Yiyecek ve içecek işletmelerinde maliyet kontrol sürecinin standart maliyet yöntemi ile incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Yıldız, Hülya Ümmühani
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Etkin rekabet ortamında faaliyetlerini sürdürmeye çalışan yiyecek ve içecek işletmelerinin temel amacı, pazar paylarını ve karlılıklarını artırmak, müşteri devamlılığı sağlayacak ürün üretmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için de maliyetlerini kontrol etmek ve maliyet etkinliği sağlamak zorundadırlar. Bu nedenle yiyecek işletmeleri menü planlamasından tutunda satış değerlendirme bölümüne kadar ürettikleri ürünlerde maliyet kontrolü sağlamaya çalışmaktadırlar. Yiyecek işletmelerde, standart maliyet ve ürün miktarlarını karşılaştırmalı olarak kullanılması etkin bir maliyet kontrolü sağlamaktadır. Etkin bir maliyet kontrolü; hata payını ve hileyi önleyeceği gibi, işletmenin karlılığını artıracağı için önem arz etmektedir. Çalışmanın amacı, standart maliyeti ele alarak yiyecek- içecek işletmelerinde maliyet kontrolü ve etkinliğinin nasıl sağlanacağını ortaya koymaktır.
The main purpose of the food and beverage enterprises, which try to continue their activities in an effective competition environment, is to increase their market shares and profitability and to produce products that will ensure customer continuity. In order to achieve this goal, they have to control their costs and provide cost effectiveness. For this reason, food businesses are trying to provide cost control in the products they produce from menu planning to sales evaluation section. In food establishments, the comparative use of standard cost and product quantities provides effective cost control. Effective cost control; error and fraud, as well as to increase the profitability of the business is important. The aim of this study is to determine the cost control and effectiveness of food and beverage enterprises by taking the standard cost into consideration.
The main purpose of the food and beverage enterprises, which try to continue their activities in an effective competition environment, is to increase their market shares and profitability and to produce products that will ensure customer continuity. In order to achieve this goal, they have to control their costs and provide cost effectiveness. For this reason, food businesses are trying to provide cost control in the products they produce from menu planning to sales evaluation section. In food establishments, the comparative use of standard cost and product quantities provides effective cost control. Effective cost control; error and fraud, as well as to increase the profitability of the business is important. The aim of this study is to determine the cost control and effectiveness of food and beverage enterprises by taking the standard cost into consideration.
Description
Keywords
Maliye, Maliyet, Maliyet kontrolü, Finance, Cost, Standart maliyet, Cost control, Yiyecek içecek işletmeleri, Standart cost, Food and beverage operations, Yiyecek içecek sektörü, Food and beverage sector
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
69