J. S. Bach'ın BWV1006 keman partitası ile BWV1006a Lavta Süiti'nin orijinal el yazmaları üzerinden karşılaştırılması

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada, J.S. Bach'ın orijinal el yazmaları esas alınarak, BWV1006 Keman Partitası ile BWV1006a Lavta Süiti'nin notasal açıdan karşılaştırılması incelenmektedir. Bu karşılaştırmayı yaparken, tezin bir bütünlük içerisinde kavranabilmesi için eserin bestecisi Johann Sebastian Bach'ın hayatı ve eserleri, Barok Süit Formu'nun gelişimi ve süiti oluşturan temel bölümler hakkında bilgiler verilmiş, lavta çalgısının tarihsel gelişimi, yapısı ve akordu ile J.S. Bach'ın Lavta Süitleri ele alınmıştır. J.S. Bach'ın BWV1006 Keman Partitası ile BWV1006a Lavta Süitinin el yazmaları, nota yazılım programıyla edisyon haline getirilirken, orijinal el yazmalarındaki nota grafiklerine birebir sadık kalınmıştır. Bölümlerin karşılaştırılmalarının sonuçları tablo haline getirilip, detaylı bir şekilde açıklanmış ve farklılıklar, nota üzerinde renkli işaretlerle gösterilmiştir. Bu çalışmanın, gitarist, gitar öğrencileri ve araştırmacılara fayda sağlaması amaçlanmıştır.
This study examines the note comparison of the BWV1006 Violin Partita and the BWV1006a Lavta Suite based on J.S. Bach's original manuscripts. While making this comparison, information about the life and works of the composer J.S. Bach, the development of the Baroque Suite Form and the basic parts that make up the suite, in order to comprehend the thesis in a wholeness, the historical development, structure and accord of the lavta instrument and the Lavta Suites of J.S. Bach it is discussed. While the manuscripts of J.S.Bach's BWV1006 Violin Partita and the BWV1006a Lavta Suite are edited with the notation software program, the notes graphics in the original manuscripts are strictly adhered to. The results of the comparisons of the sections are tabulated and explained in detail, and the differences are shown with colored markings on the note. This study is intended to benefit guitarists, guitar students and researchers.

Description

Keywords

Müzik, Bach, Jean Sebastien, Gitar, Keman, Music, Bach, Jean Sebastien, Lavta, Guitar, Violin, Süit, Lute, Yazma eserler, Suite, Manuscripts, Çalgı eğitimi, Instrumental education

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

107