Preterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisi

dc.contributor.advisor Uysal, Gülzade
dc.contributor.author Aydın, Ümmügülsüm
dc.date.accessioned 2024-08-07T20:08:03Z
dc.date.available 2024-08-07T20:08:03Z
dc.date.issued 2019
dc.department Sağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
dc.description.abstract Bu araştırma, preterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin, annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisini belirlemek amacıyla deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan çalışma ve kontrol grubundaki annelerin yaşı, öğrenim durumu, çalışma durumu, sosyal güvencesi, gelir durumu, aile tipi, gebelik öyküsü, doğum şekli değişkenleri ve yenidoğanların; cinsiyet, solunum şekli, gebelik haftası, doğum ağırlığı, doğum boyu değişkenleri arasında istatistiksel olarak fark olmayıp gruplar homojen dağılmaktadır. Çalışma ve kontrol grubundaki annelerin eğitim öncesi bilgi ve öz yeterlik puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız olup gruplar homojen dağılmıştır (p>0,05). Çalışma grubundaki annelerin eğitim sonrası öz yeterlik toplam puan ortalaması (78,61±4,26), kontrol grubu toplam öz yeterlik puanından (57,07±12,02) yüksek bulunmuş olup sonuç istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Yine çalışma grubundaki annelerin bilgi testi son test puan ortalamaları (46,19±3,02), kontrol grubundakilerin son test puan ortalamalarından (35,79±5,94) yüksek olup sonuç istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,05). Çalışma grubundaki annelerin eğitim sonrası öz yeterlilik toplam puan ortalaması (78,61±4,26), eğitim öncesi toplam öz yeterlilik puanından (53,97±10,92) yüksek bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca çalışma grubundaki annelerin bilgi testi son test puan ortalaması (46,19±3,02), bilgi testi ön test puan ortalamasından (33,21±6,79) yüksek bulunmuştur (p<0,05). Kontrol grubundaki annelerin ön-test ve son-test toplam öz yeterlik puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (p>0,05). Kontrol grubundaki annelerin çalışma grubuna kıyasla az bir artış olmakla birlikte bilgi testi son test puan ortalamaları ön test puan ortalamalarına göre daha yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç olarak preterm bebek annelerine uygulanan yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeylerini ve ebeveyn öz yeterlik algılarını arttırdığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Preterm bebek, Ebeveyn, Eğitim, Öz yeterlik.
dc.description.abstract This study was conducted experimentally to determine the effect of planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies on mothers' knowledge levels and self-efficacy perceptions. In study and control groups, there was no statistically significant difference between the mothers'age, education status, working status, social security, income status, family type, pregnancy history, birth form variables and the newborns' gender, respiratory type, gestation week, birth weight, and birth length, and groups are homogeneously distributed. The difference between the pre-education knowledge and self-efficacy scores averages of mothers in the study and control groups was statistically meaningless and groups were homogeneously distributed (p>0,05). The self-efficacy post-education mean scores of the mothers in the study group (78,61±4,26) were higher than the self-efficacy total score of the control group (57,07±12,02) and the result was statistically significant (p<0,05). And also, the knowledge test mean scores of the mothers in the study group (46,19±3,02) were higher than the final test total scores of the control group (35,79±5,94) and, the result was statistically significant (p<0,05). The self-efficacy post-education total scores of the mothers in the study group (78,61±4,26) were higher than the self-efficacy pre-education (53,97±10,92) total scores of them (p<0,05). In addition, the mean of the last knowledge test scores of mothers in the study group (46,19±3,02) was higher than (33,21±6,79) the mean of the first knowledge test scores (p<0,05). The difference between pre-test and post-test total self-efficacy scores of mothers in the control group was found to be statistically insignificant (p>0.05). Although there was a slight increase in the mothers of the control group compared to the study group, the knowledge test scores were higher than the pre-test mean scores (p<0.05). As a result, it was determined that the planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies increased the mothers' knowledge levels and parents' self-efficacy perceptions. Key Words: Preterm baby, Parents, Education, Self-efficacy en
dc.identifier.endpage 115 en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14517/5082
dc.identifier.yoktez https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=T1mWGp9MngYYkCSgiJvtVofZzTiogHFOrLoNvzCnnqCeClOEPJrA1OMpmZDSmMIl
dc.language.iso tr
dc.subject Hemşirelik
dc.subject Anne eğitimi
dc.subject Anneler
dc.subject Bebek bakımı
dc.subject Nursing en_US
dc.subject Bebek-prematür
dc.subject Mother education en_US
dc.subject Bebek-yenidoğmuş
dc.subject Mothers en_US
dc.subject Infant care en_US
dc.subject Bebekler
dc.subject Infant-premature en_US
dc.subject Infant-newborn en_US
dc.subject Bilgi
dc.subject Infant en_US
dc.subject Bilgi düzeyi
dc.subject Knowledge en_US
dc.subject Level of knowledge en_US
dc.subject Öz yeterlilik
dc.subject Self-efficacy en_US
dc.title Preterm bebek annelerine verilen yenidoğan bakımına ilişkin planlı eğitimin annelerin bilgi düzeyleri ve öz yeterlik algıları üzerine etkisi
dc.title The effect of planned education related with the care of newborn babies and also given to the mothers of preterm babies on mothers' knowledge levels and self-efficacy perceptions en_US
dc.type Master Thesis en_US

Files