E-perakende işletmelerinde marka gücü ve tedarikçi ilişkilerinin firma yönelimleri ve ihracat performansı arasındaki aracı rolü

dc.contributor.advisorGürsoy, Güner
dc.contributor.authorİyiler, Zeynep
dc.date.accessioned2024-08-07T20:00:00Z
dc.date.available2024-08-07T20:00:00Z
dc.date.issued2019
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme (İngilizce) Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı
dc.description.abstractİnternette farklı sistemler aracılığıyla alışveriş ve satış ulusal ve uluslararası pazarlarda katlanarak büyüyor. Perakende sektörü, e-perakendeciliği ana dağıtım kanalı olarak entegre ederek büyük dönüşümler geçiriyor. Amazon ve Alibaba grubu ve diğerleri gibi büyük oyuncular pazarlara hükmediyor olsa da, şirketler, özellikle Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler ve girişimciler internette uluslararası ticaret yapmanın karlı bir yolunu buluyorlar. Kritik kaynaklara ve yönelimlere sahip olmak, sınır ötesi satış kabiliyetleri oluşturma, müşterilere ulaşma ve elde tutma, siparişle ilgili müşteriye kadar birçok işlemi gerçekleştirme ve nihayetinde kar elde etmek için performans hedeflerini gerçekleştirme açısından stratejik öneme sahip. Bu tezde, firma yönelimleri, stratejik kaynaklar ve uluslararası e-perakende performansı arasındaki kavramsal bir ilişki modelini test ediyoruz. Tezde, pazar, girişimcilik ve dış pazar yönelimini önemli kaynaklar olarak belirledik. Bu yönelimlerin marka gücü ve tedarikçi ilişkilerinin aracılık etkileriyle gelir artışı ve hedeflere göre firma performansı üzerindeki etkileri araştırıldı. Yurt içi e-ticaret ve e-ihracat alanlarında faaliyet gösteren 231 Türk şirketin anket yanıtlarını kullanarak; pazar yönelimi, girişimcilik yönelimi ve dış pazar yönelimi ile firma performans ve karlılığı arasında aracı olarak marka gücü ve tedarikçi ilişkilerinin rolünü kanıtlayan güçlü veriler elde edildi. SPSS ve AMOS programları ile yapısal eşitlik modelleme analizi yapılarak değiskenler arasındaki ilişkiler incelenmiştir.
dc.description.abstractSelling and buying on internet through different systems have been growing exponentially in national and international markets. Retailing is transforming deeply by integrating e-retailing as main distribution channel. Although big players like Amazon and Alibaba group and some others dominate markets, companies, especially Small and Medium Sized Enterprises and entrepreneurs have had a profitable way of doing international business on internet. Having critical resources and orientations are strategic in terms of establishing cross-border selling capabilities, reaching and keeping customers, fulfilling several transactions until customers and finally realizing performance objectives to make profit. In this dissertation, we analyze a conceptual model of relationships among company orientations, strategic resources and international e-retailing performance. We select market orientation, entrepreneurial orientation, and foreign market orientation as critical factors. We investigate their influences on revenue growth and company performance expected against objectives with mediating role of brand strength and supplier relations. Using survey responses of 231 Turkish entrepreneurs and companies operating in e-commerce and e-export fields together, we found strong support for the role of brand strength and supplier relations as mediators between market orientation, entrepreneurial orientation, and foreign market orientation and company performance and profitability. We evaluated data in SPSS and AMOS with structural equation modeling.en
dc.identifier.endpage293en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/4558
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=jNRDC1RLfVd4_T7x7ZXmmZ6mSSzsaxaZpiE8t7ugU8qFO2LHOqdJ04Ml6P3LM5tE
dc.language.isoen
dc.subjectİşletme
dc.subjectElektronik hizmet
dc.subjectElektronik ticaret
dc.subjectMarka
dc.subjectMarka bilinirliği
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectElectronic serviceen_US
dc.subjectMarka itibarı
dc.subjectElectronic commerceen_US
dc.subjectPerakende satış işletmeleri
dc.subjectBranden_US
dc.subjectBrand awarenessen_US
dc.subjectPerakende sektörü
dc.subjectBrand reputationen_US
dc.subjectRetail enterprisesen_US
dc.subjectTedarikçi ilişkileri yönetimi
dc.subjectRetail sectoren_US
dc.subjectYapısal Eşitlik Modeli
dc.subjectSupplier relationship managementen_US
dc.subjectStructural Equation Modelen_US
dc.subjectİhracat
dc.subjectExporten_US
dc.titleE-perakende işletmelerinde marka gücü ve tedarikçi ilişkilerinin firma yönelimleri ve ihracat performansı arasındaki aracı rolü
dc.titleThe mediating role of brand strength and supplier relations between firm orientations and export performance in e-retailing companiesen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files