Sosyal medya kullanan kadınlarda yaşam doyumu ve yalnızlık ilişkisi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bu çalışma, sosyal medya kullanımı olan kadınlarda yaşam doyumu ve yalnızlık arasında ilişkinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki çalışmanın örneklemini, 15 Mayıs-15 Ağustos 2018 tarihleri arasında sosyal paylaşım sitesine üye olan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 317 kadın oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; tanımlayıcı veri toplama formu, Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ) ve UCLA Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, sayı-yüzdelik hesaplamaları, Kruskal Wallis testi, t testi ve Mann - Whitney U testi testleri kullanılmıştır. Çalışmaya katılan kadınların %37,2'si 34-41 yaş arasında, %90,5'i üniversite ve üzeri mezunu, %60,9'u evli ve %55,5'i çocuk sahibidir. Kadınların %78,9'u çalıştığını, %67,2'si gelir düzeyinin orta olduğunu ve %82,3'ü ilde yaşadığını belirtmiştir. Katılımcıların %94'ü facebook, %85,5'i instagram kullandığını ifade etmişler. Katılımcıların %70'inin 7 yıl ve üzeri süredir sosyal medyayı kullandığı ve %59,9'nun günde 1-3 saat arasında sosyal medya kullandığını bildirmiştir. UCLA Yalnızlık Ölçeği puan ortalaması 52,85±5,51 ve YDÖ puan ortalaması 17,80±5,29 olarak bulunmuştur. Katılımcıların eğitim durumu, çalışma durumu ve genel olarak ruh halleri ile UCLA puan ortalaması arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Katılımcıların sosyo demografik verilerden medeni durumu, gelir durumu ve yaşadığı yer ile YDÖ puan ortalaması arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Katılımcıların sosyal medya kullanma durumları verilerinden sosyal medyayı ne kadar süredir kullandıkları, günlük sosyal medya kullanma süresi, gerçek hayattaki sosyal çevredeki değişim, günlük hayatta iletişim kurması, düşüncelerini ifade etme durumu ve genel olarak ruh hali yer ile YDÖ puan ortalaması arasında istatiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Yaşam doyumu ile yalnızlık düzeyi arasında negatif yönde zayıf ilişki saptanmıştır (p<0,05). Çalışma sonucunda, sosyal medyanın kullanım süresinin yaşam doyumunu etkilediği görülmektedir. Bu çalışmada kadınlar kendilerini orta düzeyde yalnız hissettiklerini belirtmişlerdir. Çalışma sonunda internet kullanımı ile ilgili eğitimlerin verilmesi, kadınların sosyal yaşamda katılacakları boş zaman etkinliklerinin artırılmasına dönük girişimlerin planlanması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Sosyal medya, Yalnızlık, Yaşam doyumu
This study was conducted to determine the relationship between life satisfaction and loneliness among women with social media use. The sample of the descriptive and cross-sectional study consisted of 317 women who were members of the social networking site and agreed to participate in the study from 15 May to 15 August 2018. As a data collection tool; Descriptive Data Collection Form, Life Satisfaction Scale (LSS) and UCLA Loneliness Scale were used. In the evaluation of the data, number-percentage calculations, Kruskal Wallis test, t test and Mann - Whitney U test were used. 37.2% of the women participating in the study are between 34-41 years of age, 90.5% are university graduates, 60.9% are married and 55.5% have children. 78.9% of the women work, 67.2% of the income level is in the middle and 82.3% said that they live in the city. 94% of the participants stated that they use facebook and 85,5% instagram. 70% of the participants reported that they used social media for 7 years or more and 59.9% of them used social media between 1-3 hours per day. The mean UCLA score was 52,85 ± 5,51, and the LSS score was found as 17,80 ± 5,29. A statistically significant difference (p <0,05) was found between the educational status, working status and general mood of the participants and UCLA Loneliness Scale score average. A statistically significant difference (p <0,05) was found between the socio-demographic data of the participants and their marital status, income level and place of residence and life satisfaction scale. A statistically significant difference between participants' social media usage status, social media usage time, social media usage in daily life, change in social environment, communication in daily life, state of expressing thoughts and overall mood state and life satisfaction scale mean scorex. (p <0,05). A poor negative correlation was found between life satisfaction and loneliness level (p <0,05). As a result of the study, it is seen that the use of social media has affected the life satisfaction. In this study, women stated that they felt moderately lonely. İt is recommended to provide training on internet use and to plan initiatives to increase the leisure activities for women in social life. Keywords : Social media, Loneliness, Life satisfaction
This study was conducted to determine the relationship between life satisfaction and loneliness among women with social media use. The sample of the descriptive and cross-sectional study consisted of 317 women who were members of the social networking site and agreed to participate in the study from 15 May to 15 August 2018. As a data collection tool; Descriptive Data Collection Form, Life Satisfaction Scale (LSS) and UCLA Loneliness Scale were used. In the evaluation of the data, number-percentage calculations, Kruskal Wallis test, t test and Mann - Whitney U test were used. 37.2% of the women participating in the study are between 34-41 years of age, 90.5% are university graduates, 60.9% are married and 55.5% have children. 78.9% of the women work, 67.2% of the income level is in the middle and 82.3% said that they live in the city. 94% of the participants stated that they use facebook and 85,5% instagram. 70% of the participants reported that they used social media for 7 years or more and 59.9% of them used social media between 1-3 hours per day. The mean UCLA score was 52,85 ± 5,51, and the LSS score was found as 17,80 ± 5,29. A statistically significant difference (p <0,05) was found between the educational status, working status and general mood of the participants and UCLA Loneliness Scale score average. A statistically significant difference (p <0,05) was found between the socio-demographic data of the participants and their marital status, income level and place of residence and life satisfaction scale. A statistically significant difference between participants' social media usage status, social media usage time, social media usage in daily life, change in social environment, communication in daily life, state of expressing thoughts and overall mood state and life satisfaction scale mean scorex. (p <0,05). A poor negative correlation was found between life satisfaction and loneliness level (p <0,05). As a result of the study, it is seen that the use of social media has affected the life satisfaction. In this study, women stated that they felt moderately lonely. İt is recommended to provide training on internet use and to plan initiatives to increase the leisure activities for women in social life. Keywords : Social media, Loneliness, Life satisfaction
Description
Keywords
Hemşirelik, Kadınlar, Nursing, Sosyal medya, Women, Yalnızlık, Social media, Loneliness, Yaşam doyumu, Life satisfaction