Mesleki ve teknik eğitim veren okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Yapılan bu araştırmanın amacı; mesleki ve teknik okullarda görev yapan öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmaya Kocaeli ilindeki mesleki ve teknik okullarda görev yapan 131 kadın, 225 erkek olmak üzere toplam 356 öğretmen katılmıştır. Tükenmişliğe ilişkin verileri elde etmek için 'Maslach Tükenmişlik Ölçeği', kişisel ve mesleki özellikleri belirlemek için ise araştırmacı tarafından düzenlenen 'Kişisel Bilgi Formu' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz çalışmalarında bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) faydalanılmıştır. Elde edilen verilen yorumlanmasında 0,05 anlamlılık düzeyi kabul edilmiştir. Yapılan analizlerin sonuçları incelendiğinde; mesleki ve teknik okullarda görev yapan öğretmenlerin yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre tükenmişlik alt boyutlarında anlamlı düzeyde farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Cinsiyet değişkeni açısından duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında anlamlı farklılık bulunmazken, duygusal tükenme alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Medeni durum değişkeni bakımından duygusal tükenme ve duyarsızlaşma alt boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı görülürken, kişisel başarı alt boyutunda anlamlı düzeyde farklılık belirlenmiştir. Elde edilen veriler literatürle ilişkilendirilmiştir.
The purpose of this research is to examine the vocational and technical school teachers' burnout levels according to some variables. 131 women, 225 men a total of 356 teachers working at vocational and technical schools in the province of Kocaeli participated in this research. To obtain the data; for Burnout data 'Maslach Burnout Inventory' and for the personal and professional characteristics 'Personal Information Form' held by the researcher were used. In the study of the analysis of the obtained data; for independent groups t test and one-way analysis of variance (ANOVA) was utilized. In interpreting the obtained data significance level of 0.05 was adopted. When the results of the analysis were examined it is determined that there is no significant difference in sub-dimensions of burnout related to the age or the seniority of the teachers in vocational and technical schools. There is no significant difference in de-personalization and personal accomplishment in terms of gender but significant differences in the emotional exhaustion subscale are determined. Although there is no significant difference in emotional exhaustion and de-personalization subscale related to marital status, a significant difference in the personal accomplishment subscale is determined. The obtained data is associated with the literature.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Lise öğretmenleri, Meslek liseleri, Education and Training, Teknik liseler, High schools teachers, Vocational high schools, Tükenmişlik, Technical high schools, Tükenmişlik düzeyi, Burnout, Burnout level, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

78