Vakıf ve özel ilkokullarda farklılaşan veli beklentileri ve bu beklentilerin karşılanmasında yaşanan güçlüklere çözüm önerileri
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Araştırma İstanbul'daki özel ve vakıf okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin beklentilerine göre, vakıf okullarında ve özel ilkokullarda farklılaşan veli beklentileri ve bu beklentilerin karşılanmasında yaşanan güçlüklere çözüm önerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. İstanbul ili, Sarıyer ilçesine bağlı özel ve vakıf ilkokullarında çalışan toplam 15 öğretmen ve yönetici ile görüşme yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul'daki özel ve vakıf okullarında çalışan 15 öğretmen ve yönetici oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme formunda yer alan, açık uçlu sorularla, yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak bireysel ve yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmış ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Yapılan bu tez araştırması sonucunda, özel ve vakıf ilkokullarında farklı alanlarda değişen veli beklentileri olduğu tespit edilmiştir. En belirgin değişimlerin velilerin akademik alanda beklentilerinin oldukça azalıp daha çok çocuklarının mutluluğuna önem vermesi, öğretmen ve yöneticilere her türlü durumda ve her an ulaşma talebi, iletişim yolunda ve üslubunda sınır tanımamaları olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, bu alanlarda yaşanan güçlüklere karşı öğretmen ve yöneticilerin uygulayabilecekleri çözüm önerileri tespit edilmiştir. Bu çözüm önerilerinden en çok göze çarpanlar: iletişim yolunda açık olmak, kurum çalışanlarının tümünün ortak dil kullanmaları, velilerin işleyişle ilgili gerekli alanlarda bilgilendirilmesi, okulun tüm veliler için değişmez sınırlarının olması ve bu sınırların velilere açık bir şekilde belirtilmesidir. Aynı alanda farklı okul düzeylerinde veli beklentilerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Örneğin yemek alanında 1 ve 2. sınıflar düzeyinde farklılaşan beklentiler varken 3 ve 4. sınıflarda herhangi bir farklılık tespit edilmemiştir. Bununla birlikte farklı okullarda beklentilerin benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir.
This research has been done according to the opinions of the teachers and administrators who is working in private and foundation schools in İstanbul to determine teacher and administrator preceptions on difficulties about meeting the changing expectations of parents in private and foundation schools.15 teachers and administrators attended to the interviews who is working in private and foundation schools in İstanbul Sarıyer distict. The interview method ,which is one of the qualitative methods,i s used on the study group of research and it consists 15 teachers and administrators who is working in private and foundation schools in İstanbul. The research datas has been collected through the open ended questions which is prepared by researcher in the interview forms, face to face meetings by using semi-structured interview techniques and using the descrptive analysis technique. As a result of this research it has been determined there are changing parent expectations on different areas in the private and foundation primary schools. According to results of the research solution offers determined which can be applied by teachers and administrators against to the difficulties on these areas. It was determined that parent expectations differ at different school levels in the same area. For example , there are different expectations at the level of 1st and 2nd graders in the dinning area. But there is no difference in 3rd and 4th graders. However it was determined that the expectations are similiar in different schools.
This research has been done according to the opinions of the teachers and administrators who is working in private and foundation schools in İstanbul to determine teacher and administrator preceptions on difficulties about meeting the changing expectations of parents in private and foundation schools.15 teachers and administrators attended to the interviews who is working in private and foundation schools in İstanbul Sarıyer distict. The interview method ,which is one of the qualitative methods,i s used on the study group of research and it consists 15 teachers and administrators who is working in private and foundation schools in İstanbul. The research datas has been collected through the open ended questions which is prepared by researcher in the interview forms, face to face meetings by using semi-structured interview techniques and using the descrptive analysis technique. As a result of this research it has been determined there are changing parent expectations on different areas in the private and foundation primary schools. According to results of the research solution offers determined which can be applied by teachers and administrators against to the difficulties on these areas. It was determined that parent expectations differ at different school levels in the same area. For example , there are different expectations at the level of 1st and 2nd graders in the dinning area. But there is no difference in 3rd and 4th graders. However it was determined that the expectations are similiar in different schools.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Ana-baba beklentileri, Devlet okulları, Education and Training, Parents expectations, Veliler, State schools, Özel okullar, Parents, Special schools, İlkokullar, Primary schools
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
95