İstanbul ilinde 60-72 aylık çocuklarının okula hazırbulunuşluk düzeylerini etkileyen değişkenlerin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırma 60-72 aylık çocukların okula hazırbulunuşluklarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi İstanbul ili, Küçükçekmece, Bakırköy, Şişli, Fatih ve Bahçelievler ilçeleri tabaka olarak düşünülerek örneklem çerçevesi oluşturulmuştur. Bu ilçelerdeki MEB'e bağlı özel ve resmi anasınıfına devam eden 60-72 aylık normal gelişim gösteren 200 anaokulu çocuğu örneklem olarak alınmıştır. Örneklemi oluşturan 200 çocuk için, ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemek amacıyla, 'Veli Bilgi Formu' ve 'İlkokula Hazırbulunuşluk Değerlendirme Aracı' Prof. Dr. Meziyet Arı ile birlikte geliştirilmiş, geçerlilik güvenilirlik hesaplamaları yapılmış ve uygun görülerek kullanılmıştır. Bu ölçme aracı okul öncesi dönemdeki çocukların ilkokul başarılarında etkili olan başlıca sözel, algısal-bilişsel ve psikomotor becerilerini ölçmektedir. Toplanan verilerin analizinde frekans, yüzde gibi betimsel istatistikler, Ki-kare ve Bağımsız Örneklem T testi (Independent Sample T test) kullanılmıştır. Araştırma verileri istatistiksel analiz yapılabilecek şekilde kodlanmıştır ve analiz işlemi SPSS 15.0 paket programıyla bilgisayar ortamında yapılmıştır. Ölçme aracıyla öncelikle 30 çocuğu içeren bir pilot çalışma yapılmıştır ve daha sonra 200 çocuk üzerinde uygulanmıştır. Sonuç olarak, çocukların okula hazırbulunuşluklarında birden fazla faktörün rol oynadığı ortaya çıkmıştır. 5 ve 6 yaş çocukların okula hazırbulunuşlukları yaşlarına göre paralellik göstermektedir. 6 yaş çocuklarının 5 yaş çocuklarından ilkokula hazırbulunuşluk düzeyleri daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Çocukların okula hazırbulunuşluk düzeylerine anne-babaların öğrenim durumu da etki etmektedir. Öğrenim durumu yüksek olan anne-babaların çocuklarının okula hazırbulunuşluk düzeyleri yüksek çıkmıştır. Bu sonuçlara göre çocukların okula hazırbulunuşluk düzeylerini, bilişsel gelişimleri, yaşları ve anne- babalarını öğrenim durumları etkilemektedir. Anahtar Sözcükler: Okula hazırbulunuĢluk, okul olgunluğu, okul öncesi eğitim
The current study aimed to investigate the analysis of 60-72 month-old children' school readiness. The sample environment of the research consists of 200 children who are 60-72 month-old preschool children. The schools affiliated to the Ministry of National Education and private schools in Küçükçekmece, Bakırköy, Şişli, Fatih and Bahçelievler province of İstanbul. With the purpose of determining preschool children' school readiness, 'Family Information Form' and 'School Readiness Assessment Test' was developed by Prof. Dr. Meziyet Arı and the researcher. In order to obtain some background information about children and their families, 'Family Information Form' was used and to evaluate children' school readiness level 'School Readiness Assessment Test' was used. School Readiness Assessment Test evaluates the children' crucial developmental areas such as Linguistic, Perceptual-Cognitive and Psychomotor developments. In order to analyze the data, descriptive statistic such as Frequency and Percentage, Chi-Square Test and Independent Sample T Test was used in SPSS 15.0. Test was used on 30 children as a pilot study and then the test was applied on 200 children. As a result of the study, it is obvious that there are more than one factors affect the children' school readiness. It was found that children' school readiness level is paralel to the children' age, 6 year-old children are more succesfull and ready for the primary school than 5 year-old children. Moreover, parents' education level affect the children' school readiness, parents who graduated from the university have positive effect on children' all developmetal areas and school readiness. According to the reaserch result, children' age, cognitive development and parents' education have important effect on children' school readiness. Key Words: School readiness, school maturity, early childhood education
The current study aimed to investigate the analysis of 60-72 month-old children' school readiness. The sample environment of the research consists of 200 children who are 60-72 month-old preschool children. The schools affiliated to the Ministry of National Education and private schools in Küçükçekmece, Bakırköy, Şişli, Fatih and Bahçelievler province of İstanbul. With the purpose of determining preschool children' school readiness, 'Family Information Form' and 'School Readiness Assessment Test' was developed by Prof. Dr. Meziyet Arı and the researcher. In order to obtain some background information about children and their families, 'Family Information Form' was used and to evaluate children' school readiness level 'School Readiness Assessment Test' was used. School Readiness Assessment Test evaluates the children' crucial developmental areas such as Linguistic, Perceptual-Cognitive and Psychomotor developments. In order to analyze the data, descriptive statistic such as Frequency and Percentage, Chi-Square Test and Independent Sample T Test was used in SPSS 15.0. Test was used on 30 children as a pilot study and then the test was applied on 200 children. As a result of the study, it is obvious that there are more than one factors affect the children' school readiness. It was found that children' school readiness level is paralel to the children' age, 6 year-old children are more succesfull and ready for the primary school than 5 year-old children. Moreover, parents' education level affect the children' school readiness, parents who graduated from the university have positive effect on children' all developmetal areas and school readiness. According to the reaserch result, children' age, cognitive development and parents' education have important effect on children' school readiness. Key Words: School readiness, school maturity, early childhood education
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Hazırbulunuşluk, Education and Training, Okul olgunluğu, Readiness, Okul öncesi eğitim, School readiness, Preschool education, Okul öncesi çocuklar, Preschool childrens
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
112