Libya bankacılık sektöründe çalışan yetkilendirme ve öz-yeterliliğin iş memnuniyeti üzerindeki etkisi
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Khalıl, Mohamed Alhadı Mohamed
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Çalışma, psikolojik güçlendirme ve iş tatmini arasındaki ilişkiyi geliştirmeyi ve ampirik olarak test etmeyi amaçlamıştır - öz-yeterlik bu ilişkiye aracılık eder. Teorik model, psikolojik güçlendirmenin Libya bankacılık sektöründeki alt ve orta düzey yöneticiler için çalışanların memnuniyetinin merkezinde olduğunu öne sürüyor. Çalışma, teorik modeli yapısal eşitlik modellemesi ile istatistiksel olarak test etmek için 327 yanıt kullanmıştır. Ampirik sonuçlar, tüm hipotezlerin doğru olduğunu ve psikolojik güçlendirmenin iş tatminini olumlu etkilediğini göstermiştir. Ayrıca, ilişkiye öz-yeterlik aracılık etmektedir.
The study intended to develop and empirical test the relationship between psychological empowerment and job satisfaction—self-efficacy mediate the relationship. The theoretical model suggests that psychological empowerment is central to the satisfaction of employees for lower and middle-level managers in the Libyan banking sector. The study has used 327 responses to statistically test the theoretical model with structural equation modeling. The empirical results indicated all the hypotheses are true and psychological empowerment positively impacts job satisfaction. Moreover, the relationship is mediated by self-efficacy.
The study intended to develop and empirical test the relationship between psychological empowerment and job satisfaction—self-efficacy mediate the relationship. The theoretical model suggests that psychological empowerment is central to the satisfaction of employees for lower and middle-level managers in the Libyan banking sector. The study has used 327 responses to statistically test the theoretical model with structural equation modeling. The empirical results indicated all the hypotheses are true and psychological empowerment positively impacts job satisfaction. Moreover, the relationship is mediated by self-efficacy.
Description
Keywords
Bankacılık, İşletme, Banka yönetimi, Banka çalışanları, Bankacılık sektörü, Banking, Bankalar, Business Administration, Bank management, Psikolojik güçlendirme, Bank employees, Yetkilendirme, Banking sector, Banks, Yöneticiler, Psycholojical empowerment, Empowerment, Çalışanlar, Managers, Öz yeterlilik, Workers, Self-efficacy, İş doyumu, Job satisfaction
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
95