Bireylerin duygusal yeme düzeylerinin yiyecek-içecek seçimi üzerine etkilerinin araştırılması
Abstract
Bu araştırmada bireylerin duygusal yeme düzeyleri ile yiyecek-içecek seçimi arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda araştırma verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgiler Formu ve Besin Tüketim Sıklıkları Formu ile Duygusal Yeme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde olan 127 kadın, 180 erkek toplam 307 katılımcıdan oluşturmaktadır. Besin Tüketim Sıklıkları ve Duygusal Yeme düzeylerinin demografik değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemek amacıyla bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans (anova) analizleri yapılmıştır. Katılımcıların, yiyecek-içecek seçimleri ile Duygusal Yeme düzeyleri arasındaki ilişkiyi bulmak amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda yiyecek-içecek seçimleri ile duygusal yeme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
In this study, it was aimed to determine the relationship between emotional eating levels of individuals and food and beverage choices. For the purpose of collecting research data, Personal Information Form and Food Consumption Frequencies Form and Emotional Eating Scale were used. The sample of the study consists of 127 women and 180 men in total 307 participants in Istanbul. Independent sample t-test and one-way variance (ANOVA) analyzes were conducted to determine whether Food Consumption Frequencies and Emotional Eating levels vary according to demographic variables. Correlation analysis was conducted to find the relationship between the food and beverage choices of the participants and their Emotional Eating levels. As a result of the research, a significant relationship was found between food and beverage choices and emotional eating levels.
In this study, it was aimed to determine the relationship between emotional eating levels of individuals and food and beverage choices. For the purpose of collecting research data, Personal Information Form and Food Consumption Frequencies Form and Emotional Eating Scale were used. The sample of the study consists of 127 women and 180 men in total 307 participants in Istanbul. Independent sample t-test and one-way variance (ANOVA) analyzes were conducted to determine whether Food Consumption Frequencies and Emotional Eating levels vary according to demographic variables. Correlation analysis was conducted to find the relationship between the food and beverage choices of the participants and their Emotional Eating levels. As a result of the research, a significant relationship was found between food and beverage choices and emotional eating levels.
Description
Keywords
Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Duygusal yeme, Gastronomy and Culinary Arts, Sağlıklı beslenme, Emotional eating, Yiyecek içecek, Healthy nutrition, Food and beverage, Yiyecek seçimi, Food selection