İstanbul'daki 5 yıldızlı otellerin 2020-2030 istihdam politika ve stratejileri üzerine bir araştırma: 10 otel ile yapılan mülakat örneği

No Thumbnail Available

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Turizm sektörü ülkelerin ekonomik gelişimi açısından çok önemli bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Turizm sektörünün gerek sağladığı yabancı finansal kaynaklar ve gerekse ülke içerisinde sağladığı istihdam sosyal ve finansal açıdan önemlidir. Özellikle turizm sektöründe otellerin kayda değer bir istihdam kaynağı oluşturduğu bilinmektedir. Bu bağlamda otellerde uygulanan istihdam politika ve stratejilerinin incelenmesinin önemli bir araştırma konusu olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada İstanbul'daki 5 yıldızlı otellerin 2020-2030 istihdam politika ve stratejileri üzerine bir araştırma yapılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda 10 otel yöneticisi ile mülakat gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara demografik bilgiler, istihdam oranları ve yönetici görüşleri kısımlarından oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Formlardan elde edilen veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde sahip olunan istihdam stratejileri, karşılaşılan sorunlar, yöneticilerin görüşlerinde öne çıkan temalar açıklanmıştır. Çalışma sonucunda otel işletmelerinin kadın çalışan ortalaması %32,36 seviyesinde olduğu tespit edilmiştir. Pandemi döneminde işletmelerin çoğunluğunun (%70) çalışan sayısında azalmaya gittiği gözlenmiştir. Bu küçülmenin bazı otellerde %57'ye kadar ulaştığı tespit edilmiştir. Katılımcıların tamamının turizm alanında yöneticilik yapmaktan memnuniyet duydukları gözlenmiştir. Yöneticilerin turizm alanında insan kaynakları yöneticisi olarak çalışmayı seçme konusunda turizm sektörünü sevmeleri ve ilgi duymaları, insan kaynakları tecrübesi edinme istekleri ve bu alanda eğitime sahip olmalarının kendilerini motive ettiği tespit edilmiştir. Katılımcıların uyguladıkları eğitim programları ve performans değerlendirme sistemleri ile farklılık yarattıklarını ifade ettikleri tespit edilmiştir. Yöneticilerin farklı istihdam politikalarına sahip oldukları gözlenmiştir. Bu politikaların çalışan odaklı, eğitim odaklı, finansal odaklı ya da deneyim odaklı olabileceği gözlenmiştir. İşletme yöneticilerinin en fazla işe alım yaptıkları pozisyonlarda ise kat hizmetleri, housekeeper, bar, garson, lobi ve ön büro elemanlarının öne çıktığı tespit edilmiştir.
The tourism sector stands out as a very important element in terms of the economic development of countries. Both the foreign financial resources provided by the tourism sector and the employment it provides within the country are important in terms of social and financial aspects. It is known that hotels are a significant source of employment, especially in the tourism sector. In this context, it is considered that the examination of employment policies and strategies applied in hotels is an important research topic. In this context, in this study, it is aimed to conduct a research on the 2020-2030 employment policies and strategies of 5-star hotels in Istanbul. In this context, interviews were conducted with 10 hotel managers. A semi-structured interview form consisting of demographic information, employment rates information and managerial opinions was applied to the participants. The data obtained from the forms were analyzed qualitatively. In the analyzes made, employment strategies, problems encountered, and prominent themes in the views of managers are explained. As a result of the study, it has been determined that the average of female employees in hotel enterprises is 32.36%. It has been observed that the majority of enterprises (70%) decreased in the number of employees during the pandemic period. It has been determined that this shrinkage reaches up to 57% in some hotels. It was observed that all of the participants were pleased to be a manager in the field of tourism. It has been determined that the managers' love and interest in the tourism sector, their desire to gain HR experience and having training in this field motivate them to choose to work as an HR manager in the field of tourism. It was determined that the participants stated that they achieve a difference with the training programs and performance evaluation systems they implemented. It has been observed that managers have different employment policies. It has been observed that these policies can be employee-oriented, education-oriented, financial-oriented or experience-oriented. It has been determined that housekeeping, bar, waiter, lobby and front office personnel stand out in the positions where business managers recruit the most.

Description

Keywords

Turizm, Aktif istihdam programları, Beş yıldızlı oteller, Bölgesel turizm, Tourism, Active employment programs, Eksik istihdam, Five star hotels, Regional tourism, Otelcilik ve turizm meslek liseleri, Underemployment, Türk turizmi, Hotel and tourism vocational high ashools, Turkish tourism, Özel istihdam, Private employment

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

85