Kümelenme stratejisi kapsamında bölgesel lojistik kümelenme potansiyeline yönelik araştırma ve lojistik kümelenme modeli önerisi: TR 21 Trakya bölgesi örneği

dc.contributor.advisorAcar, Avni Zafer
dc.contributor.authorAlemdar, Ahmet
dc.date.accessioned2024-05-27T22:44:35Z
dc.date.available2024-05-27T22:44:35Z
dc.date.issued2017
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / Lojistik Yönetimi Bilim Dalı
dc.description.abstractLojistik ile ilişkili birçok firma ile lojistik operasyonların mekânsal yoğunlaşması olan lojistik kümelenmeler, lojistik altyapının gelişimi ve işbirliğine dayalı sinerji yaratılması lojistik firmalarının rekabet gücüne olumlu katkı yapmaktadır. Sektörel ve ulusal anlamda rekabet gücünü artırmak isteyen ülkeler lojistik sektöründe kümelenme stratejisini benimsemekte ve lojistik kümelerin kurulması çalışmalarını yürütmektedir. Lojistik faaliyetlerde ölçek ekonomileri (esas olarak direkt operasyonlu taşıma modları) ve yoğunluk ekonomilerinin (esas olarak konsolide taşımacılık modları) sağlanması ve intermodal/çok modlu taşımacılık sistemlerinin kullanımı ile yüksek güvenlikle daha hızlı ancak daha düşük maliyetli süreç yönetimi mümkün olmaktadır. Bu kapsamda, lojistik süreçlerin ve faaliyetlerin yoğunlaşma alanı olan lojistik kümelerin, ulaştırma altyapısı gelişmiş, üretim ve tüketim merkezlerine yakın, havalimanı ve limanlarına erişimi yüksek ve ulusal ve uluslararası taşımacılık koridorları üzerinde bulunan bölgelerde kurulmasının önemi büyüktür. Trakya bölgesi konumu itibariyle lojistik açıdan potansiyeli yüksek, sahip olduğu demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu altyapısı ile intermodal taşımacılık sistemlerine uygun bir bölgedir. Bu çalışmada, sahip olduğu avantajlı lojistik unsurlara bağlı olarak lojistik sektöründe gelişime açık ve lojistik sektöründe kümelenme gelişimi açısından elverişli durumda olan Trakya bölgesinde lojistik kümelenme potansiyeli araştırılmış ve elde edilen sonuçlar ışığında Dünya genelinde uygulama örnekleri bulunan 5 farklı lojistik kümelenme modeli temelinde bölgeye yönelik lojistik kümelenme modeli önerisi ortaya konulması amaçlanmıştır.
dc.description.abstractLogistics clusterings, which is spatial concentration of many logistics related firms and logistics operations, makes a significant contribution to the competitiveness of logistics companies via the development of logistics infrastructure and the creation of synergy based on co-operation. Countries,which are want to increase competitiveness, adopt the clustering strategy in the logistics sector and engage in the establishment of logistics clusters. Among the most important advantages of logistics clusters are the achievement of scale economies(mainly for the direct-operated transportation modes) and concentration economies(mainly for the consolidated transportation modes) in logistics activities and the use of intermodal/multimodal transportation and also highly reliable, fast and cost-efficient logisctics operation management. In this context, it is important to establish logistics clusters, which are the concentration area of logistics processes and activities, in areas with developed transportation infrastructure, close to production and consumption centers, have high access to airports and ports and on national and international transportation corridors. Thrace region has high potential in terms of logistics by its location, and is suitable for intermodal transportation systems by its rail, sea, air and road infrastructure. In thıs study, for the Thrace region, which is open for improvement in the logistics sector due to its advantageous logistics components and is convenient with regard to cluster development in the logistics sector, logistics clustering potential is searched and in the light of the results obtained from study it is aimed to put forward the proposal of regional logistics clustering model on the basis of 5 different logistics cluster models which have application examples across the globe.en_US
dc.identifier.endpage153en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3166
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=7lOJX8w_8PRQU1mSHU6-jjz9kHTiMg_N987M2BBck_uGdtUYQNRAoN-JlMkSSHEJ
dc.language.isotr
dc.subjectİşletme
dc.subjectBölgesel planlama
dc.subjectKümeleme
dc.subjectKümeleme analizi
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectKümeleme yöntemi
dc.subjectRegional planningen_US
dc.subjectLojistik
dc.subjectClusteringen_US
dc.subjectCluster analysisen_US
dc.subjectLojistik sektörü
dc.subjectCluster methoden_US
dc.subjectLogisticsen_US
dc.subjectTR 21 Bölgesi
dc.subjectLogistic sectoren_US
dc.subjectTrakya bölgesi
dc.subjectTR 21 Regionen_US
dc.subjectThrace regionen_US
dc.subjectTrakya bölgesi
dc.subjectThrace regionen_US
dc.titleKümelenme stratejisi kapsamında bölgesel lojistik kümelenme potansiyeline yönelik araştırma ve lojistik kümelenme modeli önerisi: TR 21 Trakya bölgesi örneği
dc.titleResearch for regional logistics clustering potential and proposal of logistics cluster model within the context of clustering strategy:TR 21 Thrace region sampleen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files