Çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve kişilik bozuklukları arasındaki ilişki: Kesitsel bir çalışma

dc.contributor.advisorAtalay, Hakan
dc.contributor.authorCillov, Selim
dc.date.accessioned2024-08-07T19:58:53Z
dc.date.available2024-08-07T19:58:53Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstractKişilik bozuklukları ile çocukluk dönemi örselenme yaşantıları arasındaki ilişki uluslararası yazında çok az, ulusal yazında ise sadece psikiyatrik örneklemle birkaç araştırmada çalışılmıştır. Bu eksiklerin kapanmasına destek olmak için bu çalışma İstanbuldaki vakıf üniversitelerindeki lisans öğrencilerinden 438 kişilik bir örneklem ile Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği (ÇDÖYÖ) ve SCID-II kullanılarak yapılmıştır. Tam olarak, farklı çocukluk dönemi örselenme yaşantıları türlerinin şiddetleri/dereceleri ile kişilik bozuklukları semptom seviyeleri ve kişilik bozuklukları tanıları arasındaki korelasyon katsayıları ve ANOVA değerleri çeşitli değişkenler sabit tutularak hesaplanmıştır. Sonuçlar genel olarak alanyazındaki sonuçlara paraleldir. Analizlerden anlamlı bulunan münferit ilişkiler ve genel örüntü alanyazına atıfta bulunarak tartışılmıştır. Ek olarak bu araştırma çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ile kişilik bozukluklarının Türkiye'den bir üniversite örnekleminde görülme sıklıkları hakkında veriler üretmiştir.
dc.description.abstractThe relationship between childhood traumatic experiences and personality disorders has been studied in several articles in the international literature but only in a few articles in Turkey utilizing psychiatric samples. In order to help close this gap, this study was carried with a sample of 438 students from foundation universities in Istanbul using Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and SCID-II. The correlation coefficients and ANOVA statistics between the degrees of childhood traumatic experiences and personality disorders symptom levels and personality disorders were calculated by keeping various variables constant, amounting to a pattern of six analyses. The results are generally in line with findings in the literature. The general patterns and specific individual relationships which were found to be significant were discussed with reference to the literature. In addition, this study produced data on the frequency of childhood traumatic experiences and personality disorders in the university sample in Turkey.en
dc.identifier.endpage96en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4414
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmeJD3G7saJUxA1Z_8TbYXHoq2DHqtA9WE8maAJqguQd1
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectKişilik bozuklukları
dc.subjectTravma
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectPersonality disordersen_US
dc.subjectÇocukluk dönemi
dc.subjectTraumaen_US
dc.subjectÇocukluk çağı travmaları
dc.subjectChildhooden_US
dc.subjectChildhood traumasen_US
dc.subjectÖlçme-değerlendirme
dc.subjectMeasurement and evaluationen_US
dc.titleÇocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve kişilik bozuklukları arasındaki ilişki: Kesitsel bir çalışma
dc.titleThe relationship between childhood trauma and personality disorders: A cross-sectional studyen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files