19-45 yaş arası kadın bireylerde sosyal medya kullanımının duygusal yeme üzerine etkisi

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada menopoz öncesi kadınların sosyal medya kullanımlarının duygusal yeme ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 19-45 yaş aralığında bulunan 401 kadın birey katılmıştır. Çalışma İstanbul, Kadıköy bölgesinde oturan kadınların katılımı ile online anket formlarının eksiksiz doldurulması ile tamamlanmıştır. Çalışmanın anket formu genel bilgiler ve sağlık durumunu belirlemeye yönelik sorular, duygusal yemenin değerlendirilmesi için Hollanda Yeme Davranışı Anketi (DEBQ), yeme bozukluklarının araştırılması için Yeme Tutum Testi (YTT-40) ve sosyal medya kullanımı bilgisi için Sosyal Medya Kullanım Ölçeği kısımlarından oluşmaktadır. 19-29 yaş aralığındaki bireyler ile 30-39 yaş aralığındaki bireylerin sosyal medya kullanımları benzer ve 40-45 yaş aralığındaki bireylerden daha fazladır (F=9,451; p<0,001). Beden kütle indeksi ile kısıtlayıcı yeme ilişkisi incelendiğinde zayıf kategorisinde bulunan katılımcıların daha düşük puan ortalamalarına sahip olması ile istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmiştir (X2=24,123; p=0,000). Ölçek sonuçları arasında yapılan korelasyon analizlerine göre sosyal medya kullanımının süreklilik alt boyutu ile duygusal yeme, dışsal yeme ve toplam DEBQ puanları arasında pozitif çok düşük düzeyde bir ilişki görülmüş, yetkinlik alt boyutunda ise sadece duygusal yeme puanları ile arasında çok düşük düzeyde pozitif yönlü bir ilişki belirlenmiştir. Sonuç olarak, sosyal medya kullanımı ile yeme bozuklukları ve duygusal yeme ilişkisini inceleyen daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
​This study, it was aimed to examine the relationship between emotional eating and social media use in premenopausal women. 401 female individuals between the ages of 19-45 participated in the study. The study was completed with the participation of women living in Istanbul, Kadıköy, by filling out the online questionnaires completely. The questionnaire form of the study consists of general information and questions to determine health status, Dutch Eating Behavior Questionnaire (DEBQ) for evaluating emotional eating, the Eating Attitude Test (YTT-40) for investigating eating disorders, and Social Media Usage Scale for social media usage information. Social media usage of individuals aged 19-29 and those aged 30-39 is similar and higher than individuals aged 40-45 (F=9.451; p<0.001). When the relationship between body mass index and restrictive eating was examined, a statistically significant difference was observed, with the participants in the thin category having lower average scores (X2=24.123; p=0.000). According to the correlation analysis between the results of the scale, a very low positive correlation was observed between the continuity sub-dimension of social media use and emotional eating, external eating, and total DEBQ scores. In conclusion, there is a need for more comprehensive studies examining the relationship between social media use and eating disorders, and emotional eating.

Description

Keywords

Beslenme ve Diyetetik, Beslenme, Beslenme bozuklukları, Nutrition and Dietetics, Nutrition, Duygusal yeme, Nutrition disorders, Kadınlar, Emotional eating, Women, Sosyal medya, Social media

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

79