Libya kamu sektöründe iç kontrolün değerlendirme etkinliği

No Thumbnail Available

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Herhangi bir organizasyondaki iç kontrol sistemlerinin, değişikliklere ve modern gelişmelere uygun olduğundan emin olmak için zaman içinde değerlendirilmesi gerekir. Libya örneğinde, yerel ve uluslararası kuruluşlar tarafından yayınlanan son raporlara göre, Libya kamu sektörlerinde ne kadar çok dolandırıcılık faaliyeti olduğundan bahseden çok sayıda rapor var. Buna dayanarak, bu sektörlerdeki iç kontrolün etkinliğini ve bu hileli faaliyetleri azaltma yeteneklerini değerlendirmeye ihtiyaç vardı. İç Kontrol Sistemi (ICS) kavramı ilk kez gösterildi (Lawrence Dicksee, 1892). Benzer şekilde, fon tahsisi teorisi (William Joseph Vatter, 1947) kamu sektörlerinde muhasebenin bilimsel temeli olarak kabul edilir ve bu, kamu hazinesi tarafından finanse edilen kamu sektörlerinin bir sermayeye sahip olması nedeniyle, mülkiyet ve varlık muhasebe teorilerinin yerine geçmiştir. doğası gereği bu sektörlerdeki iç kontrole bu açıdan bakmak gerekir. Bu çalışmanın ayırt edici özelliği, iç kontrol sistemlerinin, kamu sektörünün mahremiyeti dikkate alınarak, uluslararası kabul görmüş COSO çerçevesinde listelenen beş unsur düzeyinde çalışılmış olmasıdır. Anket, çalışmanın konusuyla ilgili ön verileri toplamak için kullanıldı ve daha sonra Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi (IBM SPSS sürüm 23) kullanılarak analiz edildi. Bu anketler bir örneğe (n = 365) dağıtıldı. Libya kamu sektöründe çalışan ve iç kontrol yapan mali ve idari personelden oluşmaktadır. Sonuçları desteklemek ve anket yanıtlarının güvenilirliğini artırmak ve ayrıca toplanan verilerin geçerliliğini sağlamak için görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar, Libya kamu sektörlerindeki iç kontrol çerçevesinin eksik ve zayıf olduğunu, sonuçların üç boyutun (risk değerlendirmesi, bilgi ve iletişim ve izleme) zayıf olduğunu ve diğer iki boyutun (kontrol ortamı ve kontrol faaliyetleri) daha iyi olduğunu gösterdi. diğer boyutlar. Son olarak, bu sonuçlar Libya kamu sektörlerine iç kontrolü geliştirme şansı veriyor çünkü dört boyut birinci boyutun (kontrol ortamı) etkinliğine bağlı. Anahtar Kelimeler: İç Kontrol, COSO Çerçevesi, Kamu Sektörü, Libya. Istanbul, 2022
Internal control systems in any organization need to be evaluated over time to make sure they are in line with changes and modern developments. In the Libyan case, according to recent reports issued by local and international institutions, there are a lot of reports talking about how there are a lot of fraudulent activities in Libyan public sectors. Based on that, there was a need to evaluate the effectiveness of internal control in these sectors and their capability to reduce these fraudulent activities. The first time the concept of an Internal Control System (ICS) was shown (Lawrence Dicksee, 1892). Likewise, the theory of funds allocation (William Joseph Vatter, 1947) is considered the scientific basis for accounting in public sectors, which came as a substitute to the proprietary and entity theories of accounting, because the public sectors financed by the public treasury have a special nature, so it is necessary to look at the internal control in these sectors from this angle. What distinguishes this study is that the internal control systems have been studied at the level of the five elements listed in the COSO framework, which has received international recognition, taking into consideration the public sector's privacy. The questionnaire was used to collect preliminary data about the study's topic, which was then analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS version 23). These questionnaires were distributed to a sample (n = 365). It is made up of financial and administrative personnel who work in Libyan public sectors doing internal control. Interviews have been conducted to support the results and increase the reliability of questionnaire responses as well as ensure the validity of collected data. Results indicated that the internal control framework in Libyan public sectors is incomplete and weak where the results showed three dimensions (risk assessment, information and communication, and monitoring) were weak, and the other two dimensions (control environment and control activities) were better than the other dimensions. Finally, these results give Libyan public sectors a chance to improve internal control because the four dimensions depend on the effectiveness of the first dimension (control environment). Keywords: Internal Control, COSO Framework, Public Sectors, Libya. Istanbul, 2022

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

172