Çocuğu okul öncesi eğitim hizmeti alan anne-babaların okul yönetiminden beklentileri ve yöneticilerin anne-baba beklentilerine yönelik algılarının belirlenmesi
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, çocuğu okul öncesi eğitim hizmeti alan anne-babaların okul yönetiminden beklentileri ve yöneticilerin anne-baba beklentilerine yönelik algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemini, Balıkesir merkez ilçe (Karesi ve Altı Eylül) sınırları içinde ikamet eden ve çocuğu resmi bağımsız anaokullarınca verilen okul öncesi eğitim hizmetlerinden faydalan 927 anne-baba ve 19 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı (Anaokulu Yönetiminden Beklentiler Ölçeği- Anne-Baba ve Yönetici Formu) bu çalışma kapsamında kullanılmak üzere geliştirilmiştir. Aracın ilk kısmı katılımcılar hakkında demografik bilgiler toplam üzere tasarlanmıştır. İkinci kısımdaki ölçek anne-babaların okul yönetiminden beklentileri ve okul yönetiminin anne-babaların beklentilerine yönelik algılarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş toplam 18 maddeden ve dört alt ölçekten oluşmaktadır. Araştırmada anne-babalardan toplanan veriler kullanılarak geliştirilen ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Anne-Babaların cinsiyetlerine, sosyo-ekonomik düzeylerine, çocuklarının cinsiyetlerine, yaşlarına ve daha önce anaokuluna gidip gitmediklerine göre Anaokulu Yönetiminden Beklentiler Ölçeğinin dört alt ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları arasında fark olup olmadığının incelenmesi için yapılan MANOVA testi sonucunda, anne ve babalar arasında anaokulu yönetiminden beklentileri açısından anlamlı bir fark olduğu gözlemlenmiştir. Yöneticilerin cinsiyetlerine, hizmet yıllarına, yöneticilik deneyimlerine ve görev yaptıkları okuldaki anne-babaların ilgilerini değerlendirmelerine göre testten aldıkları puan ortalamaları arasında MANOVA tesi sonucuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Anne-baba ve yönetici görüşlerinin karşılaştırılması için yapılan MANOVA testi sonuçları, anne ve babalar ile yöneticilerin anaokulu yönetiminden beklentilere ilişkin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.
This study aims to investigate the expectations of mothers and fathers with children attending preschool education services from School Management and the perception of parental expectations by the managers. The research sample consists of 927 parents (mother-father) residing within Balıkesir central district (Karesi and Altıeylül) boundaries, and whose children have benefitted the pre-school education service in the official independent kindergartens. A total 19 school manager participated into the study. The data collection tool (Expectations from Preschool Management Scale) has been developed to be used in this study. The first part of the tool is designed to aggregate demographic information about participants. The second part of the scale consisted of a total of 18 items and four sub-scales in order to determine the expectations of parents from the school management. The Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed to examine construct validity of the developed scale. The MANOVA test results demonstrated that there was a significant difference between mothers and fathers in their expectations from the preschool management On the other hand, the differences between the school managers were not statistically significant. The comparison of parental and managerial perceptions indicated statistically significant difference between the parental expectations and the school managers' perceptions of parents' expectations.
This study aims to investigate the expectations of mothers and fathers with children attending preschool education services from School Management and the perception of parental expectations by the managers. The research sample consists of 927 parents (mother-father) residing within Balıkesir central district (Karesi and Altıeylül) boundaries, and whose children have benefitted the pre-school education service in the official independent kindergartens. A total 19 school manager participated into the study. The data collection tool (Expectations from Preschool Management Scale) has been developed to be used in this study. The first part of the tool is designed to aggregate demographic information about participants. The second part of the scale consisted of a total of 18 items and four sub-scales in order to determine the expectations of parents from the school management. The Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed to examine construct validity of the developed scale. The MANOVA test results demonstrated that there was a significant difference between mothers and fathers in their expectations from the preschool management On the other hand, the differences between the school managers were not statistically significant. The comparison of parental and managerial perceptions indicated statistically significant difference between the parental expectations and the school managers' perceptions of parents' expectations.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Ana-baba beklentileri, Eğitim yönetimi, Okul yönetici algısı, Education and Training, Parents expectations, Okul yöneticileri, Educational administration, School administrators perception, Okul yönetimi, School administrators, Okul öncesi eğitim, School administration, Preschool education, Veliler, Parents
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
65