Bilgisayar öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi

dc.contributor.advisorBarut, Yaşar
dc.contributor.authorÇil, Fatma
dc.date.accessioned2024-05-27T22:47:49Z
dc.date.available2024-05-27T22:47:49Z
dc.date.issued2016
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı / İşletme Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmada ''Bilgisayar öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri bazı değişkenler açısından ' incelenmiştir. Araştırmaya katılan bilgisayar öğretmenlerine 'Kişisel Bilgi Formu' ve 'Maslach Tükenmişlik Ölçeği'' uygulanarak, araştırmanın verileri toplanmıştır. Verilerinin analizinde ise t testi, F testi ve çoklu karşılaştırma ( Tukey) testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda duygusal tükenme ve duyarsızlaşma boyutlarında kadın bilgisayar öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma düzeyleri erkek öğretmenlerden daha fazla olduğu görülmektedir. Kişisel başarı düzeyleri incelendiğinde ise erkek bilgisayar öğretmenleri lehine anlamlı sonuçlar bulunmuştur. Evli bilgisayar öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma düzeyleri bekar bilgisayar öğretmenlerinden daha fazla olduğu görülmektedir. Bilgisayar öğretmenlerinin eğitim düzeyi değişkenine göre duyarsızlaşma boyutunda anlamlı farklılıklar bulunamazken, lisans mezunu bilgisayar öğretmenlerinin yüksek lisans mezunu bilgisayar öğretmenlerine göre daha fazla duygusal tükenmişlik yaşadıkları saptanmıştır.Ayrıca çalıştıkları okullarında bilgisayar laboratuarı olmayan bilgisayar öğretmenlerinin kişisel başarı algı düzeyleri düşük olduğu bulunmuştur. Bilgisayar öğretmenlerinin yaşlarına göre tükenmişlik düzeyleri incelenmiş ve yaşları 25-35 olan bilgisayar öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik düzeyleri ile duyarsızlaşma düzeyleri, yaşları 36-45 ve 46 ve üstü yaşlarda olan bilgisayar öğretmenlerine göre yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca yaşları 25-35 olan bilgisayar öğretmenlerinin kişisel başarı düzeyleri yaşları 36-45 ve 46 ve üstü yaşlarda olan bilgisayar öğretmenlerine göre düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırma bulgularına göre en düşük kişisel başarı düzeyine sahip olan bilgisayar öğretmenlerinin, mesleki kıdemlerinin ilk beş yılındakiler olduğu belirlenmiştir. Bilgisayar öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin öğrenci sayılarına ilişkin bulgular incelendiğinde öğrenci sayısı 36 ve üstü olan bilgisayar öğretmenlerinin duygusal tükenmişlik düzeyleri ile duyarsızlaşma düzeyleri öğrenci sayısı 15-25 olan öğretmenlere göre yüksek olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar ilgili literatür ile tartışılarak araştırmacılar için önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: TükenmiĢlik, bilgisayar öğretmeni, duyarsızlaĢma
dc.description.abstractIn this research the level of burnout of the computer educators has been analyzed with in terms of variables. The 'Personal Information Form' and 'Maslach Burnout Scale' was used for data collection and analysis. T test, F test and multiple comparison test (Tukey) are used for data analysis. The result of the research showed that; schoolmistress are more likely to show emotional burnout and desensitisation. There is a significant difference in countenance in terms of gender The marital status is also an effective factor for the level of burnout and married teachers are more inclined to show burout level. It was found that there is no significant difference in terms of education level for desensitisation but teachers having bachelor's degree are more inclined to show emotional burnout than the teahcers having master's degreeIt has also been showed that, the self-perception of the personal success level of the computer educators who have not any computer laboratory in their school is less than the others. The emotional burnout and desensitisation level of the teachers who are between at the age of 25-35 is higher than the ones who are older than 36. The personal success level of the computer educators who are at the age of 25-35 is less than the ones who are older than 36. The research have showed that, the lowest personal success level can be seen in the ones who are in the first five year period in their profession. It has been detected that, the level of emotional burnout and desensitisation of the computer educators who have more than 36 students in their class is higher than the ones who have between 15 and 25 students in their class. This results have been analyzed based on literature and some suggestions for the researchers would be given. Keywords: Burnout, Computer Educator, Desensitisationen_US
dc.identifier.endpage90en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3443
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEi3IwWttxfHG-QsNMomjQ1NPr7GNhQn8cF1Kjg7QHipW
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectİşletme
dc.subjectBilgisayar eğitimi
dc.subjectBilgisayar öğretimi
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectBilgisayarlar
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectBranş öğretmenleri
dc.subjectComputer educationen_US
dc.subjectComputer teachingen_US
dc.subjectDuyarsızlaştırma
dc.subjectComputersen_US
dc.subjectBranch teachersen_US
dc.subjectTükenmişlik
dc.subjectDesensitizationen_US
dc.subjectTükenmişlik düzeyi
dc.subjectBurnouten_US
dc.subjectBurnout levelen_US
dc.subjectÖğretmenler
dc.subjectTeachersen_US
dc.titleBilgisayar öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
dc.titleResearching the level of burnout of the computer educators in terms of some vari̇ablesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files