Okul öncesi eğitime devam etmekte olan 60-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinin çocukların iletişim becerilerine olan etkisi

dc.contributor.advisorDağal, Asude Balaban
dc.contributor.authorKayın, Zehra
dc.date.accessioned2024-08-07T20:18:32Z
dc.date.available2024-08-07T20:18:32Z
dc.date.issued2022
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışma, okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan 60-72 aylık çocukların 'Öz Düzenleme Becerisi' ile 'İletişim Becerileri' arasındaki ilişkinin çeşitli demografik değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeline uygun olacak şekilde hazırlanmıştır. Bu çalışmanın evrenini, 2021 eğitim-öğretim yılında İstanbul'un seçilen ilçelerinden okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan 60-72 ay grubundaki çocuklar oluşturken; çalışmanın örneklemini yine bu evrenden tabakalı rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen 316 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların iletişim becerilerinin, öz düzenleme becerilerinin üzerindeki etkisini belirlenmede; 'Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği' ve 'İletişim Becerileri Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmada; okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte olan 60-72 aylık 316 çocuktan elde edilen verileri analiz ederken ölçekler ve kişisel bilgi formları aracılığı ile istatistiksel paket analiz programı kullanılmış ve p<0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda; 60-72 aylık çocukların öz düzenleme becerileri ile çocuğun yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısı, anne ve babasının eğitim düzeyi, anne ve babasının iş durumu, anne ve babasının birlikte yaşama durumu arasında anlamlı farklılık bulunmamış; ancak çocuğun okul öncesi eğitim kurumuna devam süresi, dijital ekrana maruz kalma süresi ve ailesinin aylık gelir düzeyi değişkenlerinin arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca 60-72 aylık çocukların iletişim becerileri ile çocuğun yaşı, kardeş sayısı, anne ve babasının eğitim düzeyi, annesinin iş durumu, anne ve babasının birlikte yaşama durumu ve dijital ekrana maruz kalma süresi arasında anlamlı bir farklılığa rastlanılmamıştır; ancak çocuğun cinsiyeti, okul öncesi eğitim kurumuna devam süresi, babasının iş durumu değişkenlerinin arasında anlamlı farklılıklara rastlanılmamıştır. Sonuç olarak; Öz Düzenleme Ölçeği ile İletişim Becerileri Ölçeği arasında Pearson Korelasyon Analizine göre; ölçeklerin arasında olumlu yönde orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Öz Düzenleme Becerisi, İletişim Beceriler
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate whether the relationship between Self-Regulation Skills and Communication Skills of 60-72 month-old children attending pre-school education differs in terms of various demographic variables. The research was prepared in accordance with the relational screening model, which is a quantitative research method. The population of this study is the children in the 60-72 month group attending pre-school institutions from selected districts of Istanbul in the 2021 academic year. Furthermore the sampling group of the study is determined as 316 children selected by stratified random sampling method from this population. In order to determine the effect of self-regulation skills on children's communication skills, 'Self-Regulation Skills Scale' and 'Communication Skills Scale' were used. In the study, a statistical analysis program was used in order to analyze the data obtained from 316 children aged 60-72 months attending pre-school education through personal information form and scales, and p<0.05 was considered to be statistically significant. According to the results of the research, no significant difference was observed between the self-regulation skills of 60-72 month-old children and their ages, genders, number of siblings, education levels of parents, job status of parents and living status of parents (together or separated). Though, significant effects of the following varibles; duration of the child's preschool education, digital screen exposure time and family monthly income level; are observed on the self-regulation skills of the children. In addition, no significant difference was found between the communication skills of 60-72 month-old children and their ages, number of siblings, education levels of the parents, employment status of the mother, living status of parents (together or separated), and the exposure time to the digital screen. However, significant differences were found from the perspective of the following variables; gender, duration of the child's preschool education and father's job status. Finally, the result of Pearson Correlation Analysis between Self-Regulation Scale and Communication Skills Scale reveals that there exists a moderate positive correlation between the scales used. Keywords: Preschool Education, Self-Regulation Skill, Communication Skillsen
dc.identifier.endpage100en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5480
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf3xHFnbwQDylH0OTGPdhXpXgSbilXzXqPhcST6RcNXEX
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectOkul öncesi dönem
dc.subjectOkul öncesi eğitim
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPreschool perioden_US
dc.subjectOkul öncesi çocuklar
dc.subjectPreschool educationen_US
dc.subjectÖz düzenleme becerisi
dc.subjectPreschool childrenen_US
dc.subjectSelf-regulation skillen_US
dc.subjectİletişim becerisi
dc.subjectCommunication skillen_US
dc.titleOkul öncesi eğitime devam etmekte olan 60-72 aylık çocukların öz düzenleme becerilerinin çocukların iletişim becerilerine olan etkisi
dc.titleThe effect of the self-regulation skills of 60-72 months-old children continuing pre-school education on the communication skills of the childrenen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files