Yöneticilerin iletişim becerileri ile öğretmenlerin iş doyumunu arasındaki ilişki
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı yöneticilerin iletişim becerileri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Ayrıca, bu algılarının öğretmenler ve yöneticilere ilişkin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma tarama modelindedir. Bu hedefler doğrultusunda, kişisel bilgi formu, Şimşek (2003) tarafından geliştirilen 'İletişim Becerileri Ölçeği' ve Taşdan'a (2008) ait 'İş Doyumu Ölçeği' kullanılmıştır. Veri toplama aracı, İstanbul ili Kartal ilçesinde gelişigüzel örnekleme usulü ile seçilmiş olan resmi ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 250 öğretmene uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin demografik özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde istatistiklerinden yararlanılmış, okul yöneticilerinin iletişim becerilerine ilişkin değerlendirmeler için ise, on yedi alt başlık için t testi ve Anova testi uygulanmıştır. İş doyumu verileri için ise yine t testi ve Anova testi uygulanmış, iletişim becerileri ve iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyona bakılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, okul yöneticilerinin iletişim becerilerine yönelik öğretmen görüşleri ile okul türü, öğretmenlerin cinsiyeti, yaşı, medeni hali ve kıdem yılı arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonucu çıkmıştır. İş doyumu değişkenine bakıldığında ise öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum ve kıdem yılı arasında anlamlı bir farklılık olmadığını bulgusuna ulaşılmıştır. Yöneticilerin iletişim becerileri ile öğretmenlerin iş doyumu arasında ise anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.
The main purpose of this study is to discover the relationship between the communication skills of the principal with the teachers' job satisfaction. Besides, it has been targeted to investigate the perception of the teachers in terms of a variety of versions related to the teachers and the administrator. Regarding these targets, personal information form, 'Communication Skills Survey' that has been developed by Şimşek (2003) and 'Job Satisfaction Survey' that belongs to Taşdan (2008) have been used. In Kartal district of Istanbul, this has been applied to 250 teachers that work in randomly chosen legal primary and secondary schools. This investigation has been a search modal. The gained data have been analysed on the computer by using SPSS 18.00 statistics packet program. Periodicity and percentage statistics have been used in order to identify the demographic characteristics of the teachers participated in this research. In the evaluation of the communication skills of the administrator, for the seventeen sub-titles among all the nonparametric tests the t test and ANOVA test have been chosen to put into practice. As for the data of job satisfaction, t test and ANOVA test has been practiced and results have been evaluated. As a result of the analysis done, it has been concluded that there is not a meaningful difference between teachers' thoughts about the administrator's communication skills with the type of school, gender, age, marital status and year seniority of teachers. As for the job satisfaction, there is no meaningful difference in terms of the teachers' gender, age, marital status and year of seniority. It has been proved that the administrator's communication skills have got a lot to do with teachers' job satisfaction.
The main purpose of this study is to discover the relationship between the communication skills of the principal with the teachers' job satisfaction. Besides, it has been targeted to investigate the perception of the teachers in terms of a variety of versions related to the teachers and the administrator. Regarding these targets, personal information form, 'Communication Skills Survey' that has been developed by Şimşek (2003) and 'Job Satisfaction Survey' that belongs to Taşdan (2008) have been used. In Kartal district of Istanbul, this has been applied to 250 teachers that work in randomly chosen legal primary and secondary schools. This investigation has been a search modal. The gained data have been analysed on the computer by using SPSS 18.00 statistics packet program. Periodicity and percentage statistics have been used in order to identify the demographic characteristics of the teachers participated in this research. In the evaluation of the communication skills of the administrator, for the seventeen sub-titles among all the nonparametric tests the t test and ANOVA test have been chosen to put into practice. As for the data of job satisfaction, t test and ANOVA test has been practiced and results have been evaluated. As a result of the analysis done, it has been concluded that there is not a meaningful difference between teachers' thoughts about the administrator's communication skills with the type of school, gender, age, marital status and year seniority of teachers. As for the job satisfaction, there is no meaningful difference in terms of the teachers' gender, age, marital status and year of seniority. It has been proved that the administrator's communication skills have got a lot to do with teachers' job satisfaction.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Eğitim yönetimi, Yöneticiler, Education and Training, Öğretmenler, Educational administration, Managers, İletişim, Teachers, İletişim becerisi, Communication, Communication skill, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
120