Kâr amacı gütmeyen kuruluşlar arasında işbirliği: kaynak yaratma ve performans üzerindeki etkisi

No Thumbnail Available

Date

2020

Authors

Gulshan, Bella

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

İşbirliğine dayalı ittifaklara dair kanıt sağlayan çok ilginç sektörlerden biri, gayri resmi bilgi paylaşımı, fikir paylaşımı, fon geliştirme ve mutlak birleşmeler gibi çeşitli işbirliği çabalarını içeren tipler arası rakipler olarak etiketlenebilecek kar amacı gütmeyen kuruluşlardır. Bu çalışma, kâr amacı gütmeyen kuruluşlarda işbirliği kavramını ilerleterek, kâr amacı gütmeyen kuruluşlar arasındaki işbirliğine dayalı ilişkiler anlayışını genişleten teorik bir çerçeve geliştirmek için kaynak yaratma ve ardından performans üzerindeki etkiyi geliştirir. Ayrıca, kar amacı gütmeyen işbirliği yeteneği, işbirliği ve kaynak yaratma arasındaki ilişkiyi düzenleyen düzenleyici bir değişken olarak işlevselleştirilmiştir. Teorik olarak model, Pakistan'daki kar amacı gütmeyen kuruluşlardan bir anket (418 örneklem büyüklüğü) kullanılarak ampirik olarak test edilmiştir. Sonuçlar, işbirliği ile kaynak yaratma ve kaynak geliştirme arasında performans üzerinde önemli ölçüde pozitif bir ilişki olduğunu göstermektedir. Aracılığıyla, ılımlı değişken kar amacı gütmeyen işbirliği yeteneği önemsiz ve negatif bulunmuştur.
One of the very interesting sectors that provide evidence of coopetitive alliances is non-profit organizations that might be labeled as the intertype competitors which involve in several cooperative efforts such as sharing of informal information, sharing of ideas, fund development, and absolute mergers. This study advances the concept of coopetition in non-profit organizations to develop a theoretical framework that expands that understanding of coopetitive relationships among nonprofits for fundraising and subsequent impact on performance. Moreover, non-profit coopetition capability has been operationalized as a moderating variable that moderates the relationship between coopetition and fundraising. The theoretically model has been empirically tested using a survey (418 sample size) from nonprofit organizations from Pakistan. The results indicate a significantly positive relationship between coopetition and fundraising and fundraising on performance. Through, the moderating variable nonprofit coopetition capability found insignificant and negative.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

143