19-45 yaş arası kadın bireylerde sosyal medya kullanımının duygusal yeme üzerine etkisi

dc.contributor.advisorArslan, Sedat
dc.contributor.authorSeslikaya, Cansu
dc.date.accessioned2024-08-07T20:19:20Z
dc.date.available2024-08-07T20:19:20Z
dc.date.issued2022
dc.departmentSağlık Bilimleri Enstitüsü / Beslenme ve Diyetetik Ana Bilim Dalı / Beslenme ve Diyetetik Bilim Dalı
dc.description.abstractBu çalışmada menopoz öncesi kadınların sosyal medya kullanımlarının duygusal yeme ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya 19-45 yaş aralığında bulunan 401 kadın birey katılmıştır. Çalışma İstanbul, Kadıköy bölgesinde oturan kadınların katılımı ile online anket formlarının eksiksiz doldurulması ile tamamlanmıştır. Çalışmanın anket formu genel bilgiler ve sağlık durumunu belirlemeye yönelik sorular, duygusal yemenin değerlendirilmesi için Hollanda Yeme Davranışı Anketi (DEBQ), yeme bozukluklarının araştırılması için Yeme Tutum Testi (YTT-40) ve sosyal medya kullanımı bilgisi için Sosyal Medya Kullanım Ölçeği kısımlarından oluşmaktadır. 19-29 yaş aralığındaki bireyler ile 30-39 yaş aralığındaki bireylerin sosyal medya kullanımları benzer ve 40-45 yaş aralığındaki bireylerden daha fazladır (F=9,451; p<0,001). Beden kütle indeksi ile kısıtlayıcı yeme ilişkisi incelendiğinde zayıf kategorisinde bulunan katılımcıların daha düşük puan ortalamalarına sahip olması ile istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlenmiştir (X2=24,123; p=0,000). Ölçek sonuçları arasında yapılan korelasyon analizlerine göre sosyal medya kullanımının süreklilik alt boyutu ile duygusal yeme, dışsal yeme ve toplam DEBQ puanları arasında pozitif çok düşük düzeyde bir ilişki görülmüş, yetkinlik alt boyutunda ise sadece duygusal yeme puanları ile arasında çok düşük düzeyde pozitif yönlü bir ilişki belirlenmiştir. Sonuç olarak, sosyal medya kullanımı ile yeme bozuklukları ve duygusal yeme ilişkisini inceleyen daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.
dc.description.abstract​This study, it was aimed to examine the relationship between emotional eating and social media use in premenopausal women. 401 female individuals between the ages of 19-45 participated in the study. The study was completed with the participation of women living in Istanbul, Kadıköy, by filling out the online questionnaires completely. The questionnaire form of the study consists of general information and questions to determine health status, Dutch Eating Behavior Questionnaire (DEBQ) for evaluating emotional eating, the Eating Attitude Test (YTT-40) for investigating eating disorders, and Social Media Usage Scale for social media usage information. Social media usage of individuals aged 19-29 and those aged 30-39 is similar and higher than individuals aged 40-45 (F=9.451; p<0.001). When the relationship between body mass index and restrictive eating was examined, a statistically significant difference was observed, with the participants in the thin category having lower average scores (X2=24.123; p=0.000). According to the correlation analysis between the results of the scale, a very low positive correlation was observed between the continuity sub-dimension of social media use and emotional eating, external eating, and total DEBQ scores. In conclusion, there is a need for more comprehensive studies examining the relationship between social media use and eating disorders, and emotional eating.en
dc.identifier.endpage79en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5608
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFku_NV-wt7s65NVr2yApxN47Sjny3c79jQ7W3nhdVjjjO
dc.language.isotr
dc.subjectBeslenme ve Diyetetik
dc.subjectBeslenme
dc.subjectBeslenme bozuklukları
dc.subjectNutrition and Dieteticsen_US
dc.subjectNutritionen_US
dc.subjectDuygusal yeme
dc.subjectNutrition disordersen_US
dc.subjectKadınlar
dc.subjectEmotional eatingen_US
dc.subjectWomenen_US
dc.subjectSosyal medya
dc.subjectSocial mediaen_US
dc.title19-45 yaş arası kadın bireylerde sosyal medya kullanımının duygusal yeme üzerine etkisi
dc.titleThe effect of social media use on emotional eating in women aged 19-45en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files