satın alma stratejilerinin tedarikçilere yönelik etkisinin incelenmesi
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Günümüzde globalleşmenin etkisini gösterdiği rekabetçi ortamda, artan pazarlama hızla gelişmektedir. Pazarlamanın hızla gelişmesi, satın alma sektöründe alternatif yaratarak, geleneksel satın alma davranışını değiştirmiş, alternatif seçimler için kriter belirlemeye sevk etmiştir. Bu gelişim sırasında satın alma stratejileri süreci ortaya çıkmıştır. Bu tez çalışmasında, satın alma stratejilerin tedarikçilere etkisi ele alınmıştır. Çalışmada satın alma personelinin algısı ve algısına yönelik tedarikçi seçimi öğrenilmek istenmiştir. Günümüzde satın alma, şirketlerin kurumsal performanslarını ve stratejik yapılandırmalarını şekillendirecek bir yapı kazanmış ve yapısı itibariyle satınalma bölümü, gelir artışı kadar maliyet etkisi yaklaşımlarını, ön plana çıkarabilecek çözümlerle dikkat çekmektedir. Satın alma faaliyetinin özü, kesintisiz ve sürekli güncel bilgi toplama ve toplanan bu bilgileri süratle analiz ederek değerlendirme ve uygun çözümler için stratejiler geliştirerek bu çözümlerin işletme içinde koordineli olarak uygulanmasının gerçekleştirilmesini sağlamaktır. Satın alma, bu bilgi toplama sürecinde öncelikle faaliyet alanına konu olan işletme içi verileri ve bilgileri toplama sorumluluğunu taşır. Tedarikçi değerlendirme ve seçimi kararını birçok değişken, nicel ve nitel ölçüt içermesi, yöneticilerin tecrübelerini, sezgisel yaklaşımlarını ve sorgulama yeteneklerini gerektirmekte ve süreci çok boyutlu karmaşık bir yapıya dönüştürmektedir. Son yıllarda bu kararın iyileştirilmesi için tedarikçi kriterleri belirlemek işletmeler için strateji haline gelmiştir. Bu çalışmada Vakıf Üniversitesinde görev yapmakta olan satın alma personelinin tedarikçi seçme ve değerlendirmede kullanacağı küçük ölçekli sorular yorulla bir araç oluşturulmaya çalışılmaktadır. Anahtar Kelimeler: Satın Alma, Tedarik Zinciri, Karar Verme
In today's competitive circumstances, while increasing marketing is developing rapidly, globalization shows its effects. The immediate evolution of marketing has transformed conventional purchasing manners by creating alternatives in the procurement sector and has led to determining criteria for alternatives. During this evolution, the process of procurement strategies emerged. In this paper, the effect of procurement strategies on suppliers is discussed. In the study, it was expected to understand the perception of the procurement personnel and the supplier selection for their perception. Today, procurement has gained a structure that is able to shape the corporate performances and strategic layout of companies, and the procurement department draws attention to keys that can bring cost-impact approaches as well as indirect income gain effects. The essence of the procurement activity is to collect uninterrupted and continuously up-to-date information, analyze this information fast, evaluate and develop strategies for appropriate solutions, and ensure that these solutions are implemented in a coordinated manner within the corporation. Procurement is primarily responsible for collecting in-house data and information that is the subject of its field of activity in this information collection process. The fact that supplier evaluation and selection decisions include many variables, quantitative and qualitative criteria, requires procurement managers' experience, reflexive approaches, and investigation abilities, and transforms the process into a multidimensional complex structure. In recent years, it has become a strategy for companies to determine supplier criteria to improve this decision. This study tries to create a tool through small-scale survey questions that the purchasing personnel working at private universities will use in supplier selection and evaluation. Keywords: Procurement, Supply Chain, Decision Making
In today's competitive circumstances, while increasing marketing is developing rapidly, globalization shows its effects. The immediate evolution of marketing has transformed conventional purchasing manners by creating alternatives in the procurement sector and has led to determining criteria for alternatives. During this evolution, the process of procurement strategies emerged. In this paper, the effect of procurement strategies on suppliers is discussed. In the study, it was expected to understand the perception of the procurement personnel and the supplier selection for their perception. Today, procurement has gained a structure that is able to shape the corporate performances and strategic layout of companies, and the procurement department draws attention to keys that can bring cost-impact approaches as well as indirect income gain effects. The essence of the procurement activity is to collect uninterrupted and continuously up-to-date information, analyze this information fast, evaluate and develop strategies for appropriate solutions, and ensure that these solutions are implemented in a coordinated manner within the corporation. Procurement is primarily responsible for collecting in-house data and information that is the subject of its field of activity in this information collection process. The fact that supplier evaluation and selection decisions include many variables, quantitative and qualitative criteria, requires procurement managers' experience, reflexive approaches, and investigation abilities, and transforms the process into a multidimensional complex structure. In recent years, it has become a strategy for companies to determine supplier criteria to improve this decision. This study tries to create a tool through small-scale survey questions that the purchasing personnel working at private universities will use in supplier selection and evaluation. Keywords: Procurement, Supply Chain, Decision Making
Description
Keywords
11111, 12345
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
118