Okul öncesi eğitimi alan 48-60 aylık çocukların bakış açısı alma becerileri ile oynama eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi alan 48-60 aylık çocukların bakış açısı alma becerileri ile oynama eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2019-2020 eğitim ve öğretim yılı İstanbul İl Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı olan resmi ve bağımsız okul öncesi kurumlarında eğitim gören 48-60 ay arası 183 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada istatistiksel yöntem olarak ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan okul öncesi öğrencilerinin demografik bilgilerini elde etmek için 'Kişisel Bilgi Formu' bakış açısı alma becerilerini ölçmek için Aslan ve Akyol (2016) tarafından geliştirilmiş olan 'Çocuklar için Bakış Açısı Alma Testi (ÇBT)', çocukların oyun eğilimlerini ölçmek için ise Barnett (1990) tarafından geliştirilen ve Keleş ve Yurt (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan 'Çocuklar İçin Oynama Eğilimi Ölçeği (ÇOEÖ)' kullanılmıştır. Kullanılan ölçekler ve formlardan elde edilen bilgilerin çözümlenmesi için SPSS veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, okul öncesi eğitimi alan 48-60 aylık çocuklarının Bakış Açısı Alma Becerileri ile yaş, cinsiyet, ailedeki çocuk sayısı, daha önce okul eğitimi alma durumu, anne ve baba öğrenim durumu, ailenin sosyo-ekonomik durumu değişkenleri arasında istatiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırmada 48-60 aylık okul öncesine devam eden çocukların Oynama eğilimleri ile yaş, ailedeki çocuk sayısı, daha önce okul eğitimi alma durumu, anne ve baba öğrenim durumu, ailenin sosyo-ekonomik durumu değişkenleri arasında istatiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuş ancak cinsiyet değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Araştırmada bulunan bir diğer bulgu ise okul öncesi eğitimi alan 48-60 aylık çocuğun algısal bakış açısı ile oynama eğilimi arasındaki ilişki ile ilgilidir. Algısal bakış açısı ile oynama eğilimi alt boyutlarından 'oynama eğilimi', 'bilişsel kendiliğindenlik', 'mizah anlayışı', 'fiziksel kendiliğindenlik' ve 'sosyal kendiliğindenlik' alt boyutları arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca duygusal ve bilişsel bakış açısı ile oynama eğilimi ölçeğinin tüm alt boyutlarında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to examine the relationship between perspective taking skills and playing tendencies of 48-60 months old preschool children. The study group of the research; The 2019-2020 academic year consists of 183 children between 48-60 months studying in official and independent preschool institutions affiliated to the Istanbul Provincial Ministry of National Education. In the study, the relational screening method is used as a statistical method. 'Personal Information Form' to obtain demographic information of preschool children participating in the research, 'Perspective Taking Test for Children', developed by Aslan and Akyol (2016) to obtain to evaluate the perspective taking skills of preschoolers, 'Children's Playfulness Scale (CPS)', developed by Barnett (1990) and adapted to Turkish by Keleş and Yurt (2017) is used to obtain to measure the individual playfulness of children. SPSS data analysis program is used to analyze the information obtained from the scales and forms. According to the findings of the study, it is revealed that there was a significant relationship between the perspective taking skills of 48-60-month-old preschool children with the variables of age, gender, number of children in the family, previous school education, parental education level, socio-economic status of the family. There were statistically significant differences in the playfulness scores of 48-60-month-old preschool children with the variables of age, the number of children in the family, duration of preschool education experience, parental education level, and socioeconomic level of the family except for the gender variable. Another findings in this study, the relationship between the perceptual perspective and playfulness of 48-60 months old preschoolers was examined. It has been determined that there is a highly positive relationship between the perceptual perspective and the sub-dimensions 'playfulness', 'cognitive spontaneity', 'sense of humor', 'physical spontaneity' and 'social spontaneity' sub-dimensions. In addition, it was determined that there was a high level of positive and significant relationship in all sub-dimensions of the CPS with the affective perspective and cognitive perspective.
The aim of this study is to examine the relationship between perspective taking skills and playing tendencies of 48-60 months old preschool children. The study group of the research; The 2019-2020 academic year consists of 183 children between 48-60 months studying in official and independent preschool institutions affiliated to the Istanbul Provincial Ministry of National Education. In the study, the relational screening method is used as a statistical method. 'Personal Information Form' to obtain demographic information of preschool children participating in the research, 'Perspective Taking Test for Children', developed by Aslan and Akyol (2016) to obtain to evaluate the perspective taking skills of preschoolers, 'Children's Playfulness Scale (CPS)', developed by Barnett (1990) and adapted to Turkish by Keleş and Yurt (2017) is used to obtain to measure the individual playfulness of children. SPSS data analysis program is used to analyze the information obtained from the scales and forms. According to the findings of the study, it is revealed that there was a significant relationship between the perspective taking skills of 48-60-month-old preschool children with the variables of age, gender, number of children in the family, previous school education, parental education level, socio-economic status of the family. There were statistically significant differences in the playfulness scores of 48-60-month-old preschool children with the variables of age, the number of children in the family, duration of preschool education experience, parental education level, and socioeconomic level of the family except for the gender variable. Another findings in this study, the relationship between the perceptual perspective and playfulness of 48-60 months old preschoolers was examined. It has been determined that there is a highly positive relationship between the perceptual perspective and the sub-dimensions 'playfulness', 'cognitive spontaneity', 'sense of humor', 'physical spontaneity' and 'social spontaneity' sub-dimensions. In addition, it was determined that there was a high level of positive and significant relationship in all sub-dimensions of the CPS with the affective perspective and cognitive perspective.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Bakış açısı alma becerisi, Okul öncesi eğitim, Education and Training, Okul öncesi çocuklar, Perspective taking skill, Preschool education, Oyun davranışı, Preschool children, Oyunlar, Play behaviour, Plays, Ölçekler, Scales
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
122