Eğitimci ve ebeveynlerin otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara yönelik uygun eğitim ortamları hakkındaki görüşlerinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Bu araştırmanın amacı, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar, çocukların ebeveynleri, eğitimcileri ve bu alanda eğitim veren akademisyenlerin görüşleri doğrultusunda, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklara yönelik uygun eğitim ortamı hazırlanması hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu kamu ve özel eğitim kurumlarında 2017-2018 eğitim öğretim yılında eğitim desteğine devam etmekte olan otizm spektrum bozukluğu (OSB)'li olan çocukların ebeveynleri ve eğitimcileri ile çeşitli üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Özel Eğitim Anabilim Dalı öğretim üyelerinden oluşmaktadır. Nitel araştırmaların evreni temsil etme özelliği olmadığından dolayı evren sayısı hesaplanmayıp uygun örnekleme yöntemi kullanılarak 10 OSB'li çocuğun ebeveyni, 10 OSB'li çocuğun öğretmeni, 10 öğretim elemanı ve 6 OSB olan çocuk araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Bu araştırmada, bir eğitim ortamında bulunması gereken özellikler katılımcılara tek tek sorulmuş ve verilen cevaplar kaydedilmiştir. Katılımcıların sorulan sorular haricinde eklemek istedikleri özelliklerin bilgisi de alınmıştır. Bu araştırmanın sonucuna göre, alanda çalışan öğretmenlerin verdiği cevaplar diğer gruplara göre bilinenden farklı ve sıra dışıdır. Öğretmenlerin verdikleri cevapların da mezuniyet alanlarına göre değişiklik gösterdiği görülmüştür. OSB olan çocukların ise, yapmış oldukları çizimler incelendiğinde, geleneksel sınıf ortamının aksine daha eğlenceli ve oyun temelli uygulamalara yönelik beklentileri olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Otizm spektrum bozukluğu, Eğitim ortamı, Oyun temelli uygulamalar, Geleneksel sınıf ortamı.
The aim of this study is to examine proper education environments for children with autism spectrum disorder (ASD) by taking into account the notions of their parents, educators and academicians that train specialists on this field. The study sample is consisted of parents and educators of children with ASD who are attending to private and governmental education institutions in 2017-2018 academic year and academic staff of Special Education Department in Faculty of Educational Sciences of several universities. Since qualitative research may not represent the universe, research sample was not calculated and 10 parents of children with ASD, 10 educators of children with ASD, 10 lecturers and 6 individuals with ASD were recruited by using purposive sampling methods. The data of the current work were collected with semi structured interview forms and descriptive analysis was conducted. During the present study, the properties that should be present in an educational environment were asked to each participant one by one and their answers were recorded. Moreover, the participants were also asked for any additional properties that they wish to add. According to research results, the answers provided by the teachers who are working on this field are different and uncommon regarding to the answers of other groups. Also it is observed that the answers of teachers differ according to their field of graduation. When the drawings of children with ASD were examined, it is observed that there is an expectation of entertaining and play based applications rather than conventional class environments. Keywords: Autism spectrum disorder, Education environment, Play based applications, Conventional class environment.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Ana-baba, Eğitim ortamı, Eğitimciler, Education and Training, Otistik bozukluklar, Parents, Otizm spektrum bozukluğu, Educational environment, Educators, Oyunla öğretim, Autistic disorder, Autism spectrum disorder, Oyunlar, Teaching with game, Sınıf ortamı, Games, Classroom environment, Çocuklar, Children

Turkish CoHE Thesis Center URL

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page