Preterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisi

dc.contributor.advisorUysal, Gülzade
dc.contributor.authorAydın, Ümmügülsüm
dc.date.accessioned2024-08-07T20:08:03Z
dc.date.available2024-08-07T20:08:03Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırma, preterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin, annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisini belirlemek amacıyla deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan çalışma ve kontrol grubundaki annelerin yaşı, öğrenim durumu, çalışma durumu, sosyal güvencesi, gelir durumu, aile tipi, gebelik öyküsü, doğum şekli değişkenleri ve yenidoğanların; cinsiyet, solunum şekli, gebelik haftası, doğum ağırlığı, doğum boyu değişkenleri arasında istatistiksel olarak fark olmayıp gruplar homojen dağılmaktadır. Çalışma ve kontrol grubundaki annelerin eğitim öncesi bilgi ve öz yeterlik puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız olup gruplar homojen dağılmıştır (p>0,05). Çalışma grubundaki annelerin eğitim sonrası öz yeterlik toplam puan ortalaması (78,61±4,26), kontrol grubu toplam öz yeterlik puanından (57,07±12,02) yüksek bulunmuş olup sonuç istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Yine çalışma grubundaki annelerin bilgi testi son test puan ortalamaları (46,19±3,02), kontrol grubundakilerin son test puan ortalamalarından (35,79±5,94) yüksek olup sonuç istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Çalışma grubundaki annelerin eğitim sonrası öz yeterlilik toplam puan ortalaması (78,61±4,26), eğitim öncesi toplam öz yeterlilik puanından (53,97±10,92) yüksek bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca çalışma grubundaki annelerin bilgi testi son test puan ortalaması (46,19±3,02), bilgi testi ön test puan ortalamasından (33,21±6,79) yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubundaki annelerin ön-test ve son-test toplam öz yeterlik puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (p>0,05). Kontrol grubundaki annelerin çalışma grubuna kıyasla az bir artış olmakla birlikte bilgi testi son test puan ortalamaları ön test puan ortalamalarına göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak preterm bebek annelerine uygulanan yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeylerini ve ebeveyn öz yeterlik algılarını arttırdığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Preterm bebek, Ebeveyn, Eğitim, Öz yeterlik.
dc.description.abstractThis study was conducted experimentally to determine the effect of planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies on mothers' knowledge levels and self-efficacy perceptions. In study and control groups, there was no statistically significant difference between the mothers'age, education status, working status, social security, income status, family type, pregnancy history, birth form variables and the newborns' gender, respiratory type, gestation week, birth weight, and birth length, and groups are homogeneously distributed. The difference between the pre-education knowledge and self-efficacy scores averages of mothers in the study and control groups was statistically meaningless and groups were homogeneously distributed (p>0,05). The self-efficacy post-education mean scores of the mothers in the study group (78,61±4,26) were higher than the self-efficacy total score of the control group (57,07±12,02) and the result was statistically significant (p<0,05). And also, the knowledge test mean scores of the mothers in the study group (46,19±3,02) were higher than the final test total scores of the control group (35,79±5,94) and, the result was statistically significant (p<0,05). The self-efficacy post-education total scores of the mothers in the study group (78,61±4,26) were higher than the self-efficacy pre-education (53,97±10,92) total scores of them (p<0,05). In addition, the mean of the last knowledge test scores of mothers in the study group (46,19±3,02) was higher than (33,21±6,79) the mean of the first knowledge test scores (p<0,05). The difference between pre-test and post-test total self-efficacy scores of mothers in the control group was found to be statistically insignificant (p>0.05). Although there was a slight increase in the mothers of the control group compared to the study group, the knowledge test scores were higher than the pre-test mean scores (p<0.05). As a result, it was determined that the planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies increased the mothers' knowledge levels and parents' self-efficacy perceptions. Key Words: Preterm baby, Parents, Education, Self-efficacyen
dc.identifier.endpage115en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5082
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVofZzTiogHFOrLoNvzCnnqCeClOEPJrA1OMpmZDSmMIl
dc.language.isotr
dc.subjectHemşirelik
dc.subjectAnne eğitimi
dc.subjectAnneler
dc.subjectBebek bakımı
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectBebek-prematür
dc.subjectMother educationen_US
dc.subjectBebek-yenidoğmuş
dc.subjectMothersen_US
dc.subjectInfant careen_US
dc.subjectBebekler
dc.subjectInfant-prematureen_US
dc.subjectInfant-newbornen_US
dc.subjectBilgi
dc.subjectInfanten_US
dc.subjectBilgi düzeyi
dc.subjectKnowledgeen_US
dc.subjectLevel of knowledgeen_US
dc.subjectÖz yeterlilik
dc.subjectSelf-efficacyen_US
dc.titlePreterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisi
dc.titleThe effect of planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies on mothers' knowledge levels and self-efficacy perceptionsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files