Çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve kişilik bozuklukları arasındaki ilişki: Kesitsel bir çalışma

dc.contributor.advisor Atalay, Hakan
dc.contributor.author Cillov, Selim
dc.date.accessioned 2024-08-07T19:58:53Z
dc.date.available 2024-08-07T19:58:53Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstract Kişilik bozuklukları ile çocukluk dönemi örselenme yaşantıları arasındaki ilişki uluslararası yazında çok az, ulusal yazında ise sadece psikiyatrik örneklemle birkaç araştırmada çalışılmıştır. Bu eksiklerin kapanmasına destek olmak için bu çalışma İstanbuldaki vakıf üniversitelerindeki lisans öğrencilerinden 438 kişilik bir örneklem ile Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği (ÇDÖYÖ) ve SCID-II kullanılarak yapılmıştır. Tam olarak, farklı çocukluk dönemi örselenme yaşantıları türlerinin şiddetleri/dereceleri ile kişilik bozuklukları semptom seviyeleri ve kişilik bozuklukları tanıları arasındaki korelasyon katsayıları ve ANOVA değerleri çeşitli değişkenler sabit tutularak hesaplanmıştır. Sonuçlar genel olarak alanyazındaki sonuçlara paraleldir. Analizlerden anlamlı bulunan münferit ilişkiler ve genel örüntü alanyazına atıfta bulunarak tartışılmıştır. Ek olarak bu araştırma çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ile kişilik bozukluklarının Türkiye'den bir üniversite örnekleminde görülme sıklıkları hakkında veriler üretmiştir.
dc.description.abstract The relationship between childhood traumatic experiences and personality disorders has been studied in several articles in the international literature but only in a few articles in Turkey utilizing psychiatric samples. In order to help close this gap, this study was carried with a sample of 438 students from foundation universities in Istanbul using Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and SCID-II. The correlation coefficients and ANOVA statistics between the degrees of childhood traumatic experiences and personality disorders symptom levels and personality disorders were calculated by keeping various variables constant, amounting to a pattern of six analyses. The results are generally in line with findings in the literature. The general patterns and specific individual relationships which were found to be significant were discussed with reference to the literature. In addition, this study produced data on the frequency of childhood traumatic experiences and personality disorders in the university sample in Turkey. en
dc.identifier.endpage 96 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/4414
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmeJD3G7saJUxA1Z_8TbYXHoq2DHqtA9WE8maAJqguQd1
dc.language.iso tr
dc.subject Psikoloji
dc.subject Kişilik bozuklukları
dc.subject Travma
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Personality disorders en_US
dc.subject Çocukluk dönemi
dc.subject Trauma en_US
dc.subject Çocukluk çağı travmaları
dc.subject Childhood en_US
dc.subject Childhood traumas en_US
dc.subject Ölçme-değerlendirme
dc.subject Measurement and evaluation en_US
dc.title Çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve kişilik bozuklukları arasındaki ilişki: Kesitsel bir çalışma
dc.title The relationship between childhood trauma and personality disorders: A cross-sectional study en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files