Çağdaş denetime ilişkin öğretmen yönetici ve maarif müfettişlerinin algıları
No Thumbnail Available
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Araştırmanın evrenini oluşturan Doğu Marmara Bölgesinde belirlenen yüz öğretmen, yüz okul yöneticisi ve yüz maarif müfettişine ulaşılıp çağdaş denetim ölçeği uygulanarak deneklerin çağdaş denetim algıları ölçülmeye çalışıldı. Maarif müfettişi, yönetici ve öğretmenler arasındaki çağdaş denetim algısı arasındaki farklar belirlendi. Çağdaş denetim algısının cinsiyete, kıdeme, öğrenim durumuna göre farkları tespit edildi. Devlete bağlı eğitim kurumlarında yapılan bu araştırma ile öğretmenlerin, yöneticilerin ve maarif müfettişlerinin halen uygulanan bilimsel denetim anlayışından şikâyetçi oldukları görülmüştür. Yapılan araştırmanın sonuçlarına bakılarak öğretmenlerin, yöneticilerin ve maarif müfettişlerinin insan davranışlarını ön planda tutan çağdaş denetim anlayışına yatkın oldukları tespit edilmiştir. Çağdaş denetim algısının; öğretmen, yönetici ve maarif müfettişleri arasında eğitim durumuna, kıdeme ve görev dağılımına göre değişkenlik gösterdiği de yapılan çalışmada görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Çağdaş denetim, öğretmen, yönetici, maarif müfettişi
Constituting the focus of the research in the Eastern Marmara Region, by reaching a hundred teachers, a hundred school managers and a hundred education supervisors are studied by filling contemporary supervising scale to measure their perceptions of contemporary supervision. The perceptions of contemporary supervision differences among the education supervisors, the school managers and the teachers have been determined. The differences of contemporary supervising perceptions related to gender, seniority and education have been detected. With the study in state schools; teachers, school managers and supervisors are found to be complaining about the understanding of scientific control currently employed. By looking at the results of the study, the teachers, the school managers and the supervisors are found to be prone to the understanding of human behavior in the foreground of contemporary supervision. Contemporary perceptions of supervision varying among the teachers, the school managers and the supervisors according to educational status, seniority and duties is observed in the study performed. Keywords: Contemporary supervison, teachers, school managers, supervisors.
Constituting the focus of the research in the Eastern Marmara Region, by reaching a hundred teachers, a hundred school managers and a hundred education supervisors are studied by filling contemporary supervising scale to measure their perceptions of contemporary supervision. The perceptions of contemporary supervision differences among the education supervisors, the school managers and the teachers have been determined. The differences of contemporary supervising perceptions related to gender, seniority and education have been detected. With the study in state schools; teachers, school managers and supervisors are found to be complaining about the understanding of scientific control currently employed. By looking at the results of the study, the teachers, the school managers and the supervisors are found to be prone to the understanding of human behavior in the foreground of contemporary supervision. Contemporary perceptions of supervision varying among the teachers, the school managers and the supervisors according to educational status, seniority and duties is observed in the study performed. Keywords: Contemporary supervison, teachers, school managers, supervisors.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Algı, Denetim, Denetçiler, Education and Training, Eğitim denetimi, Perception, Control, Okul yönetici algısı, Controller, Supervision of education, Okul yöneticileri, School administrators perception, Öğretmen algısı, School administrators, Teacher perception, Öğretmenler, Teachers