Üniversite giriş sınavı için özel öğretim kurslarında öğrenim gören öğrencilerin öz liderlik davranışlarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ergin, Banu | |
dc.contributor.author | Yıldırım, Ramazan | |
dc.date.accessioned | 2024-08-07T20:17:03Z | |
dc.date.available | 2024-08-07T20:17:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |
dc.description.abstract | Günümüz şartlarında iyi bir üniversite eğitimi almış olmak sosyo-ekonomik açıdan önemli ve gerekli görülen bir durumdur. Öğrenci üniversite giriş sınavına hazırlanırken iyi bir netice alabilmek için; kendini motive edebilmeli, kendini yönlendirebilmeli, davranışlarını olumlu anlamda değiştirebilmeli, stres ve kaygı düzeyini kontrol edebilmelidir. Kısacası üniversite giriş sınavlarında performansını üst düzeye çıkarabilmesi için öz liderlik stratejilerini uygulayabilmelidir. Bu araştırmanın amacı üniversite giriş sınavı için öğrenim gören öğrencilerin öz liderlik algılarının hangi düzeyde olduğu ve cinsiyet, yaş, eğitim durumu, eğitim alanı ve sınava katılım sayısı değişkenlerine göre nasıl değiştiğini özel öğretim kurslarında öğrenim gören öğrencilerin görüşleri açısından belirlemektir. Genel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul İli, Bakırköy İlçesi'ndeki 24 Özel Öğretim Kursunda öğrenim gören 1341 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; Houghton ve Neck (2002) tarafından geliştirilen, Konan ve Atik tarafından da Eğitim Örgütleri için Türkçeye uyarlanan öz liderlik ölçeği kullanılarak, elde edilmiştir. Bu araştırmanın örneklemini oluştururken veri sağlamak amacıyla 305 adet anket formu dağıtılmış, 303 öğrenciden istenilen seviyede geri dönüt elde edilerek basit tesadüfi örneklem yöntemine göre araştırmanın örneklemi oluşturulmuştur. Araştırmada, öz liderliğin üniversite sınavı için özel öğretim kurslarında öğrenim gören öğrenciler üzerinde olumlu etkisinin var olduğu belirlenmiştir. Veriler incelendiğinde bazı önemli sonuçlara ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre öğrencilerin Yapıcı Düşünce Modeli Stratejileri'ni daha fazla kullandığı görülmektedir. Daha sonra Davranış Odaklı Stratejilerden en fazla hedef belirleme ve kendini gözlemleme stratejileri ve üçüncü sırada da Doğal Ödül Stratejilerinin kullanıldığı görülmektedir. Dokuz alt boyuttan oluşan öz liderlik davranışları, öğrenci görüşlerine göre boyutların çoğunda 'Çoğu Zaman' düzeyinde görülmesi öz liderlik genel puanının yüksek seviyede olmasını desteklemektedir. Cinsiyet değişkenine göre hatırlatıcılar belirleme, doğal ödül stratejileri genel puanları ve davranış odaklı stratejileri genel puanları, yaş değişkenine göre kendini gözlemleme, hatırlatıcılar belirleme ve davranış odaklı stratejileri genel puanları, eğitim durumu değişkenine göre hedef belirleme ve kendini gözlemleme puanları, sınava katılım sayısı değişkenlerine göre hedef belirleme ve kendini gözlemleme puanları anlamlı farklılık göstermiştir. Diğer boyutlarda anlamlı farklılık görülmemiştir. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Öz liderlik, Öğrenci Öz liderliği. | |
dc.description.abstract | It is socioeconomically important and necessary to get a university education in today's world. Students have to motivate, direct themselves, change their behaviors positively and control their stress and anxiety levels to have good results in the university entrance exams. In other words, students have to apply self-leadership strategies to maximize their performances in university entrance exams. The aim of this research is to identify at what level the self-leadership skills of students who study at private courses for university entrance exams are and how these skills vary according to gender, age, educational background, field of education and participation to the exams variables in the views of the students who study at private courses 1341 students who study at private courses in Bakırköy district of Istanbul province in the academic year 2019-2020 constitute the target population of this research, in which the general scanning model was used. Data of this research was obtained via 'the self-leadership scale' which was developed by Houghton and Neck (2002) and adapted to Turkish by Konan and Atik (2015) for educational organizations. 305 questionnaires were distributed to provide data while creating the sample of this research and the sample of this research was created according to the purposeful sampling method by obtaining feedback from 303 students at the desired level. It has been fount in this research that 'Self-leadership' has a positive effect on students who study at private courses. Very important conclusions were reached when the data was analyzed. It was observed that students use strategies of constructive thinking model more according to these conclusions. It was observed that 'Goal Setting' and 'Self-observation' strategies of behavior-based strategies were second most-used strategies and natural reward strategies were third most-used ones. Self-leadership behaviors, which consist of nine sub-dimensions, are observed at the level of 'Most of the Time' in most of the dimensions according to student views, which supports the high level of Self-Leadership overall score. Setting reminders according to the gender variable, overall score for Natural Reward Strategies, overall score for Behavior-based strategies, Self-observation according to the age variable, overall score for Setting Reminders and Self-observation, Setting Goals and Self-observation according to the education level variable, scores for Setting Goals and Self-observation according to the exam participation variable have differed significantly. No significant differences have been observed in other dimensions. Key Words: Leadership, Self-leadership, Self-leadership of a student. | en |
dc.identifier.pageno | 113 | |
dc.identifier.pdf | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg85NAOXjjr5bnw_Wp70sBF1jve_kEc7hJrml3w0I3ajp | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14517/5311 | |
dc.identifier.yoktez | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RjZwH00oMG4iNa5Sgvlgg85NAOXjjr5bnw_Wp70sBF1jve_kEc7hJrml3w0I3ajp | |
dc.language.iso | tr | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | |
dc.subject | Liderlik | |
dc.subject | Öz liderlik | |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Leadership | en_US |
dc.subject | Özel kurslar | |
dc.subject | Self-leadership | en_US |
dc.subject | Üniversite giriş sınavları | |
dc.subject | Private courses | en_US |
dc.subject | University entrance examinations | en_US |
dc.subject | Üniversite hazırlık kursları | |
dc.subject | University preparatory courses | en_US |
dc.title | Üniversite giriş sınavı için özel öğretim kurslarında öğrenim gören öğrencilerin öz liderlik davranışlarının incelenmesi | |
dc.title | A study of the self leadership behaviors of students who study at private courses for university entrance exams | en_US |
dc.type | Master Thesis | |
dspace.entity.type | Publication |