İhracat teşviklerinin Türkiye Muhasebe Standartlarına (TMS 20) göre muhasebeleştirilmesi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Destekler özellikle bölgesel kalkınma, ekonomik kalkınmadaki dengesizliklerin giderilmesi ve ülke çapında büyüme ve gelişme için büyük önem arz eder. Bunun için ülkemiz çeşitli programlarla ülke büyümesini, kalkınmasını ve ihracatın artırması için şirketlere destek olmaktadır. Bu kapsamda doğru bilgi ve müşavirlik işlemleri önem kazanır. Verilen devlet destekleri kapsamında gerekli bilgilere ulaşılmasında yaşanan bilgi eksikliği ülkemizin kalkınmasında önemli etkileri beraberinde getirmektedir. Özellikle yeni yatırımcıların bu bilgilere ulaşamıyor olması durumunda yatırım yapılmaktan vazgeçilebilmekte yahut yapılan yatırım tamamlanamadan sona erebilmektedir. İşte bu gibi durumların ortadan kaldırılması adına şirketlerin ekonomik kararları üzerinde hak sahibi olan kişilerin ve muhasebe süreçlerini yöneten, şirketlerin ekonomik ve mali kararlarına yön gösteren müşavirlerin üzerlerine daha büyük ödevler düşmektedir. Çalışmanın amacı, ihracat teşviklerinin TMS 20 standardında ifade edilen Gelir ve Sermaye Yaklaşımı yöntemlerinin nasıl uygulanacağını içerik analizi ve taslak tek tüzen hesap planı ile açıklamak, sonuçlarını karşılaştırmak ve alınan desteğin hangi yaklaşıma uygun olup olmadığını bildirmektir.
Incentives are of particular important for overcoming regional recovery, imbalances in economic development and especially for growth and reconstruction throughout the country. For this reason, our government provides subsidies to companies through various programs for economic growth of the country and development of industry and increase of export. Therefore, accurate information and consultancy processes gain importance. The lack of information in accessing the necessary information within the scope of the government supports brings important effects on the development of our country. In particular, if new investors are unable to access this information, the investment may be abandoned or the investment may end before completion. In order to eliminate such situations, there is greater responsibility for the persons who are entitled to the economic decisions of the companies and the consultants who manage the accounting processes and guide the economic and financial decisions of the companies. In front of the study, it is planned how exporters will apply Revenue and Capital Approach methods stated in TMS 20 standard and explain with draft single statutory account plan, ensure that they are prepared and on which side you want your request.
Incentives are of particular important for overcoming regional recovery, imbalances in economic development and especially for growth and reconstruction throughout the country. For this reason, our government provides subsidies to companies through various programs for economic growth of the country and development of industry and increase of export. Therefore, accurate information and consultancy processes gain importance. The lack of information in accessing the necessary information within the scope of the government supports brings important effects on the development of our country. In particular, if new investors are unable to access this information, the investment may be abandoned or the investment may end before completion. In order to eliminate such situations, there is greater responsibility for the persons who are entitled to the economic decisions of the companies and the consultants who manage the accounting processes and guide the economic and financial decisions of the companies. In front of the study, it is planned how exporters will apply Revenue and Capital Approach methods stated in TMS 20 standard and explain with draft single statutory account plan, ensure that they are prepared and on which side you want your request.
Description
Keywords
İşletme, Standartlar, Teşvikler, Business Administration, Türkiye Muhasebe Standartları, Standards, Incentives, Türkiye Muhasebe Standartı 20, Turkish Accounting Standarts, İhracat, Turkish Accounting Standarts 20, Export, İhracat teşvikleri, Export promotion