İlkokul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları

dc.contributor.advisorKöklü, Muharrem
dc.contributor.authorKöklü, Muharrem
dc.contributor.otherEğitim Bilimleri / Educational Sciences
dc.date.accessioned2024-05-27T22:49:28Z
dc.date.available2024-05-27T22:49:28Z
dc.date.issued2016
dc.departmentSosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilkokul müdürlerinin öğretimsel liderlik rollerini hangi düzeyde gerçekleştirdiklerini öğretmen görüşleri açısından belirlemektir. Araştırmada öğretmen görüşlerine göre, okul müdürlerinin sergilediği öğretim liderliği davranışlarının analizi yapılmıştır. Okulların etkili ve verimli olmaları, önceden belirlenmiş amaçlara ulaşabilmeleri; eğitim öğretimin yürütülmesinden sorumlu müdürlerin etkili eğitim liderliği davranışları göstermelerine bağlıdır. Bu nedenle eğitim örgütlerinde çalışan yöneticilerin yüksek derecede öğretim liderliği bireyler olması beklenmektedir. Okul müdürleri yönetim alanındaki değişmeler başta olmak üzere toplumsal değişmenin doğasını ve mahiyetini anlayıp bilmeleri, program geliştirme konusunda günün bilgi donanımına sahip olmaları gerekir. Tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini, 2014–2015 öğretim yılında İstanbul İli Maltepe İlçesi'ndeki 29 devlet ilkokulunda görevli 937 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmadaki veriler, Şişman'ın (1996) okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarıyla ilgili araştırmasında kullanılmış anket formu kullanılarak toplanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini oluşturan kişilerden veri sağlamak için 175 adet anket dağıtılmış ve bunlardan 166 kişiden geri dönüt elde edilmiştir. Böylece örneklem 166 kişiden oluşmuştur. Araştırma verileri incelendiğinde ulaşılan bazı önemli sonuçlar şunlardır: İlkokul müdürleri, öğretmen görüşlerine göre beş boyut olan öğretim liderliği davranışlarını, boyutların tümünde 'Çoğu Zaman' düzeyinde göstermektedirler. 'Cinsiyete' ve 'bulunduğu okulda çalışma süresine' göre öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. 'Medeni duruma', 'kıdeme' ve 'öğrenim durumuna' göre öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Araştırmaya katılan öğretmenler, ilkokul müdürlerinin, çoğunlukla öğretim liderliği davranışları içinde olduklarını belirtmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Öğretim Liderliği,Okul Yönetimi.
dc.description.abstractThe purpose of this research, instructional leadership roles of primary school principals to determine the level at which they had done in terms of teacher opinion. According to the teachers about the study is an analysis of instructional leadership behavior exhibited by the school principal. School to be effective and efficient, have access to predetermined objectives; the manager responsible for the implementation of education depends on education demonstrate effective leadership behaviors. Therefore, a high degree of academic leadership in educational organizations working executives are expected to be individuals. School principals in the field of management changes, especially to know and understand the nature and the nature of social change, they need to have a day of information on program development hardware. The universe of this research is a survey method used in the 2014-2015 academic year, 29 government primary schools in the province of Istanbul Maltepe district has established 937 teacher assistants. The data in the study, obese (1996) were collected using used in research on instructional leadership behavior of school principals questionnaire. This 175 to provide data of the person who created the sample of the survey questionnaire was distributed to 166 people back and get feedback from them. Thus, the sample consisted of 166 people. Some important results are achieved when survey data are analyzed as follows: Primary school principals, teachers view the teaching according to the five dimensions of leadership behavior, in all dimensions 'Most of the Time' exhibit level. 'Gender' and 'found that the working time at school' by no significant difference between the teachers' opinions. 'Marital status', 'seniority' and 'learning situation' according to a statistically significant difference was observed between the teachers' views. Surveyed teachers, school principals, said they are mostly in instructional leadership behaviors. Keywords: Leadership, Educational Leadership, School of Management.en_US
dc.identifier.endpage125en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14517/3613
dc.identifier.yoktezhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEjUzV0z3G8kjtFapCGcGCa5oh9ZWGySFtDGFaj9IwRYG
dc.institutionauthorKöklü, Muharrem
dc.language.isotr
dc.subjectEğitim ve Öğretim
dc.subjectEğitim liderliği
dc.subjectEğitim yönetimi
dc.subjectLiderlik
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEducation leadershipen_US
dc.subjectOkul yöneticileri
dc.subjectEducational administrationen_US
dc.subjectLeadershipen_US
dc.subjectOkul yönetimi
dc.subjectSchool administratorsen_US
dc.subjectÖğretimsel liderlik
dc.subjectSchool administrationen_US
dc.subjectInstructional leadershipen_US
dc.subjectİlkokullar
dc.subjectPrimary schoolsen_US
dc.titleİlkokul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları
dc.titlePrimary school directors' teaching leadership behavioursen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationf91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf91e21c5-6004-4467-9983-5e93fa478f26
relation.isOrgUnitOfPublicationc81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscoveryc81b0aed-503b-4e45-9d67-2d450334c7fa

Files