P-CMM maturity levels were examined. At the same time, based on the correlational research design, it was tested whether there was an intermediary role of job satisfaction between P-CMM maturity levels and organizational commitment. In the study, the survey method was used. The survey consists of three different scales and the section which includes demographic questions totally. P-CMM Model Scale was used to measure the maturity level of P-CMM model, Minnesota Job Satisfaction Scale was used to measure the level of job satisfaction and Allen-Meyer Commitment Scale was used to measure the level of organizational commitment. According the results of this study, the level of P-CMM model maturity affects the level of job satisfaction and organizational commitment strongly and positively. Therefore, should be encouraged by the companies to use P-CMM model. Employers are now attaching more importance to human resources in these increasingly competitive conditions. For this reason, businesses require their employees to develop positive attitudes towards their workplace and have more commitment and loyalty. In other words, they aim to keep the job satisfaction and organizational commitment of their employees as high as possible. The employee is the important element affecting the prevalence, the success and the failure of a company. In other words, 'People' are the most valuable variable in successfull companies.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

300