Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile çocukluk çağı travma ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki

dc.contributor.advisorGökmoğol, Ayşe Özlem Mestçioğlu
dc.contributor.authorSünetci, Melis
dc.date.accessioned2024-08-07T20:19:30Z
dc.date.available2024-08-07T20:19:30Z
dc.date.issued2022
dc.departmentLisansüstü Eğitim Enstitüsü / Psikoloji Ana Bilim Dalı / Klinik Psikoloji Bilim Dalı
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile çocukluk çağı travma ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca bu değişkenlerin belirli sosyodemografik değişkenler ile ilişkisine bakılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye'de yaşayan 18-35 yaş arası lisans ve yüksek lisans öğrencileri oluşturmaktadır. YÖK'ten edinilen sayılara göre 2019-2020 lisans ve yüksek lisans toplam 4.865.927 üniversite öğrencisi olduğu belirtilmektedir. Yapılacak araştırmanın örneklemini, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 384 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını; araştırmacı tarafından oluşturulmuş katılımcıların kişisel bilgilerine dair soruların yer aldığı 'Sosyodemografik Bilgi Formu', 'Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri', 'Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği', 'Beck Anksiyete Ölçeği' oluşturmuştur. Araştırma verilerinin istatiksel analizi IBM SPSS V26.0 programı ile yapılmıştır. Analiz çalışmasında Kolmogorov-Smirnov ve One-way ANOVA testlerinden yararlanılmıştır. ANOVA testi için varyans homojenliği için Levene testi ve Tukey HSD, (p<0.05) Tamhane çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; bağlanma ile çocukluk çağı travmaları ve anksiyete/kaygı kavramlarının birbiriyle ilişkili oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin bağlanma alt boyutlarına bakıldığında, cinsiyet değişkenine göre, kaygılı bağlanma ve kaçınmacı bağlanmada anlamlı bir ilişki bulgusuna ulaşılamamıştır. Araştırmada öğrencilerin bağlanma alt boyutları medeni durum değişkenine göre incelendiğinde kaçınmacı bağlanma stili ile anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin bağlanma stilleri ile çocukluk çağı travma arasındaki ilişki değerlendirildiğinde; yakın ilişkilerde yaşantılar envanteri ile çocukluk çağı travma arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın bulguları literatür ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Bağlanma, Bağlanma Stilleri, Kaygı, Travma, Öğrenci.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to examine the relationship between attachment styles and childhood trauma and anxiety levels in university students. Furthermore, the link between these factors and specific sociodemographic variables was also investigated. The sample of the study contains of undergraduate and graduate students between the ages of 18-35 living in Turkey. According to the numbers obtained from YÖK, it is stated that there are a total of 4,865,927 undergraduate and graduate university students in 2019-2020. The convenience sampling approach was used to choose 384 university students as the sample for the study. The researcher designed the 'Sociodemographic Information Form,' 'Experiences in Close Relationships Inventory,' 'Childhood Traumas Scale,' and 'Beck Anxiety Scale,' all of which included questions about the participants' personal information. The IBM SPSS V26.0 application was used to do statistical analysis on the research data. The data was analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test. When comparing the means of two separate groups, the independent sample t-test was used, and when comparing more than two independent groups, the 'One-way' ANOVA test result was used. Levene test was used for homogeneity of variance for ANOVA test and Tukey HSD if variance homogeneity was provided for group differences (p≥0.05), and Tamhane multiple comparison test was used if variance homogeneity was not provided (p<0.05). In the correlation study of the scales, the Pearson correlation coefficient was obtained. The scales' reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient. According to the findings of the study, attachment, childhood traumas, and anxiety/concern thoughts are all linked. According to the gender variable, there was no significant association between anxious attachment and avoidant attachment when students' attachment sub-dimensions were evaluated. When the students' attachment sub-dimensions were analyzed in relation to the marital status variable in the study, a significant difference was discovered with the avoidant attachment style. When the relationship between students' attachment styles and childhood trauma was evaluated in the study; A positive and significant relationship was found between the inventory of experiences in close relationships and childhood trauma. The findings of the study were discussed in the light of the literature. Keywords: Attachment, Attachment Styles, Anxiety, Trauma, Student.en
dc.identifier.endpage103en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5644
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUYogwf5S0JdeiAcbd5dpXbvhpz9gLyD4vhZ2CI4I5huW
dc.language.isotr
dc.subjectPsikoloji
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ile çocukluk çağı travma ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki
dc.titleThe relationship between attachment styles and childhood trauma and anxiety levels in university studentsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files