Farklı kültürlere sahip okullardaki okul öncesi çocuklarının farklılıkları dışlama durumlarının belirlenmesi

dc.contributor.advisorAlabay, Erhan
dc.contributor.authorKaplan, Danyela
dc.date.accessioned2024-08-07T20:08:07Z
dc.date.available2024-08-07T20:08:07Z
dc.date.issued2020
dc.departmentSağlık Bilimleri Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, farklı kültürlere sahip okullardaki okul öncesi çocuklarının farklılıkları dışlama durumlarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı İstanbul ilinde aktif olarak eğitim veren 2 Türk Anaokulu, 2 Ermeni Anaokulu ve 1 Süryani Anaokulu'na devam eden toplam 147 üç-altı yaş çocukları ve 27 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada hem nitel hem de nicel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada farklı kültürlere sahip okullardaki okul öncesi çocukları ile farklılıkları dışlama durumunun belirlenmesinde 'Resimli Kartlar' ve öğretmenlerin tutumlarını belirlemek amacı ile 'Öğretmen Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada toplanılan verilerin çözümlenmesinde SPSS 20 veri analiz programından yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, 'Farklı kültürlere sahip okullardaki okul öncesi çocuklarının' bulundukları okul kültürleri ile aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığı test edilmiştir ve anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Sonuç olarak elde edilen çapraz tablo ve hipotez testleri bulgularına göre araştırmaya katılan üç-altı yaş arasındaki çocukların bulundukları okul kültürleri ile fiziksel görünümü kilolu olan kız-erkek resmi, etnik kökeni farklı olan kız-erkek resmi, fiziksel engeli olan kız-erkek resmi ve ekonomik koşulu düşük olan kız-erkek resimleri seçme durumları arasında anlamlı bir ilişki yoktur. Sonuçlara göre araştırmaya katılan çocukların genel olarak %55-%95 aralığında dezavantajlı çocuklarının resimlerini tercih ettikleri ve bu durumun hem okul hem de cinsiyet faktörlerine göre anlamlı ölçüde değişmediği belirlenmiştir. Seçmeme durumlarına bakıldığında ise; %26,5 ile en az tercih edilen farklılığın ekonomik koşul kız olduğu ve %21,8'in de ekonomik koşul erkek olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın sonucunda, farklı kültürlere sahip okul öncesi çocuklarının farklılıkları dışlama durumlarında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the situation of preschool children in different cultures to exclude differences. The study group of the research; The 2018-2019 academic year consists of a total of 147 three-six year old children and 27 pre-school teachers attending 2 Turkish Kindergartens, 2 Armenian Kindergartens and 1 Assyrian Kindergarten, who actively provide education in Istanbul. Both qualitative and quantitative research methods were used in the research. In the research, 'Picture Cards' and 'Teacher Interview Form' were used to determine the situation of excluding differences with preschool children in schools with different cultures and to determine the attitudes of teachers. SPSS 20 data analysis program was used to analyze the data collected in the research. According to the findings of the study, it was tested whether there is a significant relationship between the school cultures in which 'preschool children in schools with different cultures' exist, and no significant relationship was found. According to the results of the cross-table and hypothesis tests, as a result, the school cultures of the children between the ages of three and six years old, the picture of girls and boys with physical appearance, the picture of girls and boys with different ethnic origins, the picture of girls and boys with physical disabilities and economic There is no significant relationship between the situation of choosing girl and boy pictures with low condition. According to the results, it was determined that the children participating in the research generally preferred the pictures of their disadvantaged children in the range of %55 to %95 and this situation did not change significantly according to both school and gender factors. Looking at the situations of not choosing; It was concluded that the least preferred difference with %26,5 is the economic condition, and the %21,8 is the economic condition. As a result of the research, it is concluded that there is no significant relationship in the situation of preschool children with different cultures to exclude differences.en
dc.identifier.endpage93en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/5106
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-dkp-8yPvv82Jtb2mHKJWDzVIp20GdzmQzw5wn3DfM14
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectDışlanmışlık
dc.subjectFarklılıklara saygı
dc.subjectKültürel farklılık
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectExclusionen_US
dc.subjectOkul öncesi eğitim
dc.subjectRespect for diversityen_US
dc.subjectCultural differenceen_US
dc.subjectOkul öncesi çocuklar
dc.subjectPreschool educationen_US
dc.subjectÇok kültürlülük
dc.subjectPreschool childrensen_US
dc.subjectMulticulturalismen_US
dc.subjectÖtekilik
dc.subjectOthernessen_US
dc.titleFarklı kültürlere sahip okullardaki okul öncesi çocuklarının farklılıkları dışlama durumlarının belirlenmesi
dc.titleDetermining the situation of exlusion of preschool children ın schools with different culturesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files