Okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmalarını engelleyen etmenlerin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırma, okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmalarını engelleyen etmenlerin neler olduğunun öğretmen görüşlerine dayanarak incelenmesini amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbulun merkez ilçelerinde yer alan 6 devlet ve özel ilköğretim okullarında görev yapan 32 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle elde edilip, altı başlık altında betimsel analizleri sunulmuştur. Araştırma sonuçlarında, okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre, okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmalarını engelleyen en önemli etmenler içinde ailelerin yoğun çalışma ve düşük ekonomik koşulları yer almaktadır. Öğretmenlerin aile katılım çalışmalarında karşılaştıkları zorluklara ilişkin görüşlerine bakıldığında öğretmenler aile katılım etkinliklerinin çocuğun gelişimi için gerekli olduğunu fakat ailelerin bunun öneminin farkında olmadıklarını, çocuğun gelişim ve öğrenme sürecine katkıda bulunma sürecinde yeterli bilgiye sahip olmadıklarını, ailelerin kendilerini akademik olarak yetersiz hissettiklerini, katılım sürecinde yeterince yaratıcı olamadıklarını ve çekingen davrandıklarını, ayrıca ailelerin zaman yönetimi açısından aile katılımını bir yük olarak gördüklerini, okulun düzenlediği aile katılım faaliyetlerine karşı ilgisiz ve isteksiz olduklarını vurgulamışlardır. Öğretmenler ailelerle bilgi alışverişi yaparak, rehberlik ederek ailelerin aile katılımı çalışmalarında etkili ve katılımcı olmalarını sağladıklarını ve bunun yanı sıra öğretmenlerinin aile katılımı konusunda okul içerisindeki diğer birimlerle ve okul yönetimi ile birlikte geliştirecekleri faaliyetlerle ve alacakları eğitimlerle daha etkili olabileceklerini belirtmektedirler. Okul öncesi eğitimde aile katılımı çalışmalarının etkililiği, ailelerin bu konudaki olumlu tutumlarına, okul öncesi öğretmenlerinin aileleri etkin yönlendirmelerine, okul yöneticilerinin aile katılım çalışmalarının öğretim programlarına entegre etmek için desteklediği faaliyetlerin etkin yürütülmesine bağlı olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi, Aile Katılımı, Öğretmen
In this qualitative study, it is aimed to examine the factors that prevent family participation studies in preschool education based on the opinions of teachers. The study group of the study consisted of 32 pre-school teachers working in 6 public and private primary schools in the central districts of Istanbul. The research data were collected through the semi-structured interview method and descriptive analysis was presented under six main themes. According to the results of the research on the opinions of preschool teachers, the most important factors that prevent family participation studies in pre-school education include families' intensive work and low economic conditions. Considering the opinions of teachers about the difficulties they encounter in family participation studies, teachers are required to have family participation activities, but families are not aware of the importance of the family participation, families do not have enough information in the process of contributing to the child's development and learning process, families feel themselves insufficiently in the process of participation. Participant teachers emphasized that families were shy and also viewed family involvement as a burden in terms of time management and that families were indifferent and reluctant to the family participation activities organized by the school. The teachers state that teachers ensure that parents are effective and participatory in family participation studies by exchanging information and guidance with the families, and in addition, teachers can be more effective with the activities and training and can develop activities with the other units within the school and with the school management. It has been determined that the effectiveness of family participation studies in preschool education depends on the positive attitudes of families on this issue, the effective guidance of the pre-school teachers on the families, and the effective execution of the activities supported by the school administrators to integrate the family participation studies into the school program. Keywords: Pre-School, Family Participation, Teacher
In this qualitative study, it is aimed to examine the factors that prevent family participation studies in preschool education based on the opinions of teachers. The study group of the study consisted of 32 pre-school teachers working in 6 public and private primary schools in the central districts of Istanbul. The research data were collected through the semi-structured interview method and descriptive analysis was presented under six main themes. According to the results of the research on the opinions of preschool teachers, the most important factors that prevent family participation studies in pre-school education include families' intensive work and low economic conditions. Considering the opinions of teachers about the difficulties they encounter in family participation studies, teachers are required to have family participation activities, but families are not aware of the importance of the family participation, families do not have enough information in the process of contributing to the child's development and learning process, families feel themselves insufficiently in the process of participation. Participant teachers emphasized that families were shy and also viewed family involvement as a burden in terms of time management and that families were indifferent and reluctant to the family participation activities organized by the school. The teachers state that teachers ensure that parents are effective and participatory in family participation studies by exchanging information and guidance with the families, and in addition, teachers can be more effective with the activities and training and can develop activities with the other units within the school and with the school management. It has been determined that the effectiveness of family participation studies in preschool education depends on the positive attitudes of families on this issue, the effective guidance of the pre-school teachers on the families, and the effective execution of the activities supported by the school administrators to integrate the family participation studies into the school program. Keywords: Pre-School, Family Participation, Teacher
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Aile katılımı, Education and Training, Okul öncesi eğitim, Family participation, Okul öncesi öğretmenler, Preschool education, Preschool teachers, Öğretmen görüşleri, Teacher opinions
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
84