Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Abstract
Çalışmanın amacı, 18-35 yaş arası üniversite öğrencilerinin bağlanma stilleri ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin tespit edilerek, ilişkisel bir tarama modeli ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Pandemi şartlarından ötürü 'Google Anketler' üzerinden oluşturulan anketler ile katılımcılara ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 18-35 yaş arası lisans ve yüksek lisans öğrencileri (258 kadın, 138 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan kişiler, gönüllülük temel alınarak rastgele örneklem yöntemi ile oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama amacı ile sosyo-demografik veri formu, yakın ilişkilerde yaşantılar envanteri II, Beck depresyon envanteri, Beck anksiyete ölçeği kullanılmıştır. Çalışma sonrasında elde edilen veriler SPSS programı üzerinden analiz edilmiştir. Yapılan analiz çalışmasında bağımsız örneklem T-test, anova testi ve korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin incelendiği çalışmada, bağlanmada kaygı ve bağlanmada kaçınma ortalama puanları yüksek olan katılımcıların anksiyete ve depresyon düzeylerinin daha yüksek olduğu saptanmıştır.
The aim of the study is to determine the relationship between the attachment styles of 18-35 year old university students and their depression and anxiety levels and to examine them with the relational screening model. Due to the pandemic conditions, it was tried to reach the participants with the surveys created over 'Google Surveys'. The study group of the research consists of undergraduate and graduate students (258 females, 138 males) between the ages of 18-35. The people participating in the study were formed by random sampling method based on volunteerism. The study collected data using a socio-demographic data form, the experiences in close relationships-revised, a Beck depression inventory and a Beck anxiety scale. The data obtained after the study were analyzed using the SPSS program. The analysis study employed the independent sample T test, the Anova test and correlation analysis. In the study examining the relationship between attachment styles and anxiety and depression levels in university students, it was found that the participants with high average anxiety and avoidance scores had higher anxiety and depression levels.
The aim of the study is to determine the relationship between the attachment styles of 18-35 year old university students and their depression and anxiety levels and to examine them with the relational screening model. Due to the pandemic conditions, it was tried to reach the participants with the surveys created over 'Google Surveys'. The study group of the research consists of undergraduate and graduate students (258 females, 138 males) between the ages of 18-35. The people participating in the study were formed by random sampling method based on volunteerism. The study collected data using a socio-demographic data form, the experiences in close relationships-revised, a Beck depression inventory and a Beck anxiety scale. The data obtained after the study were analyzed using the SPSS program. The analysis study employed the independent sample T test, the Anova test and correlation analysis. In the study examining the relationship between attachment styles and anxiety and depression levels in university students, it was found that the participants with high average anxiety and avoidance scores had higher anxiety and depression levels.
Description
Keywords
Psikoloji, Anksiyete, Bağlanma, Psychology, Bağlanma stilleri, Anxiety, Attachment, Depresyon, Attachment styles, Kaygı düzeyi, Depression, Anxiety level, Üniversite öğrencileri, University students