Başarılı ve Başarısız Öğrencilerin İç ve Dış Gruplarına Yönelik Kalıp Yargılarının Yetkinlik ve Sevecenlik Boyutları Açısından İncelenmesi

dc.contributor.authorAktan, Timuçin
dc.contributor.authorGüvenç, Gülden
dc.date.accessioned2024-11-15T19:40:07Z
dc.date.available2024-11-15T19:40:07Z
dc.date.issued2008
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempİSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractBu araştırmada, başarılı ve başarısız öğrencilere yönelik kalıpyargı içeriğinin Fiske ve arkadaşlarının (1999; 2002) önerdikleri yetkinlik ve sevecenlik kavramsallaştırmaları bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca, araştırmacılar tarafından önerilen sosyal bağlamsal değişkenler (statü ve yarışmacılık) ile kalıpyargı içeriği arasındaki ilişkiler de incelenmiştir. Araştırma, Ankara - Sincan ilçesindeki iki farklı okula devam eden 321 katılımcıyla yürütülmüştür. Şehitler ilköğretim okulunda, başarılı/başarısız öğrenciler farklı sınıflarda eğitim gördükleri için katılımcıların bu ayrımcılığı meşru algılamamaları beklenmiştir. Taylan Araslı’da ise öğrenciler karma sınıflarda eğitim görmektedirler. Okul farkının ve değerlendirilen grubun öğrencilerin değerlendirmeleri üzerindeki etkisi incelendiğinde Şehitler’deki katımcıların başarılı - başarısız grup ayrımını meşru bulmadıkları, ancak başarılı öğrencileri yetkinlik boyutunda daha olumlu değerlendirirken nesnel bir ölçütü olmayan sevecenlik boyutunda grupları farklılaştırmadıkları bulunmuştur. Taylan Araslı’daki katılımcılar ise söz konusu grup ayrımını meşru bulmuş ve başarılı öğrencileri daha yetkin, başarısız öğrencileri ise daha sevecen olarak değerlendirmişlerdir. Başarı grubu farkı katılımcıların toplam değerlendirme puanları üzerinde etkili olmuştur. Gruplar arası ayrımı meşru görmeyen başarısız öğrenciler başarılı ve başarısız grupları farklılaştırmazken bu ayrımı meşru olarak değerlendiren orta düzeyde başarılı ve başarılı katılımcılar, başarılı öğrencileri daha olumlu değerlendirmişlerdir. Kalıpyargı içeriği ile sosyal bağlamsal değişkenler arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise statü ile yetkinlik arasında bir ilişki olduğu, buna karşın yarışmacılık ile sevecenlik arasında bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ilgili literatür bağlamında yorumlanmış ve tartışılmıştır.en_US
dc.identifier.citation2
dc.identifier.doi[TRDIZIN-DOI-BELIRLENECEK-422]
dc.identifier.endpage42en_US
dc.identifier.issn1300-4433
dc.identifier.issue61en_US
dc.identifier.startpage27en_US
dc.identifier.trdizinid77086
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/77086/basarili-ve-basarisiz-ogrencilerin-ic-ve-dis-gruplarina-yonelik-kalip-yargilarinin-yetkinlik-ve-sevecenlik-boyutlari-acisindan-incelenmesi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7040
dc.identifier.volume23en_US
dc.identifier.wosqualityQ4
dc.language.isotr
dc.relation.ispartofTürk Psikoloji Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.titleBaşarılı ve Başarısız Öğrencilerin İç ve Dış Gruplarına Yönelik Kalıp Yargılarının Yetkinlik ve Sevecenlik Boyutları Açısından İncelenmesien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files