Okul öncesi dönem çocuklarının ebeveynlerinin teknoloji kullanımlarının çocukların teknoloji kullanımı üzerine etkisi
No Thumbnail Available
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Bu çalışma, İstanbul ilinde Çekmeköy ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60-72 aylık çocukların teknoloji kullanımlarının, ebeveynlerinin teknolojik olanaklar ve kullanım sıklıklarına göre incelenmesidir. Araştırmanın evreni 2017 – 2018 Eğitim – Öğretim yılında İstanbul ilinde Çekmeköy ilçesinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden yarım gün eğitim alan 60-72 aylık çocuklar ve onların anneleri ve babalarından oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini, bu evrenden seçilen Düşük Sosyoekonomik Düzeye Sahip İlkokula Bağlı Anasınıfları, Orta Sosyoekonomik Düzeye Sahip İlkokula Bağlı Anasınıfları ve Orta Sosyoekonomik Düzeye Sahip İlkokuldan Bağımsız Anaokulları olarak 3 kategori altında toplanarak, 9 anasıfı/anaokulu ve 180 aile oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan Teknoloji Anketi kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaya konulmuştur ki; anne ve babanın teknoloji kullanımlarına göre teknoloji kullanım alanları alt boyutunda bilgisayar ve sanal oyun kullanım lehine farklılık gösterdiği, ebeveynlerinin teknoloji kullanımı sıklığı ve çocuğun teknoloji kullanımı sıklığı arasında anlamlı benzerlik olduğu belirlenmiştir. Okul öncesi eğitim kurumuna giden 60-72 aylık çocukların teknoloji kullanım sıklığı; çocuğun cinsiyetine göre herhangi bir anlamlı farklılığın olmadığı, ebeveynlerin gelir durumuna göre teknoloji kullanım alanları alt boyutunda bilgisayar kullanım lehine farklılık gösterdiği, Baba eğitim durumuna göre teknoloji kullanım alanları alt boyutunda bilgisayar kullanım lehine farklılık gösterdiği, Anne eğitim durumuna göre teknoloji kullanım alanları alt boyutunda televizyon ve bilgisayar kullanım lehine farklılık gösterdiği ve kardeş sayısına göre herhangi bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir.
This study examines technology usage of 60-72 month old children going to preschool education institution in Çekmeköy in Istanbul province according to their parents' technological opportunities and frequency of use. The universe of the research consists of 60-72 month old children who took a half day training in the pre-primary education institution and their parents in Çekmeköy Istanbul province during 2017-2018 Education - Academic year. The sample of the study consisted of 9 primary / kindergarten and 180 families under three categories, namely preschool-dependent kindergartens with low socioeconomic status, preschool dependent kindergartens with intermediate socioeconomic status and independent preschools with primary socioeconomic status. The data of the study were collected using the Technology Survey created by the researcher. As a result of the research, there was no significant difference between parents 'use of technology, and the similarity was found between the frequency of parents' use of technology and the frequency of use of technology by children. The frequency of technology use for children aged 60-72 months going to the preschool education institution; there was no statistically significant difference according to the gender of the child, the parents showed differences in favor of computer usage in the technology usage sub-dimension according to income status, in the sub-dimension of technology use sub-dimension according to father's education situation, it was determined that there was a difference in favor of computer use and there was no difference according to the number of siblings.
This study examines technology usage of 60-72 month old children going to preschool education institution in Çekmeköy in Istanbul province according to their parents' technological opportunities and frequency of use. The universe of the research consists of 60-72 month old children who took a half day training in the pre-primary education institution and their parents in Çekmeköy Istanbul province during 2017-2018 Education - Academic year. The sample of the study consisted of 9 primary / kindergarten and 180 families under three categories, namely preschool-dependent kindergartens with low socioeconomic status, preschool dependent kindergartens with intermediate socioeconomic status and independent preschools with primary socioeconomic status. The data of the study were collected using the Technology Survey created by the researcher. As a result of the research, there was no significant difference between parents 'use of technology, and the similarity was found between the frequency of parents' use of technology and the frequency of use of technology by children. The frequency of technology use for children aged 60-72 months going to the preschool education institution; there was no statistically significant difference according to the gender of the child, the parents showed differences in favor of computer usage in the technology usage sub-dimension according to income status, in the sub-dimension of technology use sub-dimension according to father's education situation, it was determined that there was a difference in favor of computer use and there was no difference according to the number of siblings.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Ana-çocuk etkileşimi, Baba-çocuk etkileşimi, Ebeveynler, Education and Training, Okul öncesi dönem, Mother-child interaction, Father-child interaction, Okul öncesi eğitim, Parents, Preschool period, Teknoloji kullanımı, Preschool education, Teknolojik yetkinlik, Technology utilization, Technological competency, Çocuklar, Children
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
108