İşletmelerdeki dijital dönüşümün işletmenin müşteri, maliyet, kalite ve zaman performansına etkisinde çevik dönüşümün düzenleyici rolü

dc.contributor.advisorYozgat, Uğur
dc.contributor.authorÇöplü, Ali
dc.date.accessioned2024-08-07T20:22:26Z
dc.date.available2024-08-07T20:22:26Z
dc.date.issued2023
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Bankacılık ve Finans Ana Bilim Dalı / Bankacılık Bilim Dalı
dc.description.abstractSon yıllarda yapılan araştırmalar, işletmelerin dijital dönüşüm sürecinin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır ve mevcut literatürün bakış açısı, dijital dönüşüm kavramını ve tanımını netleştirmeye yardım etmektedir. Önceki araştırmalara dayanarak, dijital dönüşümün, işletmeleri güçlendirmek ve işletmelerin çeşitlendirilmiş verimlilikle sürdürülebilir bir kalkınma modeli elde edebilmeleri için yeni teknolojiler, yeni ürünler, yeni modeller ve yeni formatlar geliştirmek için yapay zeka, büyük veri, bulut bilişim ve blok zinciri dahil olmak üzere dijital teknolojilere bağlı olduğuna inanılmaktadır. Çevik dönüşüm, tüm organizasyonu çevik ilkelere dayanan çevik, reaktif bir yaklaşıma geçirme sürecidir. Çevik dönüşümü anlamak, ne olmadığının anlaşılmasından geçmektedir. Bu dönüşümden geçen herhangi bir işletmenin çevik, Scrum, Yalın vb. teknolojileri de benimsemesi muhtemel olsa da, çevik dönüşüm, projenin nasıl oluşturulduğunu değiştirmekten çok daha büyük bir uğraştır. Bu çalışmanın amacı, işletmelerdeki dijital dönüşümün işletmenin müşteri, maliyet, kalite ve zaman performansına etkisinde çevik dönüşümün düzenleyici rolünün incelemesidir. Bu çalışmada birincil veri kaynaklarından anket yoluyla ve yarı yapılandırılımış görüşme formuyla veri toplanmıştır. Bu aşamada dijital dönüşüm, işletme performansı, çevik dönüşüm ölçekleri kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ile üst düzey yöneticilerin görüşleri edinilmiştir. Nicel veri analizi SPSS 26.0 programı ve nitel analiz MAXQDA 2020 programı ile uygulanmıştır. Sonuçlar; Dijital dönüşüm, işletme performansını etkilediği ve dijtal dönüşüm ile işletme performansı arasındaki ilişkide çevik dönüşümün moderator (düzenleyici) etkisi olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractResearch in recent years helps to understand the digital transformation process of businesses, and the perspective of the current literature helps to clarify the concept and definition of digital transformation. Based on previous research, digital transformation depends on digital technologies, including artificial intelligence, big data, cloud computing and blockchain, to empower businesses and develop new technologies, new products, new models and new formats so that businesses can achieve a sustainable development model with diversified efficiency. is believed to be. Agile transformation is the process of moving the entire organization to an agile, reactive approach based on agile principles. To understand agile transformation is to understand what it is not. Any organization going through this transformation will be able to use agile, Scrum, Lean, etc. agile transformation is a much bigger effort than changing how the project is built. The aim of this study is to examine the mediator role of agile transformation in the effect of digital transformation in businesses on customer, cost, quality and time performance. In this study, data were collected from primary data sources through questionnaire and semi-structured interview form. At this stage, digital transformation, business performance, agile transformation scales were used. Opinions of senior executives were obtained through semi-structured interviews. Quantitative data analysis was applied with SPSS 26.0 program and qualitative analysis was applied with MAXQDA 2020 program. Results; It has been seen that digital transformation affects business performance and agile transformation has a moderator effect on the relationship between digital transformation and business performance.en
dc.identifier.endpage234en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5889
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShgoTDEEngcNv6YLbYEXo3b7kX0A592UQCGH8dlTJiakW
dc.language.isotr
dc.subjectBankacılık
dc.subjectYönetim Bilişim Sistemleri
dc.subjectİşletme
dc.subjectOrganizasyonel proje yönetim olgunluk modeli
dc.subjectBankingen_US
dc.subjectProgram dönüşüm yöntemleri
dc.subjectManagement Information Systemsen_US
dc.subjectStratejik çeviklik
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectOrganizational project management maturity modelen_US
dc.subjectYazılım projeleri
dc.subjectProgram transformation methodsen_US
dc.subjectStrategic cyclingen_US
dc.subjectÇevik proje yönetimi
dc.subjectSoftware projectsen_US
dc.subjectÖrgütsel çeviklik
dc.subjectAgile project managementen_US
dc.subjectOrganizational agilityen_US
dc.subjectŞelale proje yönetimi
dc.subjectWaterfall project managementen_US
dc.titleİşletmelerdeki dijital dönüşümün işletmenin müşteri, maliyet, kalite ve zaman performansına etkisinde çevik dönüşümün düzenleyici rolü
dc.titleThe moderator role of the agile transformation on the digital transformation in order to increase the business performance measured by customer satisfaction, cost, quality and time to market dimensionsen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files