Okul yöneticilerinin yöneticilik becerilerinin okul iklimine etkisi (Sarıyer örneği)
Abstract
Modern toplumlarda örgütlerin yapıları ve dinamikleri radikal değişimlere uğramaktadır. Bu değişimleri anlamak adına geliştirilen kavramlar da değişimin kendisiyle beraber gelmektedir. Örgüt iklimi kavramı da, değişen örgüt yapı ve mantıklarını kavramak için ortaya konmuş bir kavramdır. Tüm örgütler kendilerine has bir kişilik oluşturur ve örgüte katılanları bu kişilik yapısıyla etkilerler. Örgüt üyelerinin değerleri ile örgüt kültürü arasındaki uyumluluğun seviyesini tespit örgüt ikliminin ölçümüyle mümkün olmaktadır. Eğer çalışanlar işletmenin kültürünü benimsiyorlarsa örgüt iklimi iyidir; aksi halde zayıf kabul edilmektedir. Örgüt ikliminin iyi olması örgütün yaşamsal aktiviteleri açısından da önemli roller üstlenmektedir. Bu çalışmada örgüt ikliminin eğitim kurumlarının yönetimine etkisi nicel araştırma yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma evreni olarak 2014-15 Öğretim yılında İstanbul ili Sarıyer ilçesinde bulunan MEB'ına bağlı 17 Ortaöğretim kurumunda görev yapan 715 öğretmen ele alınmıştır. Örneklem grubu ise 260 öğretmenden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ağaoğlu, Gültekin ve Çubukçu (2002) tarafından geliştirilen, daha sonra Ağaoğlu (2005) tarafından güncellenen, 'Okul Yöneticilerinin Yeterlikleri Envanteri' ile öğretmenlerin okul iklimine ilişkin algılarını belirlemek için Hoy ve Tarter (1997) tarafından geliştirilen, Yılmaz ve Altınkurt (2013) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan 'Örgüt İklimi Ölçeği', kullanılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 18.0 istatistik paket programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde; katılımcıların tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde analizlerinden, üye olma ve üyelik nedenlerinin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden faydalanılmıştır. Nedenlerin tanımlayıcı özellikleri açısından incelenmesinde T testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda en yüksek düzeyde algılanan boyutun destekleyici müdür davranışı olduğu, en düşük düzeyde algılanan boyutun ise umursamaz öğretmen davranışı olduğu değerlendirilmiş. Bu sonuç, o okulda müdürlerin destekleyici olduğunu, öğretmenlerin derse zevkle geldiği ve toplantılardan yararlanabildiği şeklinde yorumlanmıştır
Structure and dynamics of organizations in modern societies is being radically changed. The terms which were developped to u nderstand this change is also coming with the change. The concept of Organizational Climate is in place whcih helps to understand the logic of organization structure and logic. The impact of Organisational Climate to Education Management has been examined by using quantitative research method in this study. 715 teachers who where working in 17 state schools between 2014-2015 Academic Year as the research interests and institutes in Sarıyer country of İstanbul province were involved in this study. Sample group consisted of 260 teachers. Proficiency Inventory of School Administrators developed by Agaoglu, Gültekin and Çubukçu (2002) and then updated by Agaoglu (2005) with the Organizational Climate Scale' developed by Hoy and Tarter (1997) and made adaptation to Turkish by Yılmaz and Altınkurt (2013) were used as data collection tool in order to determine teachers' perceptions about school climate in this research. Data from Questionarres evaluated by SPSS 18.0 Statistical Pack Programme. While assessing data; frequency and percentage were used to determine defining features of participants; average and standard deviation statistics were used to determine membership reasons. T Test, Unilateral ANOVA tests were used while assessing regarding to defining features. As result of the study the maximum percepted dimension found supportive manager attitude, the lowest percepted dimension found as reckless teacher attitude. This result thought as in this school principals are supportive, teachers comes to school with pleasure and benefit from meetings.
Structure and dynamics of organizations in modern societies is being radically changed. The terms which were developped to u nderstand this change is also coming with the change. The concept of Organizational Climate is in place whcih helps to understand the logic of organization structure and logic. The impact of Organisational Climate to Education Management has been examined by using quantitative research method in this study. 715 teachers who where working in 17 state schools between 2014-2015 Academic Year as the research interests and institutes in Sarıyer country of İstanbul province were involved in this study. Sample group consisted of 260 teachers. Proficiency Inventory of School Administrators developed by Agaoglu, Gültekin and Çubukçu (2002) and then updated by Agaoglu (2005) with the Organizational Climate Scale' developed by Hoy and Tarter (1997) and made adaptation to Turkish by Yılmaz and Altınkurt (2013) were used as data collection tool in order to determine teachers' perceptions about school climate in this research. Data from Questionarres evaluated by SPSS 18.0 Statistical Pack Programme. While assessing data; frequency and percentage were used to determine defining features of participants; average and standard deviation statistics were used to determine membership reasons. T Test, Unilateral ANOVA tests were used while assessing regarding to defining features. As result of the study the maximum percepted dimension found supportive manager attitude, the lowest percepted dimension found as reckless teacher attitude. This result thought as in this school principals are supportive, teachers comes to school with pleasure and benefit from meetings.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Okul iklimi, Education and Training, Okul yöneticileri, School climate, Yöneticilik becerileri, School administrators, Manegerial skills, Öğretmenler, Teachers