Liderlerin yapay zeka algısı ve dijital liderlik becerilerine etkisi
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışmanın amacı, liderlerin yapay zekaya (AI) yönelik algılarını ve bunun dijital liderliğe etkisini belirlemektir. Bu nedenle, araştırma ağırlıklı olarak çalışanlardan (yönetici ve yönetici olmayan) oluşmaktadır. Teknolojik alanda yaşanan hızlı değişimler yönetim uygulamalarını da etkilemekte ve yeni kavramlar ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, liderin yapay zeka algısı ile dijital liderlik becerileri üzerindeki etkileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. 249 anket değerlendirilerek geçerli kabul edilmiştir. İlgili hipotezler SPSS (Statistical Package for Social Science) programı kullanılarak test edilmiş ve analiz edilmiştir. Ayrıca literatürde geliştirilmiş olan Liderin Yapay Zeka Algısı ve Dijital Liderlik Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca ilgili ölçeğin güvenilirlik ve geçerlilik araştırması yapılmıştır. İki değişken arasındaki ilişkiyi incelemek için bir Pearson moment korelasyon testi yapılmıştır. Bu çalışmada, katılımcıların yapay zeka (AI) yetenekleri ile bilgi edinme ve iletişim becerileri dahil olmak üzere dijital liderliğin çeşitli yönleri arasındaki ilişkiye dair derinlemesine bir regresyon analizi kullanıldı. İlgi çekici bir şekilde, medeni durum, eğitim seviyesi ve sektör gibi demografik faktörler, AI uzmanlığı ve dijital liderlik yeteneklerinin etkili belirleyicileri olarak ortaya çıktı. Çalışma, organizasyon içinde AI beceri gelişimine öncelik verilmesi ve çeşitliliğin teşvik edilmesi ile sürekli öğrenme üzerinde durulmasını önermektedir. Bu eylemler dijital liderlik etkinliğini güçlendirebilir, böylece başarılı ve uyarlanabilir dijital dönüşümlere imkan tanıyabilir.
The purpose of this study is to determine the perception of leaders to the technology of artificial intelligence (AI) and what it's effect on digital leadership. Thus, the survey subjects are mainly composed of employees (managerial and non-managerial). Rapid changes in the technological field also affect management practices and new concepts emerge. In this study, the relationship between leaders' perception to artificial intelligence and what effects it has on digital leadership skills. As a data collection tool, convenience sampling methods are used in this research. 249 questionnaires were evaluated and considered valid this survey. The relevant hypothesises tested and analysed using SPSS (Statistical Package for Social Science) software. In addition, the Leader's Perception to Artificial Intelligence and Its effect On Digital Leadership Skills Scale developed in the literature will be used. Furthermore, A reliability and validity investigation of the relevant scale is carried out. To examine the relationship between the two variables, a Pearson moment correlation test is also performed. In this study, a comprehensive regression analysis was employed to delve into the correlation between participants' artificial intelligence (AI) proficiency and various facets of digital leadership, including knowledge acquisition and communication skills. Intriguingly, demographic factors such as marital status, education level, and industry sector emerged as influential determinants of AI expertise and digital leadership capabilities. The study recommends prioritizing AI skill development within organizations and fostering diversity and continuous learning. These actions can strengthen digital leadership effectiveness, enabling successful and adaptive digital transformations.
The purpose of this study is to determine the perception of leaders to the technology of artificial intelligence (AI) and what it's effect on digital leadership. Thus, the survey subjects are mainly composed of employees (managerial and non-managerial). Rapid changes in the technological field also affect management practices and new concepts emerge. In this study, the relationship between leaders' perception to artificial intelligence and what effects it has on digital leadership skills. As a data collection tool, convenience sampling methods are used in this research. 249 questionnaires were evaluated and considered valid this survey. The relevant hypothesises tested and analysed using SPSS (Statistical Package for Social Science) software. In addition, the Leader's Perception to Artificial Intelligence and Its effect On Digital Leadership Skills Scale developed in the literature will be used. Furthermore, A reliability and validity investigation of the relevant scale is carried out. To examine the relationship between the two variables, a Pearson moment correlation test is also performed. In this study, a comprehensive regression analysis was employed to delve into the correlation between participants' artificial intelligence (AI) proficiency and various facets of digital leadership, including knowledge acquisition and communication skills. Intriguingly, demographic factors such as marital status, education level, and industry sector emerged as influential determinants of AI expertise and digital leadership capabilities. The study recommends prioritizing AI skill development within organizations and fostering diversity and continuous learning. These actions can strengthen digital leadership effectiveness, enabling successful and adaptive digital transformations.
Description
Keywords
İşletme, Business Administration
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
101