Problem çözme terapisine dayalı beceri geliştirme grubunun üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri, öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisi

dc.contributor.authorÇekçici, Ferah
dc.contributor.authorGüçray, S. Sonay
dc.date.accessioned2024-11-15T19:40:42Z
dc.date.available2024-11-15T19:40:42Z
dc.date.issued2012
dc.departmentOkan Universityen_US
dc.department-tempİSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ,ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİen_US
dc.description.abstractBu araştırmada sosyal problem çözme beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme, öfkeyle ilişkili davranışlar ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırma deney ve kontrol gruplarında 17 şer öğrenci olmak üzere 34 öğrenci üzerinde gerçekleştirilen yarı-deneysel desen türündedir. Araştırmada deney grubuna Problem Çözme Terapisi (D Zurilla ve Nezu, 2007; Nezu, Nezu ve D Zurilla, 2007) temel alınarak oluşturulan sekiz oturumluk psiko-eğitimsel içerikli bir program uygulanırken kontrol grubuna herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Araştırmanın verileri, nicel ve nitel yöntemler kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde Kovaryans Analizi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Mann Whitney U Testi ve İlişkili Örneklemler için t Testi istatistiksel tekniklerinden yararlanılmıştır. Deney grubundan elde edilen nitel verilerin analizi ise doküman incelemesi yöntemiyle yapılmıştır. Araştırma sonucunda uygulanan sosyal problem çözme beceri eğitiminin sosyal problem çözme becerileri ve dünyaya yönelik öfke düşünceleri değişkenleri üzerinde olumlu yönde etkide bulunduğu ve bu etkinin uzun süreli kalıcı olduğu görülürken deneklerin öfkeyle ilişkili davranışlar (saldırgan, sakin ve kaygılı davranışlar) ile öfkeyle ilişkili düşünceler (öfkesine, diğerlerine ve kendisine yönelik öfke düşünceleri) boyutlarında herhangi anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Ayrıca deneklerin sürekli kaygı puanlarının deney ve kontrol grubunun sontest lehine anlamlı farkın olduğu ve izleme ölçümlerinde ise deney grubunun puanlarının daha da düştüğü görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda sosyal problem çözme beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerini geliştirmede etkili olduğu söylenebilir.en_US
dc.identifier.citation7
dc.identifier.doi[TRDIZIN-DOI-BELIRLENECEK-377]
dc.identifier.endpage128en_US
dc.identifier.issn1304-8880
dc.identifier.issn1304-8899
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage103en_US
dc.identifier.trdizinid143423
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/143423/problem-cozme-terapisine-dayali-beceri-gelistirme-grubunun-universite-ogrencilerinin-sosyal-problem-cozme-becerileri-ofkeyle-iliskili-davranis-ve-dusunceler-ile-surekli-kaygi-duzeylerine-etkisi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/7096
dc.identifier.volume21en_US
dc.language.isotr
dc.relation.ispartofÇukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitimen_US
dc.subjectEğitim Araştırmalarıen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.titleProblem çözme terapisine dayalı beceri geliştirme grubunun üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri, öfkeyle ilişkili davranış ve düşünceler ile sürekli kaygı düzeylerine etkisien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files