Üniversite öğrencilerinde sosyal medya kullanımı ve depresyon ilişkisinde akademik ertelemenin aracı rolü
No Thumbnail Available
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
İnternet teknolojilerinin gelişmesi ile sanal dünyanın başlıca elementlerinden biri olan sosyal medya, günümüzde yaygın olarak kullanılır hale gelmiştir. Farklı deneyim olanakları sunan sosyal medya platformlarının insan yaşamına olan etkilerinin incelenmesi, bu deneyimlerin olumsuz sonuçlarına karşı önleyici ve koruyucu müdahaleler veya tedavi yöntemleri geliştirilmesine olanak sağlayacaktır. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinde akademik ertelemenin sosyal medya kullanımı ve depresyon ilişkisindeki aracılık rolü incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 18-33 yaş aralığındaki üniversite öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmaya, Türkiye'de bulunan farklı üniversitelerden 204 öğrenci katılım sağlamıştır. Çalışmada yer alan veriler Demografik Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği-Yetişkin Formu, Beck Depresyon Envanteri ve Akademik Erteleme Ölçeği aracılığı ile elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler bilgisayar ortamına aktarılarak sosyal bilimlerde kullanılan istatistik paket programı (SPSS-25) ve SPSS programının PROCESS eklentisi ile istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen çoklu regresyon analizi sonucunda sosyal medya bağımlılığının depresyon düzeyi üzerinde direkt olarak anlamlı bir yordayıcı etkisinin olduğu ve bu direkt etkide akademik erteleme değişkeninin aracı bir rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
With the development of internet technologies, social media, which is one of the main elements of the virtual world, has become widely used today. Examining the effects of social media platforms that offer different experience opportunities on human life will allow the development of preventive and protective interventions or treatment methods against the negative consequences of these experiences. In this study, the relationship of social media with academic procrastination and depression was examined. The sample of the study consists of university students between the ages of 18-33. 204 students from different universities in Turkey participated in the study. The data included in the study were obtained through Demographic Information Form, Social Media Addiction Scale-Adult Form, Beck Depression Inventory and Academic Procrastination Scale. These obtained data were transferred to the computer environment and statistically analyzed using the statistical package program (SPSS-25) and PROCESS (a tool of SPSS). As a result of the multiple regression analysis, it was concluded that social media addiction has a direct and significant predictive effect on the level of depression and the academic procrastination variable has a mediating role in this direct effect.
With the development of internet technologies, social media, which is one of the main elements of the virtual world, has become widely used today. Examining the effects of social media platforms that offer different experience opportunities on human life will allow the development of preventive and protective interventions or treatment methods against the negative consequences of these experiences. In this study, the relationship of social media with academic procrastination and depression was examined. The sample of the study consists of university students between the ages of 18-33. 204 students from different universities in Turkey participated in the study. The data included in the study were obtained through Demographic Information Form, Social Media Addiction Scale-Adult Form, Beck Depression Inventory and Academic Procrastination Scale. These obtained data were transferred to the computer environment and statistically analyzed using the statistical package program (SPSS-25) and PROCESS (a tool of SPSS). As a result of the multiple regression analysis, it was concluded that social media addiction has a direct and significant predictive effect on the level of depression and the academic procrastination variable has a mediating role in this direct effect.
Description
Keywords
Psikoloji, Psychology
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
106